Problemen bij bochten maken.

Ik ben op de sim reeds een tijdje bezig met oefenenen om bochten te maken waarbij de heli schuin hangt in de bochten ( momentum based dus).
Dit wil maar niet lukken, ik omschrijf even wat ik doe:

- Ik bouw voorwaarts moment op
- Ik hang de heli een beetje scheef met aileron
- Ik geef rudder input bij om de bocht te maken
- Op dat moment gaat de heli steeds nose down hangen, dus ik stuur dat lichtjes bij met negatieve elevator
- De ene keer gaat dit goed, de andere keer verlies ik daardoor mijn voorwaarts moment waardoor de heli dus overgaat in links/rechts scheef vliegen...

Ik baseer me op onderstaand filmpje ( waarin alles lekker simpel lijkt :-) ) maar toch wil het maar niet lukken
[URL="
[/URL]

Wat doe ik verkeerd?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi ikzelf stuur altijd eerst de neus in de richting waar ik heen wil, gevolgd door aileron en een beetje pitch, stuur je eerst aileron dan hangt de heli al scheef maar niet in de gewenste vliegrichting, waardoor je meer moet corrigeren met je pitch en rudder.

Zo heb ik het geleerd ooit bij flycam.
Gr. Rinie

En.........veel oefenen in het vliegen met een RC heli in het echie op het veld naast het SIM gebeuren op je PC.
Ben zelf geen Simmer maar heb het strakke bochtenwerk geleerd door veel, veel te oefenen.
Ik mag toch zeggen dat ik behoorlijk strakke vlotte bochten kan vliegen met mijn heli's.
Overigens een heel mooi gezicht om een heli op 2 meter vlieghoogte grote strakke bochten te zien maken.
Vr Gr D

Ik kan je filmpje momenteel niet zien (ligt aan mijn verbinding, niet aan het filmpje)

Je doet op zich weinig verkeerd, maar als je heli nose down gaat hangen zodra je rudder geeft, geef je domweg te vroeg en te veel rudder. Laat me raden, je gebruikt Heading Hold?

Het is allemaal een truuk van aanvoelen:
Een heel belangrijk ding, is dat je niet bang moet zijn voor snelheid! Vlieg, zeker in het begin, voorwaarts met MINIMAAL dezelfde hoeveelheid pitch als waarmee je hoovert. Te weinig pitch (omdat je bang bent voor de snelheid) is de oorzaak van het verliezen van momentum in de bocht.
De uitleg daarvan is een heel verhaal, maar het komt er kort gezegd op neer dat je bij te weinig pitch automatisch teveel "up" elevator moet geven om hoogte te houden en daardoor valt je snelheid weg.

Dus: hooveren boven grondeffect, en deze hoeveelheid pitch gebruiken om mee rond te vliegen (pas als je de bochten goed beheerst kun je langzamer vliegen).

Bocht inleiden met ailleron. Dat doe je goed.
Nu komt de truuk: meeste bochten gaan fout, omdat rudder en elevator te vroeg bijgegeven worden; je moet heel even wachten tot de heli begint af te glijden, en dat moet je even aanvoelen.
Vervolgens, zodra de heli begint met dat afglijden (min of meer tegelijk) net zo veel rudder geven dat de neus "neutraal" blijft (je kunt dit ook vertalen met "net zo veel rudder geven dat de staart mooi in lijn met de vliegbaan blijft", sommige mensen kunnen beter met die omschrijving overweg), en heel rustig elevator "up" bijgeven zodat de heli geen hoogte verliest.
Als je snelheid verliest tijdens de bocht, had je bij het ingaan van de bocht al te weinig pitch, en dat kun je niet/nauwelijks corrigeren tijdens de bocht omdat een heli nauwelijks snelheid op wil pikken in een bocht. Enige wat je in het beginners-stadium dan kunt doen om de bocht netjes af te maken is de hellingshoek wat vlakker maken (wijdere bocht) en doorvliegen, of fors pitch bijgeven en de heli omhoog dwingen, maar dan is je bocht niet mooi meer.

Maar om eerlijk te zijn: vanwege het gebrek aan dieptezicht op een Sim, zou ik dit NIET uitsluitend op de Sim oefenen. Die Sim is in het programma meestal wel realistisch qua bewegingsmechanica, maar door het vlakke beeldscherm zonder 3D is jouw waarneming niet gelijk aan de realiteit, en daardoor zul jij zonder "real life" ervaring altijd de verkeerde stuurimput geven. Jouw hersens kunnen 3D beeld en 2D beeld nog niet goed "vertalen". Zeg maar, alsof je een taal probeert te leren zonder een geluidsband voor de juiste uitspraak te oefenen, dat word ook niks....

Probeer het voorzichtig in het echie, en let goed op wat er gebeurt, en oefen DAT op de Sim, dan leer je een stuk sneller....

Groet, Bert

Ik ben op de sim reeds een tijdje bezig met oefenenen om bochten te maken waarbij de heli schuin hangt in de bochten ( momentum based dus).
Dit wil maar niet lukken, ik omschrijf even wat ik doe:

- Ik bouw voorwaarts moment op
- Ik hang de heli een beetje scheef met aileron
- Ik geef rudder input bij om de bocht te maken
- Op dat moment gaat de heli steeds nose down hangen, dus ik stuur dat lichtjes bij met negatieve elevator
[..]
Bedoel je de voorkant naar beneden en de staart omhoog? Dan stuur je wellicht teveel met de staart.
Een poging het te omschrijven:
Stel dat je de heli voor je hebt en snel voorwaards vliegt kantel 'm dan naar links, op dat moment moet je elevator gebruiken, stick naar je toe wat anders voorkant omhoog is maar nu trek je 'm als het ware door de bocht. Afhankelijk van de snelheid is het balanceren met aileron, elevator en staart. De staart moet je achter de heli in vliegrichting houden want dat bepaald in de richting van de elevator.

(posted with a tablet)

Probeer dit eens:

Ik ga er vanuit dat je van links naar rechts vliegt en bochtjes wilt maken:

Van links naar rechts aankomen vliegen-> neus van de heli omhoog (elevator)->dan met rudder de staart draaien.

Als het goed gaat gebruik je dus eerst geen ailerons op deze manier. Neus omhoog zorgt er al voor dat de heli afremt in de lucht. Vlak voor het dode punt draai je dan de staart (rudder). Zo heb ik mijn eerste "bochtjes" aangeleerd

Probeer dit eens:

Ik ga er vanuit dat je van links naar rechts vliegt en bochtjes wilt maken:

Van links naar rechts aankomen vliegen-> neus van de heli omhoog (elevator)->dan met rudder de staart draaien.

Als het goed gaat gebruik je dus eerst geen ailerons op deze manier. Neus omhoog zorgt er al voor dat de heli afremt in de lucht. Vlak voor het dode punt draai je dan de staart (rudder). Zo heb ik mijn eerste "bochtjes" aangeleerd

Op die manier bochtjes maken heb ik al redelijk onder de knie Gert-Jan, en stall turns lukken ook al vrij aardig (op de sim), het is maar het bochten pakken met aileron dat me niet lukt...

alleen ''aileron dat niet lukt''?

ik doe het zoals met een vaste-vleugel vliegtuig gebeurt: en daarin is aileron niet persé de hoofdzaak tot omdraaien:

- bij bijv. bocht naar rechts laat ik via aileron de heli lichtjes naar rechts hellen, met vervolgens wat ''elevator up'' om de bocht te maken.(ong. de helft van de portie aileron input)
- als de heli met aileron ''in de helling'' is gezet verminder je de aileron input zo, dat de heli als 't ware niet verder helt, maar ook niet terug zakt naar de neutrale positie.
met up kun je doseren, tot je bocht naar je smaak verloopt, waarbij de eventuele neiging tot omhoog klimmen met wat aileron (+rudder) word gecompenseerd.
- de rudder gebruik ik ALLEEN om de staart in 't gareel te houden en de bocht als t ware te coördineren, dus niet als hoofdmiddel voor de bocht.
gevolg: de heli maakt een fraaie bocht naar rechts, waarbij de staart de romp in de juiste richting houd, en de draai cirkel (zo nodig) kan verkorten.
aileron houd de heli (samen met de zijwaartse verplaatsing van de massa) in de helling, en elevator i.c.m rudder maken de bocht af.
het samenspel tussen deze drie assen (aileron,elevator,rudder) is een kwestie van wennen/oefenen

groet,
Hoogvlieger

alleen ''aileron dat niet lukt''?

ik doe het zoals met een vaste-vleugel vliegtuig gebeurt: en daarin is aileron niet persé de hoofdzaak tot omdraaien:

- bij bijv. bocht naar rechts laat ik via aileron de heli lichtjes naar rechts hellen, met vervolgens wat ''elevator up'' om de bocht te maken.(ong. de helft van de portie aileron input)
- als de heli met aileron ''in de helling'' is gezet verminder je de aileron input zo, dat de heli als 't ware niet verder helt, maar ook niet terug zakt naar de neutrale positie.
met up kun je doseren, tot je bocht naar je smaak verloopt, waarbij de eventuele neiging tot omhoog klimmen met wat aileron (+rudder) word gecompenseerd.
- de rudder gebruik ik ALLEEN om de staart in 't gareel te houden en de bocht als t ware te coördineren, dus niet als hoofdmiddel voor de bocht.
gevolg: de heli maakt een fraaie bocht naar rechts, waarbij de staart de romp in de juiste richting houd, en de draai cirkel (zo nodig) kan verkorten.
aileron houd de heli (samen met de zijwaartse verplaatsing van de massa) in de helling, en elevator i.c.m rudder maken de bocht af.
het samenspel tussen deze drie assen (aileron,elevator,rudder) is een kwestie van wennen/oefenen

groet,
Hoogvlieger

Is helemaal correct, maar met volgende kanttekeningen voor Frocky:

Hoogvlieger gebruikt zo te lezen rate mode, en daarbij volgt de staart grotendeels zelf de heli, heeft alleen wat ondersteuning nodig, waarbij "ongeveer" al gauw precies genoeg is.
Met HH, verandert er qua aerodynamica niks aan de heli, maar de HH gyro heeft hier een ongewenste "strakheid" waardoor je veel preciezer moet sturen in wat feitelijk een van de eenvoudigste manouvres zou moeten zijn...

Verder heeft een heli met flybar afhankelijk van de draairichting, in de ene bocht meer de neiging tot "terugrollen" dan de andere (om precies te zijn: een linksdraaiende heli wil in linkerbochten weer rechtop komen en in rechterbochten dieper inrollen, een rechtsdraaiende precies andersom) en daar zul je even aan moeten wennen, dat een linker bocht anders "aanvoelt" als een rechterbocht.
FBL camoufleert dat grotendeels, maar kan niet helemaal verbloemen dat een heli van zichzelf asymmetrisch is
In extreme gevallen moet je in de ene bocht zelfs licht tegenstuur op ailleron houden, maar dat komt eigenlijk alleen bij non-E-stab voor.

Ik vermeld dat, omdat ik me opeens realiseer dat je verder weinig meld over je heli en rotorsysteem, terwijl dat wel uitmaakt in wat je kunt verwachten....

Groet, Bert

Ik heb diverse heli's, staan in mijn handtekening ;) , maar het is de bedoeling om wat beter met de Blade 450 3D aan de slag te kunnen.
Ik heb het op de sim net even met schaalheli's geprobeerd en dat gaat idd een stuk beter :D

aha, dat verklaart :)

als ik idd bij m'n tweede heli zo stuur (FBL en met HH) is de bocht ook knude.

die blade is een flybar heli met HH op de staart.
waar je dus o.a. last van hebt is het veranderende vlieg gedrag van je heli in linker/rechter bocht, i.c.m. het pietje-precies gedrag van je HH gyro...

de info uit m'n vorige post is een basis voor 't betere bochten werk, maar door die HH gyro verlangt je heli als 't ware
véél meer specifieke input van je zender, daar waar een schaal heli in rate mode bij wijze van spreken aan een half commando al genoeg heeft...

groet,
hoogvlieger

Back