Problemem met IMAX B5 Balance Charger ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door guus4, 15 okt 2007.

  1. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    Deze besteld is onderweg naar nederland (op aanraden van andere leden van dit forum)

    http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5549

    RC technics had ik een andere lader besteld maar was ik niet tevreden mee in het mail verkeer gezegd dat ik deze had besteld en het jammer vond dat hun hem niet in het assortiment hebben.
    Het antwoordt terug:

    Onderstaande lader willen wij niet in het assortiment, zijn veel teveel problemen mee.

    Groeten,
    Marijn

    Op vr, 12-10-2007 te 17:32 +0200, schreef guus:
    Naar welk adres moet ik het retour zenden heb het niet kunnen vinden op de site.



    p.s deze heb ik ook maar besteld jammer dat jullie deze niet leveren anders had ik hem bij jullie besteld is ook erg populair dus misschien een goede tip, dus zie wel


    heeft iemand toevallig deze lader en wat zijn de eventuele problemen dan ????????????
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb hem nu sinds 1 week als 2e lader en hij doet het goed.

    Tijdens het laden kun je de spanning van elke cel aflezen en hij is supermakkelijk te bedienen.
    Als er veel problemen mee zouden zijn, zou UH hem ook niet willen verkopen lijkt mij.
     
  3. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn

    Ja denk ik ook als er veel problemen zouden zijn zouden ze hem niet verkopen

    LETS HOPE FOR THE BEST


    respone van rctechnic is

    Hallo Guus,

    Er is veel uitval. Je moet geluk hebben zeg maar. De balanceer poort is vrij kwetsbaar.
    Een keer verkeerd aansluiten en hij is kapot.
    Ze worden wel veel verkocht, dus de uitval moet je relatief bekijken.
    Kan uiteindelijk natuurlijk ook een probleemloos apparaat voor je zijn.

    Groeten,
    Marijn


    Op ma, 15-10-2007 te 12:59 +0200, schreef guus4:


    Hmm dat is vervelend om te horen deze is op moment onderweg naar mij dus vraag me af welke problemen deze lader geeft.
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb hem juist aangeschaft omdat ik het ge-emmer zat was met al die verschillende balanceerstekkertjes.
     
  5. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Ik denk dat RCtechnics refereert aan de Bantam BC5 lader met de universele balanceerpoort, daarvan heb ik wel eens gehoord dat deze poort mechanisch (printbreuk) problemen geeft. Deze ImaX laders (BC5/6 en 8) zijn min of meer identiek aan Bantam laders, echter voorzien van de JST-H balanceerstekkers. Ik ben op de diverse internationale forums niets tegengekomen over problemen met deze ImaX laders, sterker nog, iedereen is enthousiast.

    Er is wel een nadeel aan de ImaX... er zit geen 2S balanceerpoort op! Voor indoorvliegers niet acceptabel lijkt me.

    Zoals RCtechnics al aangeeft, zo sportief zijn ze gelukkig wel, deze lader kan/zal voor jouw probleemloos werken.

    Ik heb zelf de BC8 van ImaX speciaal voor de grote lipo's gekocht en voldoet prima. Voor dit geld koop je nergens een 150W lader met zoveel features. Wel een typisch geval is het feit dat er balanceerstekkers op zitten voor 7S en 8S pack's; ik heb nog nooit lipo-packs aangeboden gezien van meer dan 6S!

    Kortom, laat je niet afschrikken, lees de handleiding goed en laden maar.

    grtz,
    Hans
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Zit er wel op hoor !
     
  7. yanightmare

    yanightmare Guest

    Ik heb deze ongeveer 2 weken geleden besteld, momenteel nog niet binnen (moet uit hong kong komen).

    Anyway, naar wat ik heb gezien (en dit kan ik fout hebben gezien) is het 50/50 qua voor / tegen over de lader + balancer. Sommige mensen (weet het forum niet meer) hadden er gewoon erg veel problemen mee, maar je moet het natuurlijk wel binnen verband houden. ik bedoel daarmee, iemand die oneens is over het product post 5 posts en iemand die tevree is maar 1. dus tja, ik ga het zelf uitvinden (en jij waarschijnlijk ook). ik heb er alle vertrouwen in, en issie stuk, tja, jammer dan weet ik het voor de volgende keer en zal ik het natuurlijk ook op het forum hier posten.

    Ik heb echter nog wel een heel interessant stukje over deze lader (een review) over de B6, de balancer die erin zit zou niet zo goed zijn (ik ga het eerst zelf nakijken alvorens ik een aparte balancer zou kopen, daar hij hem heeft opengeschroeft etc en hij misschien net de lader heeft met een defecte balancer).

    Zie: IMAX B6 REVIEW

    Groeten !
     
  8. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Niet bij de BC8... maar goed daar ging de vraag idd niet over! Toch kan dat lastig zijn...
     
  9. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn

    NOG NIET BINNEN DACHT HET BINNEN TE HEBBEN IN 1 WEEK OF ZO ANDERE MENSEN HOELANG DUURDE HET BIJ JULLIE
     
  10. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, Belgiƫ
    Bestellingen van bij unitedhobbies duren bij mij altijd 2 weken indien het item op voorraad is.
    Grootste probleem bij die imax laders blijkt de balancer te zijn die eigenlijk te onnauwkeurig is en meer dan 0.1V verschil kan laten tussen de celspanningen.
    Hier en daar lees je ook dat er eentje in rook is opgegaan of op een andere manier niet meer werkt, maar ja, je weet natuurlijk niet wat er allemaal met die lader is gebeurd he...
     
  11. yanightmare

    yanightmare Guest

    Nou, vandaag werd hij aangeboden door de TNT, echter was mijn collega zo slim mijn voicemail in te spreken dat ik het moest ophalen en tekenen, nou tegen de tijd dat ik dat hoorde was de beste man natuurlijk allang weer weg. Enfin. Hopelijk komt hij hem morgen opnieuw aanbieden, heb ondertussen een computervoeding geregeld dus die ga ik dit weekeind even ombouwen naar een 12V 20A labvoeding en dan kunnen we aan de slag.
     
  12. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hallo,

    Ik heb inmiddels ook de berichten gelezen op RC groups (o.a. gevoed door de BANTAM importeur in de US...) waarin vraagtekens bij de IMAX B6 worden gezet (over de B8 wordt met geen woord gerept). Ik vind het nogal opvallend dat mensen zich vooral baseren op de metingen van 1 persoon onder allesbehalve 'laboratoriumomstandigheden'. Het lijkt wel alsof iedereen klakkeloos alles voor waar aanneemt omdat het op een forum staat...

    Ik ben geen expert op electronica, maar ik weet wel dat je op basis van een paar metingen nauwelijks een zekere conclusie kan trekken over de kwaliteit van een apparaat, dan zul je toch echt een hele reeks metingen moeten doen onder constante omstandigheden. Desalniettemin zou het best kunnen dat de lader/balanceerder iets onnauwkeuriger werkt dan een Bantam of Schulze etc., maar ik vind dat niet aannemelijk...de electronica die nodig is voor goed balanceren is niet echt super ingewikkeld.

    Totdat een echte test zwart op wit aan weet te geven dat er iets niet deugt aan de IMAX laders/balanceerders krijgen ze van mij het voordeel van de twijfel.

    grtz,
    Hans
     
  13. yanightmare

    yanightmare Guest

    Hans,

    Ik ben het 100% met je eens, die aannames hebben we niets aan.

    Enfin, zodra ik hem binnen heb en mijn voeding werkend zal ik eens kijken of ik hier een kleine opsomming van mijn bevindingen neer kan zetten.

    Met 1 ding moet ik de "klagende mensen" wel gelijk geven, het is natuurlijk een low budget lader + balancer die veel kan voor weinig geld, hier worden natuurlijk zo goedkoop mogelijke onderdelen in gezet, zelf heb ik daar rekening mee gehouden, in mijn ogen test ik het en wil ik hem uiteraard gebruiken, maar ik ga er niet van uit dat hij langer dan 1 jaar meegaat. (alles hierboven is natuurrlijk mooi meegenomen).

    Mocht de blancer poorten trouwens echt niet lekker werken kan je natuurlijk altijd een aparte balancer kopen, deze zijn absoluut niet duur dus dan ben je alsnog goedkoop uit voor een 5A max lader in mijn ogen.

    Enfin, hopen dat hij binnenkort komt, dan kunnen we even gaan testen.

    @Hans, kan jij eens aangeven wat jij een goede test zou vinden alvorens ik voor jan *@$& ga zitten laden en ontladen ^^

    Groeten

    Emiel
     
  14. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hi,

    Naar mijn idee zou je met een aantal lipo-packs van verschillende samenstelling en capaciteit een aantal cycli kunnen doen waarbij voor en na het laden (en niet tijdens!) de individuele celspanning wordt gemeten met een 0,01 V nauwkeurige voltmeter. Ook zou het zinvol zijn om de geladen capaciteiten te vergelijken met een zgn. benchmark, dat kan bijvoorbeeld een toplader zijn zoals een Schulze/Orbit etc.

    En dan niet alleen lipo's, maar de Li-fe cellen, Nicad/NiMh worden natuurlijk ook gebruikt in de modelbouw...

    Kortom een aardige klus lijkt me... Wellicht dat er andere mensen (meer uit de electronicahoek) zijn die hier ideeen over hebben?

    grtz,
    Hans
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Waarom zou hij niet langer dan 1 jaar meegaan ? gaat hij dan vanzelf in rook op of springt hij van de tafel ?
    Bij mij gaat elektronika alleen kapot als het van de kast valt of als ik er per ongeluk overheen rijd met mijn bus.
    Tijdens normaal gebruik is er bij mij nog nooit een lader spontaan stuk gegaan.
     
  16. yanightmare

    yanightmare Guest

    Hans,

    Dat klopt, ik bedoel het ook niet letterlijk, ik heb alleen wel zo iets van het is een goedkope lader die veel kan, je hebt dus kans dat de kwaliteit wat minder is, doe je niets aan. Ik zeg trouwens niet dat het zo is, maar ik hou er rekening mee.

    Ik heb hem trouwens binnen en zojuist mijn eerste lipo gebalance-charged, ziet er allemaal goed uit, uiteraard heb ik hier geen multimeter bij de hand, moet ik even lenen, dan kan ik (indien er genoeg animo is) wel even wat testjes doen.

    Ik heb trouwens ook uit hongkong (zelfde zending) wat white label 11.1 V 2200Mah 25C lipo's gekocht (voor $2,= ^^ god bless ebay) anyway, kan ik daar en met mijn 7,4 v 800mah 20C lipo's even wat mee testen.

    Beter iets dan niets natuurlijk.

    Bij deze een paar foto'tjes.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    ** Update: Inmiddels eerste lipo helemaal klaar, was in totaal 20 min bezig met het balancen van de lipo (hij was al nagenoeg vol zoals op de foto's te zien). Zojuist een andere eraan gehangen deze stond op 3.7 V per cell, is nu aan het balance chargen, even kijken hoe lang dat gaat duren. PS, laad ze op 1 c (0.8 A)
     
  17. yanightmare

    yanightmare Guest

    Goed, weer even een update.

    2e lipo klaar, zelfde type, duurde 66 min op 0.8 A.

    Wat ik niet snap is dat de lipo niet helemaal leeg was naar mijn mening / weten, enfin, dit weet ik niet meer zeker. Indien hij helemaal leeg was is dit een redelijke tijd dacht ik zo, een uur voor 800mah op 0.8a laden + balancen.

    We gaan er nog maar 1 proberen ^^
     
  18. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, Belgiƫ
    De voltages van de verschillende cellen na het balance laden zou ik heel graag weten :)
    Met balancen kan de lader wel even bezig zijn als de cellen niet zo goed in balans waren.
     
  19. yanightmare

    yanightmare Guest

    Dat snap ik, probleem is even dat ik hier geen multimeter heb liggen + dat ik nog even moet uitzoeken waar ik precies moet meten, maar dat moet geen probleem zijn.

    Wat wel vreemd is is dat hij inderdaad langer erover zou moeten doen als de cellen in onbalans zijn, echter zijn ze dat niet (volgens de lader zelf), ik sluit mijn pack aan en vervolgens zegt hij dat ze bijvoorbeeld allen 3.97 V zijn, soms is er een tussen die 0.01 volt afwijkt, maar dat is binnen 2 sec geregeld, naja, morgen maar even leeg vliegen (2 accus) dan vervolgens 1 normaal laden en 1 balanced laden en kijken of er een groot tijdverschil en voltage verschil tussen zit.

    Enfin, tot nu toe erg tevree over de lader, jammer dat mijn project van het ombouwen van een PC voeding is mislukt (voeding dood), misschien morgen toch maar even een gewone labvoeding kopen, ligt er hier een in de winkel voor 42 euro (12v 5A en tot 7A piek).
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb er net een 5s 4100 pakket aangehangen die in onbalans was. (0,4 volt max)
    De lader begint met een lage laadstroom (2,5 amp) totdat hij de boel in balans heeft.
    Daarna probeert hij sneller te gaan laden, komt er weer verschil, gaat de laadstroom ook weer omlaag.


    Conclusie : met mijn nieuwe 5s pakketten (waar geen onbalans inzit) begint hij meteen met de ingestelde laadstroom te laden (4,1 amp) Met de oudere pakketten die ook wat bol staan, gaat hij heel voorzichtig om.
     

Deel Deze Pagina