problemen met de ontvanger

• Topicstarter Topicstarter the big mike
  • Startdatum Startdatum
T

the big mike

Guest
hallo,

ik heb sinds gisteren de art-tech mustang p-51d, heel mooi toestel, maar het werkt niet. Als ik, net volgens het boekje, eerst de zender aan leg en daarna de batterypack aan het vliegtuig koppel, kan ik rudder, ailerons en hoogteroer zonder probleem testen.
als ik dan mijn throttle, die al op minimum stond, langzaam naar boven breng, reageert hij niet tot halverwege. Dit is het moment waarop de motor meteen heel snel begint te draaien. als ik daarop mijn gas weer afleg, reageert het vliegtuig op niets meer. mijn rudder, ailerons en hoogteroer blijven in hun laatste positie staan.

Het gebeurt niet altijd op deze manier, soms werkt het perfect, en momenteel helemaal niet. Alle kabels zijn perfect met elkaar verbonden.

De batterijen in mijn zender zijn vol en niet van duracel, ook de batterypack is volledig opgeladen. ik dacht even een "frequency bind" te doen, maar de handleiding is hierover zeer onduidelijk. Het lijkt me ook nutteloos aangezien het soms toch voor 5 minuten lukt. Volgens mij is eerder de ontvanger zelf kapot.

bedankt voor jullie antwoord

Ok, ik kreeg nog geen antwoord, maar dat kon voorlopig geen kwaad. Na een succesvolle "frequency bind" kan ik opnieuw mijn rolroeren, rudder en hoogteroer besturen. Ik kan echter nog steeds geen gas geven, misschien een probleem met de ESC?
By the way: weet iemand waarvoor aan de ESC het ongebruikte contactje met 2 stekkers dient?

Alvast Bedankt

Art-tech is één van de vele fabrikanten van ARF modellen. Het zijn er ondertussen zo veel geworden dat het zo goed als onmogelijk is om ze allemaal te kennen. De naam Art-tech ken ik wel maar ik ken lang niet al hun modellen. Zelf heb ik een hydro plane van Art-tech, ook met een bijbehorende zender/ontvanger. Dat is echter een 35MHz setje wat redelijk goed werkt. Het zendbereik is voldoende maar houdt niet over. Een dergelijk model als de hydro plane komt toch nooit ver bij je vandaan.

De hele elektronica in het model en de zender ziet er echt "goedkoop" uit maar zoals gezegt het werkt wel. Alleen op de zender heb ik wel aanmerkingen. Je kan er geen oplaadbare cellen in doen want dan is de accuspanning te laag. :oops: Alleen met 1,5V alkaline cellen die dan ook nog eens nieuw moeten zijn werkt hij goed. Wanneer de duracell batterijen ongeveer half leeg zijn (gemeten met de indicator die op de cellen zit) wordt de batterij spanning ook al te laag en werkt het niet meer. Duur in gebruik dus!

Wat bij jou het probleem kan zijn weet ik niet maar je zou eens naar de batterijen in de zender kunnen kijken. Vervang ze eens voor hele nieuwe en test het nog eens. Werkt het dan nog niet dan lijkt het mij toch een probleem van de apparatuur te zijn en zou ik er mee terug gaan naar de verkoper. Je hebt tenslotte garantie op je aankoop. De verkoper zal er voor moeten zorgen dat jij krijgt waar je voor betaald hebt, een goed werkende set.

En nu nog leren vliegen. 8O Dat dit model daarvoor NIET geschikt is weet je hopelijk wel. Zo niet dan raad ik je aan om het ook echt niet te proberen want je hebt binnen de kortste tijd een bouwpakket. Alleen de bouwinstructies zitten er niet bij!
Ga echt hulp zoeken bij bijvoorbeeld een club in je buurt of bij iemand die al goed kan vliegen. Dit model is echt alleen geschikt voor de meer ervaren vliegers. Als jij er mee wilt leren vliegen zal je er de handen fink vol aan hebben, als het al lukt. Zonder een goede instructeur lukt het zeker niet. Daar ben ik van overtuigd.

bedankt voor het antwoord.

Bij deze mustang krijg je een 2,4 gigaherz setje. Ik heb de batterijen vervangen door volledig nieuwe, maar het probleem blijft. Volgens mij is de ESC kapot. Ik heb ook al een mail gestuurd naar de dealer, maar ik kreeg voorlopig nog geen antwoord. Dat komt wel in orde.

Mocht er toevallig iemand zijn die WEL weet waarvoor het nutteloze kabeltje met 2 koperen contacten dient, laat het weten a.u.b.

groeten

Back