Problemen met brushless motor

Hallo,
tot twee keer toe heb ik geprobeerd een brushless motor (EK5-004) in mijn E-Sky Honey Bee King V2 te bouwen (met bijbehorende regelaar natuurlijk); en twee keer is het fout gegaan. De eerste keer, toen ik de motor erop had gezet en de heli wilde laten vliegen, begon de motor zomaar te draaien, en was de heli onbestuurbaar. Dit vond ook plaats bij de tweede poging. De eerste motor doet het niet meer; productiefoutje? De tweede werkt vermoedelijk nog wel.
Kent iemand dit probleem, en weet iemand hier een oplossing voor? Ik zou diegene zeer erkentelijk zijn, aangezien een brushless door iedereen wordt aangeprijsd als beter dan koolborstelmotoren. Echter, ik heb het nu even gehad met brushless en vlieg nu weer/nog steeds koolborstel.
Mvg, Taya

Altijd eerst de zender aan, dan pas de ontvanger. Anders zit actieve ontvanger zonder signaal en pikt hij rotzooi op waardoor servo's en regelaar alle kanten op kunnen gaan. Bij uitschakelen eerst de ontvanger uit (accu los maken), dan zender uit.

De eerste motor deed het, dus geen productiefoutje.

Dry testing brushless motors
http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=35216
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993

How to repair a brushless motor
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1079423

Mijn piccolo had idd ook de neiging volgas te gaan als hij even het signaal kwijt was.

Dat is iets waar je erg snel aan gewend moet raken, dit is niet anders.
Als je zender wel aanstond op het moment dat je de batterij aansloot, even de gasfunctie omdraaien op de zender. grote kans dat hij je gasknuppel dan verkeerdom interpreteerd.

Altijd eerst de zender aan, dan pas de ontvanger. Anders zit actieve ontvanger zonder signaal en pikt hij rotzooi op waardoor servo's en regelaar alle kanten op kunnen gaan. Bij uitschakelen eerst de ontvanger uit (accu los maken), dan zender uit.

Dit kan het niet zijn geweest; dit doe ik namelijk altijd al...

Misschien staat je gasregeling verkeerd om ingesteld? Als je stick in de positie "gas uit" staat geeft hij vol gas en andersom. Na het aansluiten van de accu draait de rotor dan nog niet en hoor je wat piepjes, beweeg je de gasstick dan kan hij ineens vol gas gaan geven.

Misschien staat je gasregeling verkeerd om ingesteld? Als je stick in de positie "gas uit" staat geeft hij vol gas en andersom. Na het aansluiten van de accu draait de rotor dan nog niet en hoor je wat piepjes, beweeg je de gasstick dan kan hij ineens vol gas gaan geven.

Dit is inderdaad aan de hand; hoe kun je dit veranderen? Ik vermoed dat je daarvoor het onderste schakelaartje aan de achterkant van de zender moet ompolen, maar dit weet ik niet zeker.:confused:

Zelf heb ik geen Esky zender, maar het is inderdaad een van die dipswitches die je moet omzetten. Om dit veilig te doen zou je de motor even kunnen loshalen en iets verzinnen om hem vast te zetten zodat hij vrij kan draaien zonder dat de rotor in beweging komt. Dan de dipswitches een voor een proberen en ik vermoed dat het de derde is.

Hum..

Zie mijn eerdere post, daar zei ik dit al.

In mijn FX18 en in mijn huidige zender heb ik een menu para of swash genaamd. Hierin kun je de "motordrossel" oftewel motorfunctie omdraaien. Dat is iets anders als draairichting van de motor, deze verander je nl door simpelweg 2 van de 3 motordraden andersom aan te sluiten (kleur draad is niet perse belangrijk bij het aansluiten van een brushless motor).

Verder even een kwestie van proberen, maar in ieder geval even de motor loshalen van het hoofdtandwiel om ongelukken te voorkomen.

Even een verbetering voor mezelf, ik zie nu pas dat je een esky zender hebt.

De dipswitch die je kan proberen om om te zetten is die van kanaal nr 3 (motorsignaal). Alle andere kanalen zijn voor servo's of voor de gyro.

Anders zou je echt de handleiding even goed door moeten spitten.

Back