Problemen met de DH9116 helicopter na crash...

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door RC-hobbyist, 20 aug 2017.

  1. RC-hobbyist

    RC-hobbyist

    Lid geworden:
    20 aug 2017
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Castricum
    Na een onstuimige vlucht op een mooie zomeravond in de schemering was mijn Double Horse 9116
    gecrashed na wat stuurfoutjes. Snel de brokstukken bij elkaar gezocht en op naar huis toe gegaan om
    de schade te analiseren. Op het eerste oog bleek er wat kuipschade en wat onderdelen die waren verbogen.

    Ondertussen deze beschadigingen opgeknapt en toen de Lipo battery-pack weer netjes opgeladen.
    Maar bij de testvlucht de ochtend daarna bleek de helicopter totaal ontregeld te zijn plus letterlijk doorgedraaid! De helicopter steeg wel op maar bleef maar rondjes om zijn as vliegen...
    Toen diverse achterstaartrotor-motoren geprobeerd maar dat hielp niet echt helaaselijk.

    Kunnen jullie wat tips of advies geven over dit euvel, zou graag weer fatsoenlijk willen opstijgen!
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.508
    Locatie:
    Rotterdam
    Doorgaans heeft dat puur met de staart te maken, er slipt iets of de motor krijgt niet voldoende stroom.
    OF, in het geval van borstel motoren, kan het zijn dat de motor nog in moet lopen.

    Maar vaak slipt de prop..
     
  3. RC-hobbyist

    RC-hobbyist

    Lid geworden:
    20 aug 2017
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Castricum

    Ok dan, bedankt voor het meedenken. Heb al drie motoren geprobeerd in de achterrotor dus denk ik dat er op de printplaat misschien wat kapot is...
    Anders probeer ik de laatste motor ook nog even nu ik toch al bezig ben. Heb by the way ook nog een Double Horse 9100 motor die ik kan testen :cool:
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.508
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja.. maar is het een brushless of brushed motor?
    Brushed (borstel) heeft 2 draden, borstelloos (brushless) heeft 3 draden.
    Dat inlopen kan best een hoop schelen.

    Verder, hoe zit het met het tandwiel op de motor, zit dat geklemd, gelijmt of vastgedraaid?
    Geklemt kan doorslippen onder belasting, lijm kan wel eens loslopen.
    Ff drup sec lijm erop.

    De verbinding waarmee de prop vast zit geld dit ook voor.
    En ik denk dat je het daar moet zoeken, iets slipt er door.

    Op de print hoef je doorgaans niet te kijken, het werkt, of totaal niet.
    Als de motor draait, moet hij het doen..
     
  5. RC-hobbyist

    RC-hobbyist

    Lid geworden:
    20 aug 2017
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Castricum
    De helicopter heeft dan denk ik een brushed motor in de rotor aan de achterkant.
    En de tandwiel op de motor is vastgedraaid met twee kruiskopschroeven. Maar de rotor achter draait wel hoor.
    Als ik deze los maak van de printplaat blijft de Double Horse 9116 nog steeds rondjes draaien...
    Fijn om te horen dat het in ieder geval niet met de printplaat te maken heeft dat scheelt weer kopzorgen :D
    Weet je naar aanleiding van deze omschrijving wat meer opties voor me?
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.508
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik gok dat er iets slipt.
    Of het tandwiel van de motor op de motor as.
    Of de prop op het asje waar hij op zit.

    Dan draait het wel, maar als je gaat vliegen wordt er ook vermogen gevraagd, en kan het slippen indien het niet lekker zit.
    Drupje sec lijm erop, op laten drogen, en dan nog eens proberen.

    Weet je trouwens zeker dat de motor de goede kant op draait?
    Bij borstelmotoren is dat regelmatig een kwestie van de stekker domweg omdraaien..
     
  7. RC-hobbyist

    RC-hobbyist

    Lid geworden:
    20 aug 2017
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Castricum
    Na heel wat motoren voor zowel de achter- als de hoofdrotor te hebben vervangen plus uiteindelijk getest te hebben... zonder enige verandering van de problematiek bleek het toch de printplaat te zijn die het begeven had na de nodige crashes waarschijnlijk :(

    Was tevens mijn laatste optie, want alhoewel ik inmiddels heel wat reserve onderdelen voor de Double Horse 9116 heb opgebouwd, was ik er zeker wel klaar mee... en wou zelfs een ander merk en type gaan kopen :confused:

    Uiteindelijk via China de juiste printplaat plus wat kleine onderdeeltjes meebesteld om de verzendkosten te drukken... Kreeg ik binnen twee weken tijd per envellope post de bestelde onderdelen binnen en kon ik weer wat verder hobbyen. En dat mocht ook wel na dik een jaartje inactief te zijn geweest met mijn RC hobby...

    Na de montage en de juiste stekkers op de printplaat te hebben aangesloten, moest ik nog eventjes wat voedingsdraden solderen :rolleyes:. En... Yessah, de helicopter in mijn woonkamer getest en alles werkt weer naar behoren :p.

    Morgen bij het daglicht alles verder uittesten en trimmen zodat deze single rotor helicopter weer samen met mij wat uitdagende avonturen kunnen beleven :cool:
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2018
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.508
    Locatie:
    Rotterdam
    prettig dat het werkt ;-)

    Voor de toekomst: als je crasht, gas helemaal dicht.
    Doe je dat niet, gaat een motor teveel stroom vragen, en kan een onderdeel van de printplaat uitfikken.
    blijkbaar is dat bij jou gebeurt.
    Hoofdmotor en staartmotor hebben beide een eigen dingetje op de printplaat.

    Meestal als het uitfikt draait de motor volgas, of gewoon helemaal niet..
     
  9. RC-hobbyist

    RC-hobbyist

    Lid geworden:
    20 aug 2017
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Castricum
    Allright, thnx voor de tip dan ;)
    Hoop natuurlijk wel dat de nodige oefensessies met mijn
    Double Horse 9116 de crashes doet minderen om zowel stress
    als frustratie plus centjes doet besparen :p

    Heb je nog wat tips voor mijn twee lipo-accu packs om
    te balanceren of geheel ontladen als die bijna op is...?
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.221
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je ze geheel ontlaad, kun je ze weggooien. Lipo`s zijn heel andere accu`s als die van vroeger.
    Balanceren zal je ladertje wel doen.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe zwaarder de belasting, hoe meer stroom de motor zal trekken. Een geblokkeerde motor is de ultieme belasting, het is een elektrische kortsluiting. Geldt voor zowel borstel als borstelloze motoren.


    'Verplicht
    ' leesvoer voor het werken met de chemische bommen die (alle) accu's zijn, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :(), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF

    Evenals
    Modelbouw FAQs - MBF
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken → Het laden en balanceren van LiPo accu's

    Handige bedradingsplaatjes, lader- en voedingscalculator
    home.kpn.nl/ronvans/scriptasylum
    [​IMG]RC calculations → electrical → LiPo pack wiring
    respectively
    → chargers (2 menu items)
    The other menu items and demos are also veeeeery handy/instructive for e-folk, add site to your favourites? 'Multiple choice' wiring diagrams, charger selection tools, instructive demo's, calculators ...

    www.elektromodellflug.de
    → Modellflug Tips → LiPo Leitfaden-FAQ
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2018
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.508
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik weet niet hoe jouw lipo lader die dingen oplaad.
    Normaal zitten er 2 stekkers aan een lipo met meerdere cellen.
    een hoofdstekker, en een platte.

    die hoofdstekker steek je in de heli.
    die andere stekker is de balanceeraansluiting.
    De beste manier om met lipo's om te gaan, is om te zorgen dat die balanceeraansluiting ook wordt gebruikt.
    misschien laad jouw oplader via die stekker. of misschien moet jij ze allebei in de oplader duwen.
    Als die oplader via de hoofdstekker oplaad, en de balanceer niet gebruikt, moet je eigenlijk op termijn naar een andere lader gaan kijken.

    die laders zijn doorgaans niet extreem duur.
    maar daarmee kun je wel instellen hoe veel Ampere er wordt geladen (en dus hoe snel hij vol is), je kunt zien of de accu wat rotter wordt.
    Die laders hebben doorgaans ook een "storage" functie.
    als de accu's lang worden weggelegd, is het beter om ze op een "storage voltage " weg te leggen.
    blijven ze beter van.

    die laders hebben doorgaans ook meerdere menu's, en kunnen eigenlijk de meeste typen accu's wel laden.
    ga je opeens naar 6 cel 5000 mah accu's moet je misschien een wat zwaardere lader pakken. maar dat is voor dat moment ;-)
     
  13. RC-hobbyist

    RC-hobbyist

    Lid geworden:
    20 aug 2017
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Castricum


    Bedankt voor de links naar het "leesvoer" zal daar zeker wel wat informatie van doornemen.
     
  14. RC-hobbyist

    RC-hobbyist

    Lid geworden:
    20 aug 2017
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Castricum

    Mwhh ok dan, was inderdaad alleen Nihm accu's en scooter accu's gewend :oops:

    Heb de RC modelbouw hobby eigenlijk de laatste paar jaar weer aangewakkerd door te beginnen met een mini helicopter die ik ergens zag liggen bij een marktkraampje bij ons in de buurt. Was wel gelijk onder de indruk over de prestaties van zo'n klein stukje electronika :cool:

    Achteraf bleek de accuduur wel erg kort zodat er maar 10 a 12 minuutjes gevlogen kon worden...

    Vandaar dat ik daarna ben overgestapt naar een wat grotere single rotor helicopter, met eveneens een grotere accu plus hogere amperage erin. Op het internet vanuit China twee Lipo accupacks a 1000mAh 3,7v besteld.
    Helaas kreeg ik een zware crash te verwerken waardoor de helicopter aandoenlijk zwaar beschadigd werd... :(

    Nu weer wat testvluchten maken en dan kijken hoe de accu's erbij staan. Thnx voor de tip

     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vergeleken met NiMH accu's zijn LiPo's verwende prima donna's. Van het soort dat een grote schaal met M&M's na het concert in de kleedkamer wil, maar dan zonder de bruine M&M's.

    Een 50watt lader lijkt me ruim voldoende voor een 1000mAh 3,7v LiPo.

    Nederlandstalige handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/Turnigy/etc./etc. B6 (autoaccu) en B6AC (autoaccu & netspanning) 50watt lader.
    Laadt accutypen NiMh/NiCd, LiPo, LiPoFe4/LiFe en Pb (lood).
    www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/235711-an-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf

    mAh, milli ampère·hour is maat voor capaciteit: hoeveel elektronen uit de accu gehaald kunnen worden.
    A, ampère, is maat voor stroom: hoe snel elektronen door draad/accu/component gaan.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2018
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.508
    Locatie:
    Rotterdam
    Even voor het gevoel qua vliegtijden:
    electrische heli's hebben moeite om 6 a 7 minuten te vliegen op 1 accu.
    er zijn mensen die 10 minuten halen, maar dan zijn meestal ook wat aanpassingen aan het toerental gedaan.

    Brandstof daarentegen haalt eigenlijk zonder uitzondering de 8 minuten op 1 tank.
    ligt een beetje aan motor, afstelling en vliegstijl hoeveel verder ze komen.
    de mijne (tik omgebouwd) haalt 20 minuten op een tank..
     
  17. goochelaar

    goochelaar

    Lid geworden:
    19 dec 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Vlissingen
    ik heb vroeger ook zo'n DH 9116 gehad. Dat ding vloog van geen kant. Er zaten echter geen lipo's maar li-ion accu's bij. Ook van alles geprobeerd, staartmotor gewisseld, printplaat e.d. Op aanraden van een kennis over gegaan op "echte" lipo's. Stroomtekort? Maar hij vloog wel.
     
  18. RC-hobbyist

    RC-hobbyist

    Lid geworden:
    20 aug 2017
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Castricum


    Dat klopt wel van die li-ion accu die je er dan bij krijgt. Heb daarom daarna twee lipo accu's uit China laten overkomen van 1000 mAh per stuk op 7,4 voltage. Ben er na flink wat klussen en checken erachter gekomen dat inderdaad de motor van de hoofdrotor op was en dus vervangen met een ander exemplaar. Heb nu weer eventjes kunnen vliegen en ben hopelijk klaar met het sleutelen en hoop weer lekker te kunnen gaan vliegen met deze mooie zonnige dagen.
     

Deel Deze Pagina