Problemen APM 2.6 wie weet raad???

Ik zit met een enorm probleem met mijn Alien 560 Quadcopter. Ik gebruikt een APM 2.6 controller met power module. Daarnaast gebruik ik dit PDB: LS4G New Power Distribution Board with 5V 12V Adjustable Voltage Dual BEC Output -in Parts & Accessories from Toys & Hobbies on Aliexpress.com | Alibaba Group

De 12 V output daarvan gaat naar mijn 600mW 5.8Ghz video zender en een Alexmos gimbal clone. De 5V output gebruik ik om de GoPro op te laden.

Daarnaast ligt er nog een Teesny board in om Manlink info the vertalen naar FrSky S.port, die krijgt z'n voeding uit de ontvanger en van de APM enkel massa en Tx signaal. Als laatste nog een MinimOSD die voeding krijgt van de APM en video zender.

Als ik de Gopro aanzet dan wordt meteen mij Gimbal gek. Laat ik de 5V voeding naar de GoPro weg dan werk de Gimbal weer. Ga ik zo vliegen dan valt het video signaal weg zodra ik een beetje gas geef om op te stijgen. Ik zie dan alleen nog maar dikke ruis en strepen. Als ik in deze toestand ga vliegen (dus niet FPV) dan valt zeer regelmatig de GPS ontvangst weg. Bij de laatste vlucht viel de GPS weer snel weg nadat ik even loiter mode had getest. Ik moest dus weer snel terug naar stabilise mode en zelf in die mode trok de Quad ineens sterk naar links.

Ik heb dus een groot probleem, maar weet niet waar ik moet beginnen. Alle help is welkom.

Laatst bewerkt:
Ik ben nog even aan het prutsen geweest. Met de MinimOSD er tussenuit heb ik in ieder geval weer beeld na het opstijgen. Wanneer ik de gopro met een aparte accu van 5V voorzie blijft de gimbal ook normaal werken. Ik heb dus ergens iets zitten waardoor beide regelaars op het PDB elkaar in de weg gaan zitten.
Ik overweeg er maar gewoon een extra accu op te zetten waarmee ik de gopro en de rest van het Video gedeelte ga voeden. Wel lastig omdat ik dan altijd met 2 verschillende accu's op pad moet.
Weet iemand een andere oplossing dan hoor ik dat graag!

Ik ben nu zo ver dat ook de OSD het weer doet zonder strepen en andere beeld ellende als de motoren draaien. Ik heb de 12V voeding eraf gehaald zodat de OSD nu helemaal vanuit de APM gevoed wordt. Hopelijk heeft dit geen nadelige gevolgen voor de APM. Op het OSD printje heb ik 2 paar soldeerpads aan elkaar moeten solderen.
Rest nu alleen nog de voeding voor de GoPro.

Morgen weer testvliegen als het droog is.

Nu heb ik heel weinig ervaring met Multicopers.
Maar met electronica veel meer!
Waar ik gelijk aan dacht, en nog steeds aan denk, is een aardings probleem.
Nu is dat met een muliticopter moeilijk uit te leggen.
Maar denk eens hoe zitten alle "min" kabels aan elkaar. Zit dat logisch.
Maakt je geen lussen.
Het is maar mijn gedachte!

Minimosd is gevoelig qua spanning.
Ik heb de mijne vanaf mn gps receiver gevoed 5v

En dan massa ook naar de massa vd lipo.

Ik ben nog wat aan het prutsen geweest met de setup. Aard
Ussen dacht ik ook aan, mmaar hoe voorkom je die. De Gopro heeft 2 massa aansluitingen. Eentje bij het video signaal en een bij de 5v voeding.
Ik heb nu 2 470 uf condensatoren op het pdb aan de uitgang van beide spannings regelaars geplaatst in een poging daar nog wat rommel af te vangen.

Wat ook vreemd is dat mijn osd vaak niet opstart bij de eerste keer accu aansluiten. Ik krijg dan wel camera beeld maar geen osd. Na een paar keer accu opnieuw aansluiten komt de osd dan ineens tot leven.

Vandaag weer wat gevlogen met de APM. Nou ja gevlogen, getest en gevloekt as het meer. Ik had de GPS verplaatst naar de andere kant van de copter, zo ver mogelijk weg van de video zender. Hielp geen biet bij het GPS probleem. De video zender uitzetten hielp ook niet. Ook de gimbal uitgezet en ook dat helpt niet.

Het lijkt erop dat de GPS gevoelig is voor plotselinge bewegingen. Als ik mooi stil bijf hangen lijkt hij beter te werken dan wanneer ik de copter heen er weer slinger.

Ik dacht dat er misschien een draadbreuk in de GPS draad zit, maar die kan ik thuis in ieder geval niet meten of reproduceren. Ook tikken tegen de GPS ontvanger leverde thuis aan de PC geen GPS problem op. Heel vreemd allemaal.
Hier een screenshot van het log van de laatste vlucht waarbij 2x de PGS uitviel.

2clmb8.png

Nieuwe GPS ontvanger bestellen? of is hier iets anders aan de hand?
Dit kwam uit de log analyse van dezelfde vlucht:
Log File C:/Program Files/Mission Planner/logs/QUADROTOR/1/2014-12-28 14-38-25.log
Size (kb) 1007.8466796875
No of lines 14729
Duration 0:06:28
Vehicletype ArduCopter
Firmware Version V3.2
Firmware Hash c8e0f3e1
Hardware Type
Free Mem 0
Skipped Lines 0
Test: Autotune = UNKNOWN - No ATUN log data
Test: Balance/Twist = GOOD -
Test: Brownout = FAIL - Truncated Log? Ends while armed at altitude 15150894.74m
Test: Compass = GOOD - No MAG data, unable to test mag_field interference
Test: Dupe Log Data = GOOD -
Test: Empty = GOOD -
Test: Event/Failsafe = FAIL - ERRs found: GPS_GLITCH GPS
Test: GPS = FAIL - GPS glitch errors found (2)
Min satellites: 0, Max HDop: 3.38
Test: IMU Mismatch = UNKNOWN - No IMU log data
Test: Parameters = GOOD -
Test: PM = GOOD -
Test: Pitch/Roll = GOOD -
Test: Thrust = GOOD -
Test: VCC = WARN - VCC min/max diff 0.453v, should be <0.3v

Ik kan niet inhoudelijk vertellen wat er aan de hand is.... Maar begin eens met het uitsluiten van zaken.

Maak de copter kaal, alleen de amp en GPS en kijk of je dan probleem vrij kan vliegen. Sluit dan het PDU aan met camera en vtx. Daarna het osd. Misschien kan je het PDU vervangen (al is het alleen om uit te sluiten) voor een losse 12v en 5v UBEC.

Het GPS probleem lijkt nu opgelost te zijn. Ik heb het binnenwerk ervan goed vastgelijmd in de behuizing zodat dat in ieder geval niet meer kan rammelen. Ook de draad van de GPS naar de APM heb ik zover mogelijk vastgezet aan het frame. Deze kan dus ook niet meer bewegen. De GPS ontvangst is nu prima. Gisteren zelf een paar auto missies kunnen vliegen. Het is vreemd om je copter er zo vanzelf vandoor te zien gaan.

De missies gaan nog niet helemaal goed. Hij lijkt veel moeite te hebben om de correcte hoogte te houden. Bij aankomst op een waypoint stijgt of daalt hij dan weer naar de juiste hoogte alvorens verder te vliegen. Er zitten zo veel parameters in die APM dat ik niet goed weet wat ik aan moet passen om dit gedrag eruit te regelen.

Ik zit er ook hard aan de denken om de regelaars van het PDB niet meer te gebruiken. Ik wil er of een losse video accu bij gaan leggen, maar liever los ik heb op met 2 losse spanning regelaars. Welke regelaars zijn wel goed?

Je moet er voor zorgen dat alle massa's met mekaar zijn verbonden anders ga je tussen verschillende spanningsregelaars en verbruikers verschillende spanningsniveaus creëren en dan heb je het effect dat apparaten signalen op een verkeerd spanningsniveau krijgen en mogelijks gek gaan doen.

voorbeeldje:
33bn61v.jpg

als je de spanning meet tussen A- en A+ ga 3.3v meten.
als je de spanning meet tussen B- en B- ga je 5v meten.
als je de spanning meet tussen A- en B+ zou je graag 5v willen meten maar in praktijk is het mogelijk dat je slecht 4 of 3v zult meten.
als je de spanning meet tussen B- en A+ zou je graag 3.3v willen meten maar in praktijk is het mogelijk dat je slecht 2v zult meten.

Als je dus bijvoorbeeld een gps hebt aangesloten op de 3.3v regulator en die stuurt zijn data signaal (3.3V) door naar een FCboard die op de 5V bec hangt dan is het mogelijk dat je FCboard met dit signaal niet kan werken omdat het voor hem een signaal van amper 2v is ipv een 3.3v signaal. (zeer basic uitgelegd)

Je moet dan gewoon de massa's B- en A- met mekaar verbinden om dit propbleem op te lossen.

Ik zal er eens aan gaan meten als ik de quad weer open heb liggen.

Ik heb een leuk alternatief gevonden voor de power module die zwevend tussen de accu en PDB hangt. Een PDB met ingebouwde power module! De verbinding tussen APM en power module ligt dan ook mooi vast en er is geen lengte draad meer tussen power module en PDB. Ik vind het een elegantere oplossing. Mijn power module geeft een te lage spanning af en is niet mooi stabiel. Ik heb deze dus besteld in de hoop dat hij het beter doet.
New Multifunction Power Distribution Module Set for FPV Multirotor Quadcopter ESC/Motor/APM-in Parts & Accessories from Toys & Hobbies on Aliexpress.com | Alibaba Group

Back