probleempjes met Tzagi 400-2

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Nu na enkele vluchten met de Tzagi 400-2 blijf ik met enige vragen zitten.
Het zwaartepunt zit op de aangegeven plek en het model kantelt dan iets naar voren.
Tijdens het vliegen met de motoren aan moet ik vol diep trimmen. Met de motoren uit lijdt dit tot een snel hoogte verlies. Als ik dan met het hoogte roer dit probeer te vereffenen overtrekt de Tzagi vrij onverwacht en abrupt (snaprol en spin naar beneden) en is dan niet meer te corrigeren hetgeen resulteerd in een crash, gelukkig kan dit model veel verdragen.

Wat doe ik verkeerd of wat moet ik veranderen aan het model om dit niet meer te laten gebeuren.

afb1978.jpg

Probeer eens een handstart met motoren uit.
Als dat al niet lukt dan is het zeker het zwaartepunt, je kunt dan altijd nog de hoek van de motoren veranderen.

Ton

Bij een handstart met motoren uit eindigd de vlucht al na enkele meters. Dat was het eerste wat ik probeerde om te zien of het ding wilde vliegen. Alle zweefachtige modellen test ik eerst altijd door enkele keren gewoon te gooien en te kijken hoe ze zweven, op die manier kan ik dan de trimming ook al bepalen.

Door de hoge snelheid trim je de S-slag uit je profiel en dan wordt de boel instabiel en kan de boel raar overtrekken.

Aanpak:
Licht maken voor een zweef test (accu, motoren eruit) en kijken hoever het zwaartepunt naar achteren kan dat het nog net lekker zweeft.

Vergeet nu dat (zweef)zwaartepunt, maar onthoud wel de stand van de roeren. Dit is minimaal "up" wat je nodig hebt voor je stabiliteit (S-slag profiel)
(Die "up" stand kan je ook inschatten, of gewoon de profiellijn volgen als dat een S-slag heeft)

Nu bij deze gevonden "up" stand van de roeren het zwaartepunt zodanig leggen dat je volgas snel kan vliegen zonder down te geven.
Voor langzaam vliegen heb je dan wel een hoop "up" nodig, maar een vliegende vleugel is nu eenmaal maar voor 1 lift factor optimaal.

Dit snel en langzaam vliegen moet onafhankelijk zijn van de motoren, dus als je snel vliegt na een duikvlucht (met motoren uit), moet dat hetzelfde zijn op je hoog-laag als wanneer je deze snelheid vliegt door de motoren volgas te gebruiken.

Merk je hier verschil, dan moet je met de domping van de motoren gaan rommelen tot er geen verschil meer is.

Op deze manier krijg je het meest neutrale vlieggedrag.

Ja en nee.
Ik had ook een mailtje gestuurd naar de maker van dit model en die kwam gelijk met het antwoord en ik bleek het zwaartepunt niet goed te hebben na enkele stukjes lood aan de voorkant geplakt te hebben vloog het model een heel stuk beter.

Het model wordt gemaakt door Michel van Nuffelen (email Michel_Van_Nuffelen@skynet.be ) Het model is in diverse uitvoeringen te verkrijgen rechtstreeks bij hem.
De verkrijgbare uitvoeringen zijn:
Tzagi-slope, indoor, 280/300, 400, 400-2, 400-4.

Van Michel, da's wat ik al dacht, als vriend van Michel vond ik het raar dat je hem niet eerst geontacteerd had, hij is ongelofelijk behulpzaam hoor !

Kris

En ik moet een nieuwe hebben. Ik heb de mijne tijdens het modelvliegkamp aan een onfortuinlijke deelnemer verkocht zodat hij toch nog iets te vliegen had.

Back