probleempje sonic 400 (nu de regelaar)

• Topicstarter Topicstarter aaronvanrij
  • Startdatum Startdatum
A

aaronvanrij

Guest
hallo, ik heb nu al een tijdje een sonic 400 (electrozwever) en kheb er eigenlijk een probleempje mee.
Als ik ga vliegen en ben op een redelijk goede hoogte om thermiek te zoeken zet ik de motor uit en begin te zweven. Maar hier is het probleem als ik de motor uitzet remt het vliegtuig erg veel af en duikt dan enkele meters naar beneden, als ik dan weer op snelheid ben vliegt het vliegtuig erg langzaam en daardoor zakt het erg snel en is zo beneden.
Hoe zou het komen?, zou het komen doordat de propellor niet inklapt ? want ik heb namelijk geen rem op mn regelaar (er komt binnen kort een nieuwe)

Welkom Aaron,

Ik denk dat je zwever staartlastig is, tenminste om er zeker van te zijn moet ik iets meer info hebben,

- Hangt het model, met motor uit en tegen de wind in, iets achterover?
- is je zwever erg gevoelig op z'n rudder of ailerons?
- als je de zwever op het CG op 2 vingers laat rusten hangt tie dan iets naar voren?

Groet
Eric

nouw nee tegen de wind in hang ie gewoon recht en hij is wel gevoelig op de rudder (ailerons heb ik niet) maar dat kun je toch gewoon instellen hoe gevloelig hij stuurt ?
en hij hangt idd wel naar voren met de accu erin

kan het kloppen dat hij ook minder goed stijgt want nu kan ik telkens maar op +- 50 -40 meter komen met motor aan en ik heb eigenlijk maar heel weinig thermiek gehad,alleen kon ik niet stijgen met de motor uit alleen met de motor aan ging hij lanzaam omhoog .

aaronvanrij zei:
zou het komen doordat de propellor niet inklapt ? want ik heb namelijk geen rem op mn regelaar (er komt binnen kort een nieuwe)

Dit is de grootste boosdoener. Toen ik zelf begon te vliegen, met een electra van Carl Goldberg, had ik ook een switch! waar de rem niet van functioneerde. Een electrozwever met freewheelende klapprop komt 2-3 keer sneller naar beneden dan met een ingeklapte prop!

Snel de regelaar vervangen. Dan kunnen we eens verder praten.

OK heel erg bedankt! vrijdag ga ik is naar de winkel toe

zou iemand me wat meer kunnen vertellen over zo'n rem systeem op de regelaar gaat het bijvoorbeeld over een extra kanaal of wordt het automatisch ingeschakeld?

alvast bedankt

Die wordt automatisch ingeschakeld. Kost geen extra kanaal. Let even op hoe je de regelaar programmeerd. Even navraag doen bij je winkelier.

Heb je nu een regelaar met BEC voeding of vlieg je met een losse ontvangeraccu?

Ik heb altijd prettige ervaringen gehad met de regelaars van Schulze. Een andere mogelijkheid zijn de regelaars van Kontronik. Hangt af van wat je winkelier levert. Deze merken zijn geen must! Ik geef het zo maar aan om wat ervaring te delen.

nee ik heb nog geen nieuwe regelaar gekocht winkel dicht ivm vakantie alleen op vrijdag en zaterdag open. Maar nu heb ik een gewone regelaar zonder bec (toen ik begon met zweven wist ik dat nog niet )

zo ik heb mn regelaar een robbe 118 kheb hem al aangesloten vanmiddag is uitproberen.

vandaag, nee joh het waaide toch aardig hard hier langs de maas hoewel het nu wel windstil is alleen het regent nu

hallo al weer voor de 2e keer ik heb nu weer een probleem met de regelaar namelijk: hij laat de prop nog steeds niet remmen.
In de handleiding staat wel dat als het bec niet werkt dat je het knopje reverse om moet zetten, maar ik regel het gas niet met een stick maar met een schuifje aan de zijkant. en daar is geen reverse knopje voor. Maar zou het wel aan het schuifje liggen? Het gaat om de zender: de x 306 van graupner.... niet een van de nieuwsten maar toch . En de regelaar ROBBE air control 118 of zou het daar aan liggen? de verschillende merken van de regelaar en de zender?dat zou toch niets uitmaken ? maarja alvast bedankt.

Back