Problemen met de motor.

Afgelopen weekend wilde ik mijn heli voor de derde keer 't weekend starten. De eerste twee keer liep hij feilloos, prima vluchten mee gemaakt. Maar de derde keer veranderde het geluid van het starten, dus het geluid dat hij maakt terwijl je startmotor draait, maar voordat de motor aangeslagen is.

Meteen de startmotor eraf en proberen de oorzaak te achterhalen. Helaas lukte dit niet direct. Daarom heb ik zojuist de motor uit de heli gehaald om te kijken waar het probleem zat.

En ik ben bang dat ik dit heb gevonden. Het gaat om de OS Max 50 SX-H.
50SXH.jpg

Het probleem lijkt te zitten in de as (crankshaft?) die op bovenstaande plaatje naar voren uitsteekt, daar waar de fan op gemonteerd zit. Als deze as "aangedreven" wordt van buitenaf (startmotor) draait zuiger niet mee. Ik kan de fan dus ronddraaien zonder dat de zuiger wat doet..

Nu wilde ik de koppeling en fan eraf halen, maar daarbij is een van de schroeven die de koppeling aan de fan vast zet afgebroken. In het meest gunstige geval kan ik het nog uitboren, maar dan vraag ik me eerst af of dit nut heeft.

Als er een probleem met de as, kan dit iets zijn dat 'los zit' of is het dan zodanig stuk dat er een nieuwe motor moet komen..? En heeft iemand misschien afbeeldingen van hoe de motor eruit hoort te zien van binnen rondom die as?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Een koppeling bestaat doorgaan uit twee delen: een koppelingsklok en het deel met de "schoentjes" eraan. Deze twee kunnen doorgaans zo van elkaar af gehaald worden.
Naar wat ik meestal gezien heb, zit de koppeling zelf direct op de as die uit de motor komt, fan zit dan tussen de motor en koppeling

Zit er bij jou nog een one way lager tussen?
Als je de backplate er af schroeft, kun je het spul dan nog wel bewegen?
Je geluid veranderde tijdens het starten, is je plug niet overleden tijdens het starten (wordt het geluid ook anders van)
Als je de plug eruit haalt, en je draait aan de as waar de starter op aandrijft, doet de zuiger dan mee, zitten er dan geen rare trillingen in oid (lagers)?

Hoop vragen, maar misschien komen we eruit

De drijfstang is nog helemaal heel, momenteel ligt de cover plate (#17) eraf. Als ik dan met de hand de drijfstang (#7) tegen houd kan ik de fan gewoon ronddraaien.
Gezien het plaatje zou dat dus moeten betekenen dat óf de crankshaft ergens gebroken is óf dat de fan (en dus de koppeling) niet meer goed gemonteerd zit op de schroefdraad van de crankshaft..

Dat kan ik natuurlijk pas bepalen als de fan eraf is, en daarvoor moet ik eerst de koppeling eraf halen. En dát gaat pas na het uitboren van die afgebroken schroef..
Daarvoor heb ik het materiaal dan weer niet in huis.

Of zie ik het verkeerd en zijn er nog andere mogelijkheden?

Als je de motor toch al uit de heli gehaald hebt: even de backplate eraf halen, dan zie je meteen of het in de motor zit of niet.

Edit: tegelijk gepost.

Is zo'n krukas/crankshaft los te bestellen, mocht daar 't probleem zitten? Of moet ik dan aan een helemaal nieuwe motor?

En bij het uit elkaar halen zag ik dat op de zuigerkop nogal wat zooi zit (zwarte, vastgekoekte zut). Kan ik dit er met een stukje staalwol gewoon afhalen?

geen staalwol gebruiken (staal op alu mhh....)
scotchbrite (kunststof) of gewoon een grove badstof doek met wat methanol.
wel het motortje uit elkaar halen lijkt me.
Zijn de krukas en zuiger drijfstang nog heel?

Wat niet kan is nog nooit gebeurd zeggen ze, maar een gebroken krukas, daar heb ik sinds de Webra diesels van de jaren 60 eigenlijk nooit meer iemand over gehoord....

Ga er dus maar vanuit dat je koppeling of vliegwiel gewoon los zit....

Groet, Bert

Kortom, schroefje uitboren en proberen de zaak heel te houden verder. Anders in ieder geval een nieuwe fan, nieuwe magneetjes voor de TJ en nieuwe koppeling..

De crackshaft is dik en sterk, die mol je niet zo maar.

De fan zit vast met een schroef aan de crackshaft.
Als de motor draait dan gaan hij vaster zitten.
Maar bij het starten komen de krachten juist de andere kant op te zitten en wil je hem in essentie los draaien.
Dit is mij vaak overkomen.
Starten, raar geluid en de koppeling lijkt vast te zitten.
De moer op de fan is los en de hele koppeling zit vast in het koppelings huis naar boven gedrukt.
Die moer moet je heftig locktiden wil hij blijven zitten.

Dus als ik het goed lees is die moer gewoon los.
De moer zit onder de koppeling en houd de fan vast.
Dus de koppeling er af halen en dan kun je zien of dit het geval is.
Je kunt het ook zien als je de crackshaft kunt zien tussen de motor en fan in. Dan is de fan al een tikkie uitgedraaid.

Zojuist even met wat beter materiaal en wat meer motivatie de koppeling eraf gehaald. En inderdaad, het enige probleem lijkt de moer te zijn die de fan vastzet op de as.
Helaas is dus bij het losthalen van de koppeling één van de schroeven afgebroken. Ik heb een poging gedaan om deze nog uit de fan te boren, maar dat is helaas niet op een nette manier gelukt. Al met al lijk ik er goed vanaf te komen met slechts een nieuwe fan en moer. Nu alleen nog even zien waar ik een losse 'Propeller nut' (#9 op http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/explosionszeichnungen/2708.x.pdf) kan vinden.

Welke maat en welk materiaal heb ik daarvoor nodig? Want hij staat niet in de parts-list van de Raptor 50..

In foto's:
http://www.furia.nl/tmp/DSC05106.JPG
http://www.furia.nl/tmp/DSC05107.JPG
http://www.furia.nl/tmp/DSC05109.JPG
http://www.furia.nl/tmp/DSC05111.JPG

Edit:

Daarnaast nog een vraag. Is er nog een nederlandse webshop die de Quick UK parts verkoopt? Want ik wil wel graag weer een nieuwe Quick UK fan erop..

Laatst bewerkt:
Je hebt het onderdeelnummer. Ik denk dat iedere goede modelbouwzaak deze voor je kan bestellen (of gewoon op voorraad heeft) Bel er eens een paar zou ik zeggen.
Edit: en mocht je toevallig een goede ijzerwarenzaak in de buurt hebben: het schroefdraad op de krukas is 1/4-28 volgens deze site.

En wat betreft je Quick UK parts, waarom niet direct bij de bron bestellen? Vanuit Engeland heb je je spullen vaak met een week in huis (en je hebt geen douane-gedoe): Quick UK Retail - intro

Laatst bewerkt:
Is een onderdeel van je OS 50 motor...
Gewoon het moertje.
Hebben de meeste model shops toch wel liggen vermoed ik.
Zie met regelmaat propellers wegvliegen op de club, en het moertje is dan ook meestal zoek ;)

Intussen enkele parts besteld bij Towerhobbies en de rest bij Quick UK.
Nu nog een weekje geduld hebben en dan weer monteren!

Tegen die tijd ga ik jullie zeker weer raadplegen rondom het goed vastzetten. Want daar is vást nog iets te verbeteren... :rolleyes:

Alle onderdelen zijn intussen binnen en het is tijd om alles weer netjes in elkaar te zetten. Zoals beloofd is wat advies zeker wel welkom!

Te beginnen met de motor zelf. Is het verstandig om de schroeven (#18 in dit overzicht) met wat blauwe locktite vast te zetten? Of heeft dit geen nut ivm warmte?

En welke tips en trucs zijn van belang bij het monteren van de fan en koppeling? Welke schroeven hebben locktite nodig? En waar zijn speciale methodes voor om 't vast te zetten (zoals de propellor nut - #9)?

Ik gebruik in mijn gehele motor nergens locktite.
Wat je zegt, het heeft geen nut i.v.m. met de warmte.
En bijkomend, zullen de boutjes nooit loskomen als je ze gewoon rustig (niet als een dolle) en goed kruislings en rondgaand aandraaid (gelijkmatig moment).
Staal en aluminium hebben niet dezelfde uitzettingscoeficient, dus losser gaan ze zeker niet zitten tijdens het gebruik.
Ben er nog nooit 1 verloren.

Laatst bewerkt:
Hoe maak je locktide los?
Met warmte !!!

Dus nergens op een motor locktide gebruiken. Dit werkt eerder als smeermiddel dan om iets vast te houden.

Goed punt inderdaad. Zo had ik er nog niet over nagedacht..

Geldt dit overigens ook voor de 'propellor nut' en de fan zelf?

Back