Problemen met 4 blads rotor

Ik heb gisteren een hk 4-blade rotor head op mijn 450 gemonteerd.
Ook gelijk de tarot zyx 3 axis gyro geïnstalleerd.

Dat ging op zich allemaal goed.

Maar toen ik het geheel wilde gaan testen ging het niet helemaal lekker.
De heli maakte wel veel toeren, maar kwam niet van de grond.
Op het moment dat hij wat licht werd op de skids was hij heel erg gevoelig voor alle bewegingen van de sticks. Als ik de aileron bv ook maar even aanraakte schoot de heli al opzij.

Kan iemand mij helpen aan de juiste instellingen voor throttle en pitchcurves?
En kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om de felle reactie op de sticks te verminderen?

Ik heb de manual van de zyx gevolgd dus daar zal naar mijn idee het probleem niet zitten.

Ik heb wel ergens op internet gezien dat de headspeed omlaag moet, maar er staat nergens wat dan de juiste instellingen zijn.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Die zijn er ook niet.
Iedereen stelt zijn heli af naar zijn manier van vliegen, en naar wat hij prettig vind.

En waarschijnlijk zit er toch een fout in de tarot.
Ergens een waarde een beetje grof

Of de uitslagen te hoog, expo te laag, of je bent gewoon nog niet gewend aan een beetje een vlot afgestelde heli ;-)
Als je de handleidingen hebt gevolgd, heb je ook zelf de pitch ingeteld. Wat zijn je pitch waardes? Dus collective (omhoog/omlaag) en cyclic (aileron/elevator)

Persoonlijk laat ik de pitchcurve ongemoeid. Gewoon rechte lijn van 0 tot 100%

throttle moet je zelf ff uitzoeken.
Mooiste is een vlakke curve, dus alle waardes gelijk. Alleen in de normal vliegmodus is dan gas dicht 0%
daarnaast mag je niet minder dan 75% invoeren (op die ene 0 na)

Maar let ontzettend op, een flybar is mechanisch te volgen wat deze gaat doen. Een stabilisatie absoluut niet
Je mag een stabilisatie ook niet op laten toeren, en dan ff laten staan. Kan wel, maar je moet hem echt in de gaten houden..
Hij kan nl zelf bedenken dat hij beweegt, hij gaat corrigeren, maar als jij de heli los trekt schiet de heli opeens op zijn zij.
Kijk altijd goed naar de swash met optoeren

Stuur eventueel eens een berichtje naar gebruiker Brutus op het forum. Deze heeft ervaring met 4 blads rotorkoppen.

Stevo

Ik heb het op de fly-in van the little wings het hierover gehad met Guyken, en die zei dat er een andere motor pinion op moet met 1 of 2 tanden minder...

Dus toerental verlagen...

Dingetje waar je wel op moet letten is de staart.
Des te minder toeren op de kop, des te minder vermogen de staart krijgt.
Bij dit type heli's heb je dus kans dat je het toerental op moet voeren, alleen om de staart goed te krijgen.
Met 2 tandjes minder op het tandwiel zal het nog wel loslopen..

En de stabilisatie blijft een punt van aandacht..

oké, het begint me langzaam aan duidelijk te worden.
ik ga alles even uit proberen.
de phasing was ook niet helemaal goed en dat scheelt ook al een stuk.

alvast bedankt allemaal. als ik er toch nog niet uitkom weet ik jullie te vinden op het forum

Back