Probleempje met rudder servo.

• Topicstarter Topicstarter One-day-fly
  • Startdatum Startdatum
O

One-day-fly

Guest
Mijn heli is bijna klaar, maar ik zit met het volgende probleempje.
De rudder servo maakt continue een krakend geluid. ik zie hem niet echt bewegen maar hoor het wel goed.

Ik heb hem gebouwd met de video's van helifreak Bob White en gebruikt een Futaba 7c zender.(ook deze ingesteld volgens de video van Bob White)

Ook vind ik de tail linkage rod raar zitten. (ook als deze los is maakt de servo geluid alsof hij aan het bijstellen is )

Heb ik iets fout gedaan of aangesloten ? moet ik hem nog trimmen en hoe ?
ik neem aan dat de stekker met de 3 draden van de gyro in de 4e channel komt en de stekker met de ene draad(geel) in de 5e channel. Daarna de rudder servo aan de gyro koppelen.

Volgens de video eerst de rudder servo op channel 4 zetten en hem op 90° afstellen.

PA030034.jpg

PA030035.jpg

Alvast bedankt.

Mijn heli is bijna klaar, maar ik zit met het volgende probleempje.
De rudder servo maakt continue een krakend geluid. ik zie hem niet echt bewegen maar hoor het wel goed.

Ik heb hem gebouwd met de video's van helifreak Bob White en gebruikt een Futaba 7c zender.(ook deze ingesteld volgens de video van Bob White)

Ook vind ik de tail linkage rod raar zitten. (ook als deze los is maakt de servo geluid alsof hij aan het bijstellen is )

Heb ik iets fout gedaan of aangesloten ? moet ik hem nog trimmen en hoe ?
ik neem aan dat de stekker met de 3 draden van de gyro in de 4e channel komt en de stekker met de ene draad(geel) in de 5e channel. Daarna de rudder servo aan de gyro koppelen.

Volgens de video eerst de rudder servo op channel 4 zetten en hem op 90° afstellen.

Alvast bedankt.
Is heel normaal, een krakende servo op je staart.
Ik neem aan dat je een snelle en digitale servo hebt gebruikt?
Dan is dat normaal dat dit zo'n geluid maakt.

Trimmen moet je zeker niet doen!
Mechanisch zo afstellen, dat hij in de normal mode, niet wegloopt met z'n staart.
Servo zit trouwens wel op een aparte plaats.
Normaal hangt hij onder de staart-buis.
Zorg er wel voor dat de tail linkage rod niet krom loopt, en dat het ook niet aanloopt.

Het aansluiten wat op welk kanaal moet, is per zender/merk verschillend. (bij mij is dat, kan 5 en 7)
Succes.
:bye:

Laatst bewerkt:
Ok bedankt.

Ik dacht dat ik wat fout had gedaan en de boel vroeg of laat mis zou gaan.

De servo zit inderdaad op een aparte plek, maar dit is echt zijn houder. Alles loopt goed vrij en ook zijn uitslag is prima. (wel heel fel )

Maar of de limit goed is ingesteld durf ik niet te zeggen, omdat ik nog te onervaren ben betreft het afstellen. Ik zie als ik hem helemaal uit laat slaan een nihil speling aan beide kanten.(bijna niet waar te nemen zo klein.

Ok bedankt.

Ik dacht dat ik wat fout had gedaan en de boel vroeg of laat mis zou gaan.

De servo zit inderdaad op een aparte plek, maar dit is echt zijn houder. Alles loopt goed vrij en ook zijn uitslag is prima. (wel heel fel )

Maar of de limit goed is ingesteld durf ik niet te zeggen, omdat ik nog te onervaren ben betreft het afstellen. Ik zie als ik hem helemaal uit laat slaan een nihil speling aan beide kanten.(bijna niet waar te nemen zo klein.

Ik zet de heli altijd op een zwaar draai-plateau. (de heli wel vast zetten op het draai-plateau.)
Dan kun je goed zien of het allemaal (de staart) goed werkt, en of het de juiste kant op gaat!

Als het te fel is, kun je de uitslag ook beperken.
Wordt het iets minder fel van, alleen zorg er wel voor dat je niks te kort komt, qua uitslag! Niet dat je de heli niet meer de bocht om krijgt. (anders zou je expo kunnen proberen, in jou geval, dan wel op kan 4. Ben ik zelf niet zo'n voorstander van.)

En de gain (kan 5) beginnen met 50%. (zelf heb ik hem op 75% staan, bij een 401)
Is ook weer verschillend per heli, setup, en zender.
Succes.

Ik heb de linken gevolgd en gelezen. (redelijk duidelijk)

Maar ik werd bij het afstellen van mij rotterhead gek van het geluid.
Nu heb ik ontdekt wanneer de Idle Up switch in de middelste stand zet het geluid weg is ! hoe kan dat ? volgens de beschrijving heet hij 3 standen. helemaal naar voren is de CH5 stand in het midden de Offset stand en naar je toe de Gyro stand.

Welke stand hoort hij tijdens het normale vliegen te staan ?

En de gain (kan 5) beginnen met 50%. (zelf heb ik hem op 75% staan, bij een 401)
Is ook weer verschillend per heli, setup, en zender.
Succes.

Als je gain waardes vermeld vertel er dan ook ff bij wat voor zendersysteem je gebruikt. De gain waardes zijn niet te vergelijken.

Futaba is de gain in de zender ook de werkelijke gain op de gyro, JR en spektrum werken met endpoints om de gain in te stellen en is niet de true gain op de gyro. (kijk ff op helifreak naar gyro gain 101 in finless bobs techroom)

Ik heb een 401 gehad met de 7C en de gain kwam uit rond de 32%

Ik gebruik switch E (flightmode switch) om de gyro te schakelen, elke mode kun je dan een gain waarde geven.begin zo rond de 32 en kijk vanaf daar verder, stapjes omhoog tot je wag krijgt en dan paar % terug

ga naar je gyro menu en wijs schakelaar E toe aan de gyro

zet allen waardes op A 32% (HH MODE)
scroll naar beneden en zet gyro op ON
op switch E

en mode op GY

en je bent good to go

Wil je de gyro mechanisch afstellen in normal mode ,maak dan van de A een N voor normal mode

Laatst bewerkt:
gaat het hier eigenlijk wel om een 401? want als ik dat zwarte BAK(je) daar zie staan op die staart is dat nogal een de grote kant om e 401 te zijn.

Om welke heli gaat het aub?
die push rod zit echt NIET goed hoor zo!
Veel te schuin naar beneden getrokken...
Hoe kan je dit oplossen? Je neemt 2 tangen. Je maakt een hoek naar beneden en dan 1 cm verder nog een hoek naar rechts. (alles mooi recht houden he)
dus zo : ___
(typevulling) \____

je kan ook gewoon eens aan je stick komen om dat gekraak te doen verminderen, meestal is dat dan weg...

Waarom zou je e switch toewijzen aan de gyro?
Als je dan overschakelt van normal naar idle 1 of 2 moet je nog eens apart je gyro ook nog switchen... als je normal op 65 staan en je idle1 op 95 geeft dat wss e mooie tailturn. Bij mij zit gyro sens gewoon op condition, dus samen met de idle ups

Laatst bewerkt:
gaat het hier eigenlijk wel om een 401? want als ik dat zwarte BAK(je) daar zie staan op die staart is dat nogal een de grote kant om e 401 te zijn.

Om welke heli gaat het aub?
die push rod zit echt NIET goed hoor zo!
Veel te schuin naar beneden getrokken...
Hoe kan je dit oplossen? Je neemt 2 tangen. Je maakt een hoek naar beneden en dan 1 cm verder nog een hoek naar rechts. (alles mooi recht houden he)
dus zo : ___
(typevulling) \____

je kan ook gewoon eens aan je stick komen om dat gekraak te doen verminderen, meestal is dat dan weg...

Waarom zou je e switch toewijzen aan de gyro?
Als je dan overschakelt van normal naar idle 1 of 2 moet je nog eens apart je gyro ook nog switchen... als je normal op 65 staan en je idle1 op 95 geeft dat wss e mooie tailturn. Bij mij zit gyro sens gewoon op condition, dus samen met de idle ups

Het gaat om de CopterX 450 pro TT versie. Ik zou de verbinding op de rudder servo ook er bovenop vast kunnen schroeven. Dit scheelt nog een klein stukje. Buigen lijkt me net wat te weinig. Ahoewel het op de foto een aardige hoek lijkt te hebben.

Het balletje moet idd boven op de servo arm, scheelt al een heel stuk in debocht die de stuurstang dan maat.

Zo te zien een copterx of hk gyro??? Maakt niet zo veel uit de setup methode is gelijk aan die van een futaba 401 gyro.

Verder zitten je gyro kabels erg strak, geef ze wat meer ruimte met een lusje zodat er geen spanning op staat.

@ ketnet. De switch E op een futaba 7c zender is de flightmode switch daar kan je dan 3 verschillende gain waardes op instellen, niet echt nodig naar mijn mening ik vlieg alledrie de modes op dezelfde gain. Ik gebruik toch alleen Idle 2. Voor normal mode zou je een paar % hoger kunnen ivm met lagere headspeed

Laatst bewerkt:
Het balletje moet idd boven op de servo arm, scheelt al een heel stuk in debocht die de stuurstang dan maat.

Zo te zien een copterx of hk gyro??? Maakt niet zo veel uit de setup methode is gelijk aan die van een futaba 401 gyro.

Verder zitten je gyro kabels erg strak, geef ze wat meer ruimte met een lusje zodat er geen spanning op staat.

@ ketnet. De switch E op een futaba 7c zender is de flightmode switch daar kan je dan 3 verschillende gain waardes op instellen, niet echt nodig naar mijn mening ik vlieg alledrie de modes op dezelfde gain. Ik gebruik toch alleen Idle 2. Voor normal mode zou je een paar % hoger kunnen ivm met lagere headspeed

Ik heb het geprobeerd, maar helaas er op past echt niet. Wel heb ik een andere servo arm geplaatst en nu zit hij vrij keurig.
Na wat afstel werk staat de heli mooi stil.
Het gekraak is ook weg en alles lijkt keurig te gaan.

Het enige wat me nog rest is de blades goed af te stellen en de idle up instellingen na te lopen, want op de idle up reageert de heli niet !

ga naar je menu Th-crv (throttle curve)

scroll helemaal naar beneden en verander de INH naar OFF achter idle 1 en 2 je kunt nu je curves programmeren voor normal idle 1 en 2. door weer naar boven te scrollen.

Vergeet ook niet je pitch curves voor de verschillende modes in te stellen!!!

ga naar je menu Th-crv (throttle curve)

scroll helemaal naar beneden en verander de INH naar OFF achter idle 1 en 2 je kunt nu je curves programmeren voor normal idle 1 en 2. door weer naar boven te scrollen.

Vergeet ook niet je pitch curves voor de verschillende modes in te stellen!!!

Ok, dit heb ik gedaan, maar wat moet ik voor waardes instellen ? voor 1 en 2
Op alleen op off zetten beweegt de swash maar een klein stukje op stand 1 en op idle up 2 doet hij niks.
Halveer ik de waardes bij 1 dan reageert de swash hier wel op.
Ik ben nog te onervaren om te snappen wanneer je welke pitch wanneer gebruikt en instelt, laat staan de waardes in te schatten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is me bijna duidelijk geworden en hoop komende zaterdag het volledig te begrijpen.(als dat al mogelijk is)

Ook de E points heb ik dankzij de video's van Bob White begrepen.

Back