Problemen AIVD

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door M.Geraads, 16 aug 2006.

  1. M.Geraads

    M.Geraads Guest

    Hallo iedereen,

    Stel dat ik producten uit het buitenland bestel? Bijvoorbeeld motoren enz, krijg ik dan geen problemen bij de grens, mag je zulke producten gewoon bestellen of moet je hier een soort examen ofzo voor afgelegd hebben? En waar kun je dit doen? Iemand van jullie hier ervaring mee?

    Groetjes, Maurice
     
  2. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Alle motoren tot en met G (JanHein, corrigeer mij even als ik het mis heb) mag je gewoon bestellen.
    Voor zwaardere motoren moet je een licentie hebben. Maar die wil je op dit moment toch nog niet bestellen.

    Het verzenden van motoren vanuit het buitenland kan lastig worden, aangezien men zeer streng is met brandbare spullen.

    Maar je hoeft ze niet perse in het buitenland te bestellen, je kunt ze goed in Nederland krijgen o.a. via:
    - de DRRA als je lid bent van de vereniging
    - Caveman Rocketry = modelraket.nl
    - modelraketten.nl
    - Muco in Amsterdam
    - De zwaluw in leiden

    Groet,
    Bas
     
  3. M.Geraads

    M.Geraads Guest

    Tot hoever gaan de motoren dan eigenlijk? Of kan je het zo gek maken als je zelf wil? Maar inderdaad, de komende jaren kan k beter nog niet boven de G uit komen ;)
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    klopt wat je zegt Bas. Tot G is het vrij. En motoren bestellen in het buitenland geeft grote problemen.


    Als de dealer je ze uberhoubt al wil leveren dan heb je een transport probleem. Er is geen maatschappy te vinden die het voor je transporteerd zonder invoer vergunning

    Als je niet alle vergunningen hebt wordt je zending zeker tegen gehouden bij de grens.

    Ik heb normaal I invoorraad en dat is voor de meeste raketten wel voldoende. Mocht je zwaarder willen dan kan ik tot N leveren. nog zwaarder dan moet ik wat voor je ontwikkelen ;-)


    Voor zover ik uit mijn hoofd weet is er wel ooit een S motor gevlogen in nevada :D

    Dat was een ruimte schot door Ky Michaelson
     
  5. M.Geraads

    M.Geraads Guest

    Ja daar heb ik al over gelezen :D

    http://www.stratofox.org/pics/csxt-spaceshot-2004/csxt_launch_128k.mp3

    Alleen dat geluidjee al. Prachtig. Maar voor hoe grote raketten is zon I motor dan, en zijn die herlaadbaar of zijn die 1 malig te gebruiken? Het is zulke mooie hobby. Ik hoop dat ik er nog lang (en met mij vele anderen) plezier van mogen hebben. :D
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Met een I kun je een kilo of 6 weg shieten. mijn Nessus raket weegt ongeveer 1200 gram (lanceergewicht) en die komt op een I tot dik 600 meter.

    Bouw je een dunnere lichtere raket dan ga je ruim over de 1000 meter heen.

    Mijn Sonic boom gaat naar 6500 meter op een zelfbouw J1200 en haalt dan net geen mach 2

    Die zie je niet vertrekken van het platfom. maar hij is gewoon op eens weg.
     
  7. M.Geraads

    M.Geraads Guest

    Waar ligt dan de grens tussen dit, MPR en HPR?? Dus gewone raketjes (kleintjes) mag je gewoon zonder problemen overal lanceren? Wanneer ga je die grote lanceren wat hier op het forum staat, of is die al gelanceerd?
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    De grens ligt bij 160n/sec maximaal G


    dat grote project vordert maar langzaam. ik kom niet echt aan bouwen toe. alfen toe een half uurtje en dan schiet het niet echt op :-(
     
  9. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Helaas officieel niet. Het is nu afwachten op de nieuwe regelgeving. Zie hiervoor ook het Forum op de DRRA site.

    Bas
     
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ik had het effe over de motor klasse. ;-)

    Als je zwaarder wilt dan G heb nog een paar onthefffngen extra nodig.


    Maar op dit moemnt is het zo dat wanneer je naar de lcale model vlieg clup gaat je daarwel je raket kunt lanceren. model vliegers hebben bijna de zelfde ontheffingen nodig als aket bouwers. tenzij je veel hoger gaat dan de daar toegestane hoogte
     
  11. Pleun Punt

    Pleun Punt Guest

    Wat ik er van gehoord heb is de nieuwe regelgeving (wederom) in de laatste fase.
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    hoi Pleun

    Ik neem voor het gemak even aan dat jij die info uit die meestal zeer betrouwbare bron in Alblasserdam hebt ?????

    En wat houd die laaste fase in dit geval in. Dat er nu echt alleen een handtekening nog nodig is. en dat we dan eindelijk gewoon een ontheffing kunnen aanvragen, of gaan we nu weer opnieuw ruzie maken onderling of die raket motor een ontbrander een ontsteker of toch maar een insteker in zijn reet steken ;-)
     
  13. Pleun Punt

    Pleun Punt Guest

    Ja, de laatste keer is het probleem juridisch geweest en dat is nu opgelost. Nu is het wachten op de handtekening van de staatssecretaris o.i.d.
     

Deel Deze Pagina