problemen bij inlopen reely P190 van conrad wie heeft hier ervaring mee

problemen bij inlopen reely P190 van conrad wie heeft hier ervaring mee?

Ik heb een reely P190 gekocht bij conrad. Alleen heb ik wat problemen bij het starten. De dingen die ik allemaal geprobeert heb zijn:

1. Ik heb de motor afgestelt volgens het boekje de hoofdnaald 2 hele slagen open en het stationair 1mm.
2. Ik heb er een plug in gezet rossi nr 3.
3. Ik had er een brandstoffilter tussen de tank en carb maar zodra je hem er tussen weg haalt zijn de luchtbellen weg en wil ie heel even lopen.

Verder heb ik alles geprobeert de carburateur even dichtgehouden filter er weer op en toen liep ie even 2-3 seconden. Dus heb ik hem iets rijker gezet en bleef de motor even bijna doorlopen. Het probleem is hij loopt even en slaat dan weer af. Kan dit liggen aan de brandstof? Ik heb nu een inloopbrandstof van modeltechnics (castor straigt 80/20) waarvan de winkelier zegt dat het zeer geschikt is voor inlopen. Deze brandstof bevat namelijk geen enkele procent nitro methaan. Kan dat hieraan liggen? Ik hoop dat er iemand is die me wat meer over deze brandstof kan vertellen.

Met vriendelijk groet,

Tamiya fan

Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met Model technics brandstof is nogal slecht.
Bij mij sloeg de motor na 2 sec ook af en ik moest de motor veel te rijk zetten om hem alleen te laten lopen. Daarna 1 tankje tornado en de motor liep na 10 min afstellen weer helemaal goed.

Probeer is een andere brandstof zoals tornado of sidewinder.

Hallo MRfunny

Ik zat hier zelf ook al aan te denken wat gebruik jij voor inlopen dan? Tornado 10%. Ik heb ook al een andere plug geprobeert rossi nr 2.

Rossi R2 is te koud. De R3 gebruik ik ook en die is prima. Voor inlopen is het goed om 10% te gebruiken. Maar met 16% zal het ook wel lukken.

Een 2 is warmer dan een 3....

Model technics is een dikke brandstof, zet de hoofdnaald zeker nog een halve slag tot een hele slag verder open en verstel je trim op de zender zodat de carburateur wat verder open staat, dan moet het starten en aanslaan beter werken.

Eenmaal gestart kan je de trim weer terug zetten.
Breng dan de motor iets op temperatuur voordat je de gloei-accu eraf haalt en dan even verder kijken als de stationair niet te laag staat, zet desnoods de stationair wat hoger om hem na de start weer terug te regelen.

Elke motor loopt op iedere (in de handel verkrijgbare) brandstof. Het kan zijn dat de afstelling moet worden veranderd, maar het is onzin om te zeggen dat een motor op een bepaalde brandstof niet wil lopen.

Alles wat je zegt wijst erop dat de motor te weinig brandstof krijgt. Ik ken je motortje niet, hoeveel naalden heeft de carburateur?
Wat gebeurt er als je iets meer gas geef tijdens het starten? Blijft de motor dan wel lopen, dan zou ik in iedr geval de stationairschroef (niet de naald) iets verder indraaien (de schuif van de carburateur blijft dan verder open staan)
Helpt dat niet, dan zou ik in ieder geval volgasnaald wat verder openzetten (2 slagen is bij normaal gebruik vaak al te krap, laat staan tijdens het inlopen)
Als het hier ook niet beter van wordt, dan ook de stationairnaald wat verder uitdraaien.

Normaal gesproken start op de volgende basiafstelling bijna iedere motor:
- Volgasnaald 2,5 - 3 slagen open
- Stationairnaald 2 - 2,5 slagen open
- Schuif van carburateur 1 - 2mm open (beetje afhankelijk van de grootte van de motor en dus de opening in de carburateur)
- Nieuwe, bij de motor passende plug

Lees ook even de sticky's door over het afstellen van een motortje. Hier staan ook foto's bij, wat vaak al veel duidelijk maakt.

Een 2 is warmer dan een 3....
Owja, foutje :S

maar het is onzin om te zeggen dat een motor op een bepaalde brandstof niet wil lopen

Ik kreeg mijn motor na een lange tijd afstellen nog steeds niet goed lopend. Toen teruggegaan naar andere brandstof en hij deed het meteen. Mijn motor loopt er gewoon niet op, en dat is mijn ervaring.

Ik kreeg mijn motor na een lange tijd afstellen nog steeds niet goed lopend. Toen teruggegaan naar andere brandstof en hij deed het meteen. Mijn motor loopt er gewoon niet op, en dat is mijn ervaring.

Als ik je posthistory op het forum eens bekijk, heb je ongeveer een maand geleden je eerste brandstofmodel gekocht.
Daarna zie ik een hele reeks vragen over het inlopen en afstellen van de motor en nu kom je met je hele maand ervaring met brandstofmotoren (nee sorry, 1 brandstofmotor) anderen advies geven over het afstellen ervan? En daar blijft het niet bij, je geeft ook nog eens verkeerde adviezen en foutieve informatie.

Sorry hoor, maar geloof je ook nog dat de aarde plat is? (aangezien ik er vanuit ga dat je nog nooit in de omstandigheid bent geweest om zelf te zien dat hij in werkelijkheid rond is?)

Laatst bewerkt:
Elke motor loopt op iedere (in de handel verkrijgbare) brandstof. Het kan zijn dat de afstelling moet worden veranderd, maar het is onzin om te zeggen dat een motor op een bepaalde brandstof niet wil lopen.

Alles wat je zegt wijst erop dat de motor te weinig brandstof krijgt. Ik ken je motortje niet, hoeveel naalden heeft de carburateur?
Wat gebeurt er als je iets meer gas geef tijdens het starten? Blijft de motor dan wel lopen, dan zou ik in iedr geval de stationairschroef (niet de naald) iets verder indraaien (de schuif van de carburateur blijft dan verder open staan)
Helpt dat niet, dan zou ik in ieder geval volgasnaald wat verder openzetten (2 slagen is bij normaal gebruik vaak al te krap, laat staan tijdens het inlopen)
Als het hier ook niet beter van wordt, dan ook de stationairnaald wat verder uitdraaien.

Normaal gesproken start op de volgende basiafstelling bijna iedere motor:
- Volgasnaald 2,5 - 3 slagen open
- Stationairnaald 2 - 2,5 slagen open
- Schuif van carburateur 1 - 2mm open (beetje afhankelijk van de grootte van de motor en dus de opening in de carburateur)
- Nieuwe, bij de motor passende plug

Lees ook even de sticky's door over het afstellen van een motortje. Hier staan ook foto's bij, wat vaak al veel duidelijk maakt.

Deze motor heeft drie naalden. Dus een hoofdsproeier een stationarschroef en een mengselschroef (waar ik dus niet aan mag draaien). Ik ben helaas beginner op het gebied van afstellen van nitro motoren. Er word standaard trouwens geen plug bij de motor geleverd. Dus had ik eerst een rossi nr 3 en nu 2. De motor is trouwens van het merk force engine.

Laatst bewerkt:
Probleem met model Technics is dat het duizend soorten kent en veel winkels alleen de vliegtuigversie verkoopt. De te vele olie kan afstelproblemen geven....

Wees er zeker van dat je de car versie hebt met 10% olie.

Kijk hier even: Glow Plug Selection Guide

Rossi 3 lijkt me geen verkeerde keuze, zou moeten kunnen. Verder heb ik zelf goede ervaringen met OS pluggen en zou je willen aanraden eens een #8 te proberen.
Hoezo mag je niet aan de mengselschroef komen? Als je je motor goed wilt afstellen zul je dit vroeg of laat toch moeten doen. Gewoon 2,5 slag opendraaien en proberen te starten!

Brandstof zonder nitro geeft ALTIJD (!!!) afstel problemen..De motoren zijn ontwikkeld voor brandstof mét nitro. Hoe meer nitro, hoe makkelijker af te stellen...

Verder hou je aan de volgende ZEVEN GOUDEN REGELS voor RC-Cars

1) Safety first! Houd altijd brandstof weg bij kinderen en dieren. En onthoud dat de nitro motor en uitlaat erg heet kunnen worden tijdens het gebruik, en lang heet blijven!

2) Als de motor niet start en geen teken van leven geeft én je weet dat er niets aan de carburateur instelling is veranderd; controleer dan of de gloeiplugsteker nog geladen is en goed werkt. Een (bijna) lege gloeiplugsteker is vaak de oorzaak van startproblemen.

3) Als de motor makkelijk start maar dan uitslaat, of als hij helemaal niet start, controleer dan de gloeiplug. Als de gloeiplug niet helder oranje opgloeit in de gloeiplugsteker, vervang hem dan door een nieuwe.

4) Probeer geen KOUDE motor af te stellen; om een goede afstelling te vinden moet de motor eerst goed opgewarmd zijn!

5) Controleer altijd de zender, ontvanger en werking van de servo's VOOR het starten! Bij twijfel altijd eerst een nieuw/opgeladen ontvanger accupack en zender accu's plaatsen!

6) Berg brandstof op een koele en donkere plaats op. Zet geen kunststof brandstof containers op een betonnen vloer; deze kunnen gaan doorlekken

7) Als de trekstarter blokkeert; draai de gloeiplug eruit, draai de auto ondersteboven en trek enkele malen aan de trekstarter; dit zal de overtollige brandstof uit de motor spoelen. Blaas de gloeiplug droog en monteer deze weer waarna de motor gestart kan worden.

Kijk hier even: Glow Plug Selection Guide

Rossi 3 lijkt me geen verkeerde keuze, zou moeten kunnen. Verder heb ik zelf goede ervaringen met OS pluggen en zou je willen aanraden eens een #8 te proberen.
Hoezo mag je niet aan de mengselschroef komen? Als je je motor goed wilt afstellen zul je dit vroeg of laat toch moeten doen. Gewoon 2,5 slag opendraaien en proberen te starten!

Ik bedoelde de low speed needje deze zit trouwens ook op een dusdanige plek dat je er met een schroevendraaier niet bij kunt. Maar de hoofdnaald en stationair kan ik natuurlijk gewoon afstellen.

Laatst bewerkt:
Ik bedoelde de low speed needje deze zit trouwens ook op een dusdanige plek dat je er met een schroevendraaier niet bij kunt. Maar de hoofdnaald en stationair kan ik natuurlijk gewoon afstellen.

Ik heb ook 3 schroeven op m'n force motortje, en die stationair (of lage toeren) mengsel naald kan ik gewoon verstellen.

wat ik tot nu toe gemerkt heb bij het afstellen van mijn motortje , als ie af slaat, en je trekt dan aan de trekstarter, gaat het uit-trekken dan moeilijk? (dat is een indicatie dat de motor dus verzopen is :) ) dan zet ik eerst de stationair sproeier iets armer, en probeer het weer (het eerste tankje meot je toch stationair erdoor laten lopen, teminste voor zover ik weet)

als ie eenmaal stationair blijft lopen, probeer ik gas te geven om hoger in de toeren te komen. slaat ie dan af, hoofdsproeier armer zetten. probeer hem dan weer te starten, lukt dit niet, dan de stationair sproeier weer iets rijker zetten. en zo blijf ik over het algemeen maar doorgaan.
Ik kan je niet zeggen of dit de juiste mannier is, maar het heeft voor mij perfect gewerkt, want m'n 2.5cc force motortje loopt als een zonnetje:)

Bart_B heeft compleet gelijk, iets waar we overheen lezen is de brandstof 80/20 met 20% full castor olie.

Breng die brandstof maar direct terug want dat gaat niet werken, zeker niet als je onervaren bent in het afstellen van de motor.
20% castor olie maakt van je brandstof gewoon een dikke drap en moet je de hoofdsproeier tov. de standaard instelling een flink stuk verder open zetten en omdat het geen nitro bevat zit je onsteking een stukje ernaast wat misschien met een plug 2 net aan op te lossen is.

Ik was scherp, he? Hij schrijft in zijn verhaal: 'Ik heb nu een inloopbrandstof van modeltechnics (castor straigt 80/20) waarvan de winkelier zegt dat het zeer geschikt is voor inlopen. Deze brandstof bevat namelijk geen enkele procent nitro methaan. '

Daarmee wil een motor erg slecht lopen, behalve als het een vliegtuigmotor is... Motoren voor auto zijn ontwikkeld voor brandstof mét nitro en gebruiken de nitro onderandere om het ontstekingstijdstip te bepalen (zoals Roelof al aangeeft).
Je kan je motor NOOIT goed inrijden op deze brandstof -of je winkelier moet er zelf minimaal 15% nitro in hebben bijgemixt-.
Het beste kan je één liter goede brandstof kopen speciaal voor het inrijden. Ik rijdt de laatste tijd mijn motoren in met Merlin Lube brandstof (25%); dat is verkrijgbaar in 1 liter verpakkingen, smeer perfect en laat de motor prachtig rond lopen... Een echte aanrader!

Ik was scherp, he? Hij schrijft in zijn verhaal: 'Ik heb nu een inloopbrandstof van modeltechnics (castor straigt 80/20) waarvan de winkelier zegt dat het zeer geschikt is voor inlopen. Deze brandstof bevat namelijk geen enkele procent nitro methaan. '

Daarmee wil een motor erg slecht lopen, behalve als het een vliegtuigmotor is... Motoren voor auto zijn ontwikkeld voor brandstof mét nitro en gebruiken de nitro onderandere om het ontstekingstijdstip te bepalen (zoals Roelof al aangeeft).
Je kan je motor NOOIT goed inrijden op deze brandstof -of je winkelier moet er zelf minimaal 15% nitro in hebben bijgemixt-.
Het beste kan je één liter goede brandstof kopen speciaal voor het inrijden. Ik rijdt de laatste tijd mijn motoren in met Merlin Lube brandstof (25%); dat is verkrijgbaar in 1 liter verpakkingen, smeer perfect en laat de motor prachtig rond lopen... Een echte aanrader!

Wat de winkelier zei is dat je met deze brandstof vrijwel geen kans hebt om iets kapot te maken. Hij zei ook dat je met 10 % sneller kans hebt dat er iets stuk gaat. En verder zij hij dat het niet uitmaakt wat voor bougie je gebruikt waarvan ik dus wist dat dat wel verschil zou moeten maken. Ik heb het een poosje geprobeert met een rossi 2 maar hier wil hij bijna helemaal niet op aanslaan. Ik denk dat ik van het weekend toch maar een blik tornado 10% ga halen. En dan de motor gewoon lekker rijk afstellen en het weer proberen met plug nr 3.

Reely p190 motor inlopen

Wat de winkelier zei is dat je met deze brandstof vrijwel geen kans hebt om iets kapot te maken. Hij zei ook dat je met 10 % sneller kans hebt dat er iets stuk gaat. En verder zij hij dat het niet uitmaakt wat voor bougie je gebruikt waarvan ik dus wist dat dat wel verschil zou moeten maken. Ik heb het een poosje geprobeert met een rossi 2 maar hier wil hij bijna helemaal niet op aanslaan. Ik denk dat ik van het weekend toch maar een blik tornado 10% ga halen. En dan de motor gewoon lekker rijk afstellen en het weer proberen met plug nr 3.

jongens bedankt voor alle tips. Ik ben er vandaag eindelijk aan toegekomen om er eens wat mee te doen. Die brandstof was echt slecht dus ik naar een andere winkel om toch maar 10% Tornado op te halen. En inderdaad hoor de motor bleef gelijk een stuk langer lopen en ook goed stationair. na even afstellen had ik een stationair loop van zon 30 sec tot 1min. En mijn afstelling zit nu ongeveer tussen de 2/2.5 slag in. Dus het inlopen gaat nu super. Ik begin het afstellen nu ook al aardig onder de knie te krijgen. Nogmaals bedankt iedereen voor alle tips.

Back