Probleempje met laden lipo cellen op schulze 330 v8

• Topicstarter Topicstarter AWe
  • Startdatum Startdatum
A

AWe

Guest
Na lang kijken heb ik ook maar eens een lipo accu (7.2V 2000 mAh) gekocht voor mijn easy star. Op de accu (graupner) staat uitdrukkelijk vermeld: Do not charge above 8,4V. Mijn schulze 330 V8 bereikt dit voltage zodra de accu nog niet voor 1/3 vol zit. Doe ik dan iets niet goed of hoort 8,4V bij afloop van de laadprocedure?

En ja ik heb de zoekfunctie gebruikt. 4.2V wordt idd als bovengrens aangegeven, maar nergens staat of dit daadwerkelijk gehaald wordt.

Zolang die niet boven die 8,4V komt is het prima.
Let er ook op dat je de laadstroom op 2000 mA instelt. Na zo'n 45 minuten gaat de laadstroom vanzelf afnemen (om niet boven de maximale spanning te komen)

Dat is nou net het probleem. Dat voltage bereik ik al bij een lading van ca. 700mAh. Maar ik begrijp dat die 8.4V wel degelijk de uiterste grens is.

Dat je dat voltage eerder bereik zegt niets! Zo lang de lader maar niet hoger gaat (waarom zou die ook?)
Dit is gewoon de spanning die de lader op de accu zet om zo snel mogelijk te kunnen laden.
Een beetje vertrouwen in de mooie lader hebben hoor.

ps
(ik zal nog eens tijd maken voor die LiPo-save :wink: )

Het lijkt inderdaad prima in orde, het gaat er niet om WANNEER de 8.4V wordt bereikt, maar veel belangrijker is dat de spanning NIET BOVEN 8.4V komt. Als de 8.4V is bereikt zal de stroom vanzelf afnemen en de lader gaat daarna gewoon door met laden totdat (bij de meeste laders) de stroom gezakt is tot ca. 1/10 van de ingestelde stroom. In jouw geval als je 2000mA hebt ingesteld zal de lader dus stoppen bij 200mA. Interessant is om dan te kijken wat de lader werkelijk heeft ingeladen. Komt dat in de buurt van 2000mAh, hopelijk zelfs wat meer, want het laadproces geeft verliezen, mooi zou zijn als de lader iets opgeeft van 2400mAh of zo. Dan zou je een accu kunnen hebben die echt voldoet aan de opgegeven waarde, maar meestal wordt er door de fabrikanten nogal overdreven wat de capaciteit betreft.................................

Inderdaad, het voltage bereikt 8.43V en daarna zakt I. Maar helaas, de lader stopt als hij 159 mAh heeft geladen. Samen met de 700 mAh die ik gisteren al had zit ik onder de 1 Ah.
Vanavond eens opnieuw proberen.

'One happy camper' hier.
De eerste keer een lipo laden is best spannend. Er staat op de lipo 'do not charge above 8,4V' maar wat doe je als de lader vrolijk tot 8,39V huppelt? Juist, je vraagt forumers om hulp en inderdaad de lader laat het voltage niet hoger komen dan 8,43V.
Je krijgt maar 1000 mAh in een 2000 mAh lipo geladen. Wat doe je dan? Juist, je vraagt forumers om hulp en inderdaad er komt bij het ontladen al 1700mAh uit (ik had de maximale lading voorzichtig ingesteld (1700 of 1800 mAh)). Overigens had ik dat al wel met de zoekfunctie gevonden.
Nu de lipo weer aan het opladen (met 1800mAh, want op ons vliegveld vinden ze het verstandiger om iets onder de maximale capaciteit te gaan zitten.
Iedereen die gereageerd heeft, heel hartelijk bedankt! :banana:

Back