Problemen met de BC6 van eStation

Mijn lipo lader meet via de balanceer poort de voltages van de afzonderlijke cellen niet meer goed. Ik heb al 3 verschillende lipo's geprobeerd, maar steeds is het voltage van de eerste twee cellen niet stabiel, die schommelt enkele 10de. En dan bedoel ik niet het langzaam oplopen van de spanning door het laden. Dat doet de derde cel gewoon zoals het hoort. Als de lader de laadstroom enkele seconden naar nul brengt (dit doet ie automatisch tijdens het laadproces) dan wordt de eerste cel 0 volt en de tweede cel 7,nogwat V (1 en 2 bij elkaar opgeteld dus). Als ik de afzonderlijke cellen gewoon meet met een andere voltmeter, is elke cel gewoon stabiel 3,6 V.

Niet alleen is dit ongemak, zodra de eerste cel naar 0 gaat, stopt de lader ook met laden omdat de spanning van die cel (of de te hoge spanning van de tweede cel) niet goed is. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Heb je alles wel goed aangesloten? Ergens heb ik het idee dat je dat niet hebt gedaan want één cel nul en de tweede het dubbele? Dat lijkt heel erg op een verkeerde aansluiting.

In eerste instantie moest ik daar ook aan denken en twijfelde ik aan de bedrading van accu's. Maar je bracht me op het idee om de balancer kabel te kontroleren en wat blijkt: twee verbindingen op het printplaatje hebben losgelaten. Ik heb ze zojuist gesoldeerd en hij doet het weer zoals het hoort. Ik baal wel als een stekker dat die printplaatjes zo slecht zijn. En wat ik ook raar vindt, is dat hij soms wel de juiste cel spanning mat, al was dat schommelend. Kan hij zijn dat het printplaatje door de stroom die er doorheen gaat toch nog een instabiele verbinding maakt? Moet bijna wel.

Gelukkig is mijn lader niet stuk, kan dus weer vooruit.

Ik ben zojuist achter de hele waarheid van mijn probleem gekomen. Al enkele keren in de afgelopen maanden rook ik soms dat typische brandluchtje van kortsluiting. Elke keer had ik lichte paniek over waar het vandaan kwam en of mijn accu's nog heel waren. Gelukkig is de schade beperkt gebleven tot een kapot printplaatje.

Wat blijkt nu, als ik mijn accu heb aangesloten op de balanceerprint, hoeft de goudstekker van de hoofdkabel maar even één van de vele blootliggende pinnetjes aan te raken en pats, kortsluiten (zie afbeelding Natterer Modellbau - eStation Balancer Adapter für BC5 und BC6 System 2 151877)

Dom van mezelf, maar ook erg dom gemaakt, zo makkelijk als dat het fout gaat. De printbaantje die waren los gekomen, zijn dus gewoon doorgebrand door de kortsluiting. Ik heb het net zien gebeuren. Ik heb op de officiële site van eStation al gezien dat de printplaatjes voor de balanceer poort al zijn aangepast.

Voor iedereen met een eStation BC? WEES GEWAARSCHUWD (of wees niet zo dom als ik en sluit gewoon altijd in de juiste volgorde de connectors aan.....)

Back