Probleempje met mijn typhoon

Heb het volgende probleem met mijn typhoon van Engel.
Hierin zitten 2 motoren van 6 volt.
De regelaar die ik op deze motoren heb zitten is een Robbe Rokraft 120 uP.

Specificaties van de regelaar zijn;
Robbe Rokraft 120 µp Tam Regelaar nr. 1-8367 Pakket
Voor 540 tuning tot 700 motor
Voltage: 6-12V Volt, Ook loodaccu
Gewicht: 50 g , Momentary: 25.00 A
connector system: JST / TAM oder AMP
Dimensions: 55 x 41 x 13 mm BEC: 5 V, 1.2 A

De regelaar word gevoed door een 6 volts 10 ah loodaccu.

Nu het probleem, als ik gas vol gas wil geven met de stuurknuppel dan beginnen de motoren te draaien en vervolgens vallen ze stil.
Als ik de stuurknuppel heel langzaam beweeg dan beginnen de motoren te draaien en bij vol gas blijven ze ook draaien.
Daarna kan ik ook dit niet meer doen en vallen de motoren stil bij gas geven zowel vooruit als achteruit.
Kan dit aan de accu liggen dat deze te weinig power heeft.
Of is het een probleem met de regelaar.

Wie kan mij daar een antwoord op geven.

Groetjes,
Eric

ik gok de regelaar.

de mijne doet moeilijk als de accu net geladen is maar mijn regelaar ligt wel boven op de accu dus die wordt warm door het laden van de accu.

Ben wezen zoeken naar het probleem en ik denk dat het aan de accu ligt.
Deze geeft 6 volt aan maar bij het langzaam opstarten van de motoren, zakt hij in naar 4,6 volt.
Ben nu een andere 6 volt 10 ah accu aan het opladen en dan maar eens kijken wat er gebeurt.

Dan heb je met 99,9% zekerheid een rotte cel, he?

Dan is het niet zo gek dat hij het niet doet, dan slaat hij in de onderspanningsbeveiliging denk ik zo... (of als hij die niet heeft, er zal altijd een onderspanning zijn waarbij het ding domweg ophoud met werken).

Groet, Bert

Gelukkig iemand die wil en kan meten. :p

Oude accu soms?
Ik had hier een 12V 55Ah accu staan, was keurig 13 komma zoveel volt.
Lader sloeg uit omdat die voelde dat de accu vol was.
Tot er een belasting op kwam.
Spanning zakte bijna meteen onder de 4 volt. :cool:

Accu is in 2008 aan geschaft en tijd niet gebruikt. Dacht dat dat wel kon.
Eenvoudige dingetjes werken wel zoals boegschroef, voorste duikroeren, servo's.
Maar zodra ik power vraag voor mijn schroeven dan klapt het vermogen in.....
Had de accu nog wel even op geladen maar was eigenlijk zo vol. En dat terwijl een loodaccu best wel lange tijd nodig heeft om te laden.
Heb nog een loodaccu nieuw in doos staan, dus die maar uitgepakt en aan het opladen. Deze staat ook al een tijdje. Dus ben benieuwd wat deze doet.
Anders maar een nieuwe loodaccu bestellen.....

Accu is in 2008 aan geschaft en tijd niet gebruikt. ...... Had de accu nog wel even op geladen maar was eigenlijk zo vol........ Heb nog een loodaccu nieuw in doos staan, dus die maar uitgepakt en aan het opladen. Deze staat ook al een tijdje........ Anders maar een nieuwe loodaccu bestellen.....

Klinkt verdacht naar niet gebruikte loodaccu's die geen capaciteit meer hebben. Ook die nieuwe, als hij al jaren ligt en nooit gebruikt is.

Anders maar een nieuwe loodaccu bestellen.....

Niet doen dus! Maar op NiMH overstappen, of meteen naar Lipo. Met die laatste ben je van al die problemen af die veroorzaakt worden door maar zeer sporadig gebruikte accu's (geheugeneffect, teruglopende capaciteit, beperkte levensduur) zoals dat bij de duikboten meer regel dan uitzondering is!

@ Lex,
Weet ik dat lipo's beter zijn. Ben ook al een beetje aan het overstappen naar lipo's. Maar deze typhoon is erop gebouwd om een loodaccu te hebben.
Heb bij een eigen bouw onderzeeboot wel lipo's gebruikt.
Heb ook een Engelse reddings boot net voltooid en die werkt op brushless motoren met lipo's. Dan merk je het verschil tussen Graupner speed motoren en brushless

Kwam trouwens nog een probleempje tegen met de schroef assen. een schroefas was vast gelopen op een soort plastic lagertje. Heb de assen verwijderd, een hele klus bij een typhoon. Moet ook de roeren verwijderen......pfff.
De plastic lager uit geboord zodat de as er niet meer op aan loopt. Voor die plastic lagertjes heb ik toch echte lager's gezet.
Daarna alles weer geprobeerd en nu loopt alles wel ook op de accu waarvan ik dacht dat hij kapot was.
Kortom er werd teveel stroom verwacht door de erg stroef draaiende schroefas en dit zorgde er ook mede voor dat alles stil kwam te staan.
Heb nu alleen het probleem dat als ik in een keer gas wil geven de motoren even willen gaan draaien en daarna stoppen. Dus de accu zal ook wel niet erg best meer zijn. Maar wat wil je hij is van het jaar 2008...... ;-)

De stroom die de motoren nu trekken is van 5,9 volt naar 5,3 volt. dus dat is mooi. Terwijl hij daarvoor van 5,9 volt naar 4,5 volt terug liep.

Eric

Hier even een paar foto's van de typhoon.
Is nog een heel gedoe om alle bedrading weer op zijn plaats te zetten.

full

Hier de assen weer opnieuw geïnstalleerd. Heb nu per as 2 metalen lager's erop gezet in plaats van 1.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet doen dus! Maar op NiMH overstappen, of meteen naar Lipo.

Dat is idd zo, maar al de motoren in de duikboten van Engel zijn 6V, en om dan daar 7,4V lipo's voor te gebruiken, weet niet of de motoren van de aandrijving en duiktank sturingen dit aan kunnen en nog niet vergeten de relais die dan overspanning krijgen. Mij is altijd gezegd in de winkels dat je maximaal één NiMh cel meer mag toepassen als wat de motor aangeeft.

Hans

Dat is idd zo, maar al de motoren in de duikboten van Engel zijn 6V, en om dan daar 7,4V lipo's voor te gebruiken, weet niet of de motoren van de aandrijving en duiktank sturingen dit aan kunnen en nog niet vergeten de relais die dan overspanning krijgen. Mij is altijd gezegd in de winkels dat je maximaal één NiMh cel meer mag toepassen als wat de motor aangeeft.

Hans

Één cel erbij is 7,2 ipv 6 volt ... die 7,4 zijn dan geen probleem. Bovendien zijn al die motoren Mabuchi's (of klonen daarvan), die kunnen dat makkelijk hebben.

OFFTOPIC
Ik heb in mijn vroege speedjaren dit soort motoren tot maximaal 60% boven het nominaal voltage bevaren (dat was toen de 'regel' en je moest wat, er waren in die tijd nog geen BL motoren ..) en ik heb nooit een doorgefikte motor gehad. Wel eens een brandblaartje her en der moet ik eerlijk zeggen .. :rolleyes: ondanks waterkoeling.
ONTOPPIC

Back