problemen futaba T-3PM zender

Hallo.

enkele jaren geleden heb ik een futaba T-3PM zender gekocht.
mijn broer heeft dezelfde zender tegelijk gekocht.
we hebben er beide erg veel lol aan beleefd, tot ca 1,5 jaar geleden. van het ene op het ander moment beginnen de zenders een eigen leven te leiden.

Mijn zender is gelokt op mijn ontvanger. echter, komt mijn ontvanger dichter bij de zender van mijn broer, dan neemt hij de besturing over. Dit terwijl zijn zender op zijn ontvanger gelokt is. Tot zover zou het nog een storing in mijn ontvanger kunne zijn. Echter, andersom werkt het net zo.
Het is voor ons onmogelijk geworden om beide zenders en of ontvangers tegelijk aan te hebben staan.
Het geen theoretisch volgens mij vrijwel onmogelijk is.

Zijn wij de enige die deze problemen hebben, of zijn er nog anderen?

p.s. wat is een goede vervanger voor deze zender?
Ik zit zelf een beetje aan de sanwa m11(x) te denken.
Lammert

Waarschijnlijk zit je beide op dezelfde frequentie, of ligt de frequentie erg dicht bij elkaar. Haal de Quartz kristal eens uit de zender en/of ontvanger van beide en controleer even of deze niet hetzelde is bij die van jou en je broer. Een van beide een andere frequentie is dan de oplossing.

Beide zenders en hun ontvanger aanbieden bij de verkoper(winkel/webschop,etc.)....voor controlle en/of reparatie.

gr Richard

wat ik vergeten was erbij te vermelden is dat het om 2.4ghz fast zenders gaat.
Dus de kristallen kan niet het probleem zijn. En terug naar de verkoper heeft ook niet zoveel zin, aangezien de garantie al lang verlopen is.

Dat een andere zender de controle overneemt zou bij 2.4 GHz systemen niet mogelijk moeten zijn. Een ontvanger is gebonden aan zijn eigen zender en "ziet" andere zenders niet. Neem even contact op met de servicedienst van Robbe. In de handeiding van de zender vindt je de contactgegevens. Je kan ook een PB sturen naar forumdeelnemer "Corrien". Onder deze naam is de servicedienst actief op het forum.

Praten we over de T-3PM 40mhz of de 3-PM-MX 2.4GHz ?
Aangezen je over enkele jaren geleden praat denk ik dat het een 40mhz is.

Indien het 40MHz is moet je misschien even nieuwe kristallen proberen.

wat ik vergeten was erbij te vermelden is dat het om 2.4ghz fast zenders gaat.
Dus de kristallen kan niet het probleem zijn. En terug naar de verkoper heeft ook niet zoveel zin, aangezien de garantie al lang verlopen is.

Volgens deze informatie een 2.4 GHz FASST systeem...

Volgens deze informatie een 2.4 GHz FASST systeem...

Handig zou zijn wanneer je zeker weet welk type het is, kijk eens op de ontvanger!
De 'M" is de versie op FM de "Mx" werkt op 2.4ghz. Mij lijkt het ook raar dat het een 2.4Ghz. zou zijn aangezien je hem enkele jaren geleden hebt gekocht.
Kijk eens naar je ontvanger en wat zie je erop staan?
Als er een kristal in zit is het een FM zender, volg dan de procedure zoals ik eerder reeds uit de doeken heb gedaan en CONTROLEER de kristal, welk kan. nummer staat op de kristal van beide zenders/ontvangers.

het is de 2.4ghz versie. type van ontvanger weet ik niet zo uit t hoofd, zou ik morgen wel eens na kunnen kijken.

opnieuw binden hebben we al meermaals geprobeerd, zonder succes. hij bind wel, maar blijft ook de problemen vertonen.

Ik ben echter vooral benieuwd of wij de enige zijn met dit( soort) problemen..

En bedankt voor de tip van de td

Hmmmmmmm....:confused:
Ik heb 2 van de zelfde type zenders en totaal geen problemen er mee.
Ook deze zijn reeds een aantal jaren oud.
Het is zelfs al een keer voorgekomen dat de antenne draad op de ontvanger totaal weg was(afgebroken bij de ontvanger behuizing) en nog voldoende bereik bij ons op het circuit en geen storing.
Als het goed is heb je een ontvanger R603FS er bij zitten of als het de goedkopere uitvoering is de R603FF.
De laatste heeft maar 1 antenne systeem in de ontvanger zitten tegen 2 in de FS.
Dit zou theoretisch iets minder ontvangst kunnen geven maar dat betwijfel ik.
Ik zeg opnieuw binden, dus zowel zender resetten als de ontvanger opnieuw aan de zender binden.
Doe dit niet met beide zenders tegelijk maar na elkaar.
Zorg er ook voor dat je pas wat doet met de zender als deze een seconde of 15 aan staat(geld voor beide zenders).
Dit ivm dat de zender en ontvanger dan een vrije "frequentie/band" aan het zoeken zijn.

mvg Roy

Tijdens de binding neemt de ontvanger het ID van de zender over. Nu weet ik niet of het mogelijk is dit type ontvanger gelijktijdig aan 2 zenders te binden. Dit is vaak wel mogelijk, maar kan er niets over vinden in de handleidingen.
Enige tip die ik kan geven: reset het model in de zender waar mogelijk de 'verkeerde' ontvanger aan zit.

En anders het probleem aan Corrien voorleggen zoals eerder vermeld.

Ik heb ook een T-3PM. Deze is al een tijdje op de markt. De MX is een nieuwe uitvoering, speciaal voor Crawlers.

Ik gebruik ook twee 3PM's fasst, geen enkel probleem. Moet zeggen klinkt ookwel als een zeer vreemd probleem. Lijkt me idd maar 1 optie, opsturen ter reparatie.

Ik zou heel graag de uitkomst horen van dit probleem. Fasst wordt toch als een zeer betrouwbaar systeem gezien. (Ben niet voor niets overgestapt ;-) )

hmm.

had eigenlijk gehoopt dat er in elk geval nog iemand was met eenzelfde (soort) probleem.
zal toch wel bijzonder zijn als het alleen bij ons zo is....
zal binnenkort eens contact zoeken met td robbe.

Back