Probleempje met Logo 10

Mijn maat heeft een vreemd probleem met de staart.
Wanneer de accu voor ongeveer nog 1/4 capaciteit heeft, begint de staart kleine op en neer gaande bewegingen te vertonen.
Wanneer het toerental omhoog of omlaag wordt gebracht bij een verse accu vertoont hij hetzelfde probleem.
Wat kan dit zijn.
Het is niet erg storend, maar wel, als je wat verdere vordering maakt in bijv. het rondvliegen en later misschien met 3-D.

Misschien een servo (achterste van de swashplate) die kuren begint te vertonen. Ik heb iets vergelijkbaars gehad (op nick) met één van mijn FS500MG servo'tjes. Na een tijdje te hebben gevlogen "waggelde" de hevel van de servo 1 a 1,5 mm op en neer!

Succes, gr.A.

Het gebeurd bij een bepaald toerental, kennelijk. Als je met een volle accu naar een lager toerental gaat, of als je accu bijna leeg is (wat ook wel zal resulteren in een lager toerental).

Kan het zijn dat je toerental niet constant is? Slechte regelaar?

//edit
ah ik lees wat beter en zie dat je het over op- en neer gaande bewegingen hebt.. misschien een resonantiefrequentie ergens? Hoe snel gaat hij op en neer?

Wanneer het door een slechte regelaar zou komen, dan zouden alle 3 servo's er op moeten reageren toch?

//Edit
Ja, ik las net je edit.
Tsja hoe snel, binnen 1,5 seconden 2 x op en neer?

Ik heb zelf ook zo'n probleem gehad (wel geen T-rex). Bij mij was het de rotordemping. Het bleek dat de bladhouder-as tegen een te lang boutje (waarmee het rotordekseltje mee vastzit) aanliep. Bij een T-rex zit mischien zo'n dekseltje maar wat ik probeer te zeggen is dat er wellicht metaal op metaal contact is. Het bladhouder-asje moet op zijn plaats worden gehouden door alleen rubber.

Heb je de spanning van de aandrijfriem van de staartrotor gecontroleerd? Wanneer deze te los staat kan deze de binnenkant van de staartbuis raken en kan de staart gaan reageren.

Jock

Het probleem is, denk ik, opgelost, de bladhouders zaten ietsje te vast.
Wat ik verder begrepen heb, is dat het ook nog van de demping van de bladhouders kan komen.
Deze zijn te smeren met siliconenspray, of te vervangen door zwaardere/lichtere demping.

Dat de bladhouders iets te vast zaten heeft dus alles met de demping te maken. Als deze erg strak zaten heb je dus helemaal geen demping !

Het zit namelijk zo: Er is alleen demping mogelijk als het kamertje waar de O-ring in zit niet geheel gevuld is met rubber. Het klinkt mischien raar maar rubber is nauwelijks samendrukbaar maar is dus wel goed vervormbaar.

Back