Problemen bouwen Albatros Constructo

• Topicstarter Topicstarter GiovanniW
  • Startdatum Startdatum
G

GiovanniW

Guest
Hallo

Ik ben net begonnen met modelbouw en heb de kit Albatros van constructo gekocht. Nu zit ik met het probleem dat ik het dek aan de romp moet bevestigen. Dit met nageltjes, nu is mijn probleem dat die nageltjes zo klein zijn dat ik niet weet met wat ze te bevestigen ( een hamertje is zelf al te lomp). Verder vroeg ik me af hoe de boot het best vast te zetten zodat deze stabiel recht blijft staan.

In de volgende links staan anders de instructies van deze stap, het probleem zit hem dus bij het dek.

Screenshot by Lightshot
Screenshot by Lightshot

Groetjes

Welkom in de wereld van de modelbouw, waar duim en vingers vaak 10 keer groter zijn dan het spul wat je aan het maken bent.

Ik heb veel baat gehad bij een spijkerdrukkertje:

Spijkerdrukker  - http://modelbouwdekombuis.nl

Overigens: zou je deze topic niet naar de bouwverslagen moeten verplaatsen (en dan ook de titel wat aan moeten passen?) Moderatoren?

Welkom in de wereld van de modelbouw, waar duim en vingers vaak 10 keer groter zijn dan het spul wat je aan het maken bent.

Ik heb veel baat gehad bij een spijkerdrukkertje:

Spijkerdrukker *-*http://modelbouwdekombuis.nl

Overigens: zou je deze topic niet naar de bouwverslagen moeten verplaatsen (en dan ook de titel wat aan moeten passen?) Moderatoren?

Zeker een goede investering. Heb het hiermee ook gedaan!

Dit hoort inderdaad thuis in een bouwverslag van je model.
Wat het spijkeren betreft; NIET doen, gewoon netjes met witte houtlijm verlijmen.
Spijkers
schrik.gif
Wegleggen!!!!!, en nooit meer naar om kijken.
Ik bouw een schip van 1.30 meter, en er zit niet één spijker in!!, en zo zijn er veel collega bouwers die geen spijkers gebruiken
Als je al aan het dek bezig bent ben ik wel benieuwd naar je spanten, zijn deze al afgeschuind, en in lijn gebracht met je beplanking straks ?

Op de vraag hoe je je model het best recht moet houden; lees eens wat bouw verslagen, daar wordt steeds in het begin verwezen naar een goede bouwplank, voorbeelden in de diverse verslagen te over zou ik zeggen;)

Wat het spijkeren betreft; NIET doen, gewoon netjes met witte houtlijm verlijmen.
Spijkers
schrik.gif
Ik bouw een schip van 1.30 meter, en er zit niet één spijker in!!, en zo zijn er veel collega bouwers die geen spijkers gebruiken
Als je al aan het dek bezig bent ben ik wel benieuwd naar je spanten, zijn deze al afgeschuind, en in lijn gebracht met je beplanking straks ?

Hoe houd je dan druk op het dek zodat de lijm pakt?

En verder voor het buigen van plankjes, is dit een goed toestel of een verkoopstruc?

plankbuiger  - http://modelbouwdekombuis.nl

Gewichten, klemmen, spelden.
Eventueel spijkers gedeeltelijk plaatsen, dus niet vast meppen, en later verwijderen.

Die plankbuiger werkt super goed, en is geen verkoop praatje.
Zonder meer een handig ding.
Daar hebben we recentelijk ook al heel wat vragen over beantwoord in de diverse topics!
Sommigen van ons kopen een soldeerboutje op een jaarmarkt voor een paar euro, en verbouwen dat ding tot een plankenbuiger.:)

Sorry, was even te snel.
Die plankbuiger die je aanwijst; niet doen!!!
Het maakt kerven aan de binnenkant waardoor je grote kans hebt op hoeken.
Véél beter; een elektrische planken buiger van bijv. Amati (geloof ik) die gebruik ik zelf ook, zoals de meesten van ons.

Spijkers
schrik.gif

Wil jij oorlog, Klaas?!?:rolleyes:

Ik heb tot nu toe geloof ik 1 keer een spijkertje gebruikt. De rest is allemaal gelijmd. Om de boel op z'n plaats te houden tijdens het harden van de lijm gebruik ik o.a. elastieken, lijmklemmen, klitterband, tie-wraps, punaises. Eigenlijk alles wat op het betreffende onderdeel het makkelijkst werkt.

Iemand dan een idee hoe ik dat dek op die romp kan houden terwijl de lijm droogt?

ik gebruik altyd spykers niks mis mee, en bison houtlym superspeed d2 is goede houtlym wat snel lymt

spykers gebruiken is je eigen keus niet wat een ander je opdringt .

spykers gebruiken is je eigen keus niet wat een ander je opdringt .

Hohoho, ik dring niemand iets op hoor, dus ik laat het aan de bouwer, het is zijn model en niet het mijne

Maar er zijn dacht ik meer dan genoeg alternatieve gegeven op zijn vraag hoe een dek te lijmen.

Ik zou als ik jou was een bouwverslag in het bouw verslagen deel starten Giovanni, dan kun je in dat deel ook niet relevante berichten zelf wissen door het rode kruisje aan te klikken, dat kan hier niet.

Omdat het lijmen van het dek al problemen vragen oplevert, zullen er wel meer probleempjes komen.
Dat is helemaal niet erg, maar dan kunnen we je op tijd helpen met adviezen en mogelijke opties.:D

Ik zet soms wel een paar spijkertjes in een dek of plankje als het dat makkelijker maakt. Na drogen even de kop eraf vijlen als dat nog nodig is. Daarna kun je je fineer dek plankjes er met houtlijm overheen gaan lijmen.

Vaak passen de meegeleverde valse dekken niet goed en moet je eerst deze wat ruimer passend maken. Daarna hoeft er minder druk op gezet te worden, dat maakt het lijmen ook makkelijker.

De aversie tegen spijkertjes komt volgens mij van het risico dat ze gaan oxideren over tijd. Alles is ook mogelijk met houtlijm en wat elastieken enzovoort, het is maar wat je makkelijk vind. Hoe meer ervaring je opdoet in deze hobby, hoe meer eigen truukjes je ook zal ontdekken die alles makkelijker maken.

Back