Problemen met EC135 Graupner

• Topicstarter Topicstarter ssst_fan
  • Startdatum Startdatum
S

ssst_fan

Guest
Hi all,

Dit weekend heb ik een ec135 gekocht in een modelbouwwinkel.
na een beetje voorzichtig vliegen weer weg gezet.
Vervolgens zet ik zender weer aan (throttle dicht), connect ik de accu. blind op zender gaat na even knipperen op vast rood.
De bind op de heli brand ook vast rood.
Echter als ik gas wil geven beweegt er wel wat aan de heli maar de rotor zelf blijft stil. je ziet het deel ook bewegen. De rotoren blijven gewoon stilstaan?
accu opgeladen, zelfde probleem.
Als ik aan de onderkant de twee wieltjes draai gaan de rotoren mee..
Ook de throttle in remote gas naar rechter joystick zet dan blijft het probleem..

Help?

Je kan eens proberen met je trim van de throttle (gas) in positie helemaal naar beneden, zorg er ook voor dat je throttle stick helemaal naar de idle of nul positie staat. doe dit voor je de accu aan de Heli aansluit.
In het andere geval zou het kunnen dat je accu toch niet voldoende geladen of defect is.

Hey Danny,

Een andere accu zal lastig worden. De trim van throttle staat helemaal naar beneden.
Ik zal straks de accu nogmaals opladen, hoelang raad je aan de accu op te laden?

Alvast bedankt!

Ik zal straks de accu nogmaals opladen, hoelang raad je aan de accu op te laden?

Alvast bedankt!

Nou zeg.... Je hebt hem toch bij de modelbouwwinkel gekocht? dan zit er, zeker in het geval Graupner, een fatsoenlijke handleiding bij.... Ik zou zeggen, lees die eens!

Groet, Bert

Hey Danny,

Een andere accu zal lastig worden. De trim van throttle staat helemaal naar beneden.

Alvast bedankt!

Het bijgeleverde lader(tje) geeft normaal aan wanneer de accu vol zou zijn.
Hoewel ik door ervaring mijn twijfels heb over deze ladertjes. Regelmatig de accu eens aan een deftige Lipo lader laden/balanceren doet dikwijls wonderen voor de bijgeleverde accu.

Andere mogelijke oorzaken:
-Ben je zeker dat je zender terug in de juiste "mode" staat?
-Is je throttle kanaal niet in "reverse" of moet je dit in reverse zetten?
Zou dit alvast eens nakijken.

Nou zeg.... Je hebt hem toch bij de modelbouwwinkel gekocht? dan zit er, zeker in het geval Graupner, een fatsoenlijke handleiding bij.... Ik zou zeggen, lees die eens!

Groet, Bert

Eh Bert, Thanks.. Echter er staat in zowel duits als engels als frans geen tijd. Daarom vraag ik het. Er staat wacht tot het groene lampje uitgaat. Wellicht een defect aan de lader denk laat ik dat even uitsluiten.

Om terug te gaan naar de winkel moet ik wachten tot zaterdag. Liever ga ik snel aan de slag.. dag niet gevolgen is een dag verloren;)

Hoewel ik door ervaring mijn twijfels heb over deze ladertjes. Regelmatig de accu eens aan een deftige Lipo lader laden/balanceren doet dikwijls wonderen voor de bijgeleverde accu.

Zodra de accu is opgeladen ga ik het nog een keer proberen op alle 4 de modussen + reverse.

Eh Bert, Thanks.. Echter er staat in zowel duits als engels als frans geen tijd. Daarom vraag ik het. Er staat wacht tot het groene lampje uitgaat. Wellicht een defect aan de lader denk laat ik dat even uitsluiten.

Om terug te gaan naar de winkel moet ik wachten tot zaterdag. Liever ga ik snel aan de slag.. dag niet gevolgen is een dag verloren;)

Nou.... dat is toch duidelijk? Er staat "wacht tot het groene lampje uitgaat" dus je steekt de stekker in het stopcontact, sluit de accu aan en wacht tot het groene lampje uitgaat.....

Een LiPo MAG NOOIT overladen worden, en aangezien de fabrikant niet weet hoe leeg jouw accu is, kunnen ze er dus ook geen tijd voor opgeven, alleen: "als het groene lampje uit is" want die laadautomaat bepaalt zelf wel wanneer die accu vol is.

Die fabrikant is heus niet gek hoor, die kopen er heel weinig voor om jouw tot sint juttemis voor die lader te laten zitten, gespannen naar het lampje turend.... maar ze kopen er nog veel minder voor, in de krant te lezen dat er wéér een huis afgebrand is vanwege een LiPo-brand....

Als het de zelfde ladertjes zijn die veelal bij deze modelletjes gebruikt worden, reken dan bij lege accu op max ongeveer 2 uur....
Echter, dat kan langer of korter zijn, daar kan ik geen garantie over geven.

Groet, Bert

2modussen geprobeerd. beide modussen ook reverse.

# vraagje

Als ik mn throttle omhoog duw op mn zender dan gaat aan de linkerkant (van achter gezien) het hendeltje omhoog. Dus contact is er, led lampjes branden ook.
Na het verbinden van de accu beweegt deze ook een heel klein beetje.
Is dat normaal?

draai ik aan beide wieken zie je bij de accu plaats ook echt deze draaien.
Kan het dus ook niet zijn?

gekke vraag misschien:
Als ik de accu op de heli aansluit (rode stekker) en aan de oplader (wittestekker) terwijl de zender aanstaat.
Of speel ik dan echt met mn voortanden?

Nog andere zaken die ik wellicht kan testen?

ssst fan,

Niet altijd makkelijk om vanop afstand een diagnose te stellen maar ik heb zo'n vermoeden dat je Lipo accu niet meer goed is.
Normaal gaat op de 4in1 unit het LEDje van rood naar groen knipperend en na enkele seconden naar vol groen. In deze faze laat je je zender en Heli onberoerd totdat je vol groen hebt. Dit is wel op voorwaade dat je accu voldoende spanning heeft en je throtlle in idle positie staat.

Je kan het nog eens proberen door je throttle op volgas te zetten en dan de accu aan te sluiten (waarschuwing: doe dit alleen bij dit model) en dan kijken of je het groene LED lampje krijgt. Maar eerlijk gezegd vrees ik dat je aan een nieuwe Lipo toe bent.

Koop evtl. een Lipo bij, deze komt steeds van pas wanneer je gaat vliegen. Op Ebay vind je ze spotgoedkoop voor deze modellen.

Laatst bewerkt:

# vraagje

Als ik mn throttle omhoog duw op mn zender dan gaat aan de linkerkant (van achter gezien) het hendeltje omhoog. Dus contact is er, led lampjes branden ook.
Na het verbinden van de accu beweegt deze ook een heel klein beetje.
Is dat normaal?

draai ik aan beide wieken zie je bij de accu plaats ook echt deze draaien.
Kan het dus ook niet zijn?

gekke vraag misschien:
Als ik de accu op de heli aansluit (rode stekker) en aan de oplader (wittestekker) terwijl de zender aanstaat.
Of speel ik dan echt met mn voortanden?

Nog andere zaken die ik wellicht kan testen?

"Het hendeltje" zal wel een servo zijn, neem ik aan. Die zou niet op throttle moeten reageren. Bij het aanzetten moet zo'n servo wel eens even zijn middenstand vinden, en dan kan het zijn dat je hem even hoort bewegen bij het aansluiten van de accu.

Ik zou nooit de heli aanzetten met de laadkabel eraan. Als hij er vandoor zou gaan, trekt de heli aan de kabel, wat rare effecten kan hebben. Niet doen dus.

Voordat je verder gaat experimenteren, waar heb je die heli vandaan, en kunnen ze bij die winkel je niet helpen? Ik ben bang dat je er op deze manier niet uit gaat komen, onze mogelijkheden om op afstand te helpen zijn nu eenmaal beperkt.

sst fan,

Heb je een 2,4ghz of 35mhz. zender combinatie bij jou EC135?
Waarschijnlijk heb je een 2,4ghz. en zou voor de zekerheid de "binding" procédure eens opnieuw uitvoeren.

Laatst bewerkt:
"Het hendeltje" zal wel een servo zijn, neem ik aan. Die zou niet op throttle moeten reageren. Bij het aanzetten moet zo'n servo wel eens even zijn middenstand vinden, en dan kan het zijn dat je hem even hoort bewegen bij het aansluiten van de accu.

Ik zou nooit de heli aanzetten met de laadkabel eraan. Als hij er vandoor zou gaan, trekt de heli aan de kabel, wat rare effecten kan hebben. Niet doen dus.

Voordat je verder gaat experimenteren, waar heb je die heli vandaan, en kunnen ze bij die winkel je niet helpen? Ik ben bang dat je er op deze manier niet uit gaat komen, onze mogelijkheden om op afstand te helpen zijn nu eenmaal beperkt.

Haha ja mn jargon is niet op en top. ben nog maar een groentje.
Heb hem gekocht in een modelbouw winkel in Leiden (ik woon vlakbij amersfoort). Expres gekozen voor graupner vanwege de kwaliteit.. Dusja ik kan zaterdag op zn vroegst daar helemaal heen. Hebben hier ook wel een winkel. kan daar eventueel een andere accu halen. Wellicht nog de moeite waard?

*heb ik weer*

sst fan,

Heb je een 2,4ghz of 35mhz. zender combinatie bij jou EC135?
Waarschijnlijk heb je een 2,4ghz. en zou voor de zekerheid de "binding" procédure eens opnieuw uitvoeren.

2,4ghz inderdaad. Kan zo 123 niet de procedure vinden, staat ook niet in de handleiding. Heb je een link of de procedure toevallig?

Alvast bedankt!

Ik denk dat het dan toch in mn zender zit.
Ben nog aan het puzzelen. Zender open en wat ik zie dat er op de printplaat links onder een knopje zit. Deze staat naar beneden.
Klop da?

Daarnaast zie je een rood schakelpaneel. nummers 1 tm 6. Waarbij nummer 1 omhoog en 2tm6 omlaag.
Klop da?

Ik denk dat het dan toch in mn zender zit.
Ben nog aan het puzzelen. Zender open en wat ik zie dat er op de printplaat links onder een knopje zit. Deze staat naar beneden.
Klop da?

Daarnaast zie je een rood schakelpaneel. nummers 1 tm 6. Waarbij nummer 1 omhoog en 2tm6 omlaag.
Klop da?

De kans dat je bij een RTF heli in de zender switches moet omzetten lijkt me klein.

Je had al mode 1, mode 2, 3 en 4 (indien voorhanden) geprobeerd? En gezien je onervarenheid, weet je wat er met die verschillende modes wordt bedoeld?

Oke, dacht wellicht zit het daar in.
En het knopje linksonder das op de printplaat zelf zit?
Ja ben bekend met de mode en gevolgen. Heb de handleiding erbij gehad hele tijd.
voor het verbinden van de accu..

Hier staat ook in dat de heli een groen lampje moet geven. Deze blijft echter rood...?

Oke, dacht wellicht zit het daar in.
En het knopje linksonder das op de printplaat zelf zit?
Ja ben bekend met de mode en gevolgen. Heb de handleiding erbij gehad hele tijd.
voor het verbinden van de accu..

Hier staat ook in dat de heli een groen lampje moet geven. Deze blijft echter rood...?

aangezien je schrijft dat als je de hrottle beweegt, er op de heli een heveltje beweegt, begin ik te denken dat de zender mechanisch in een van beide modes "gas links" staat, en electronisch in een van beide modes "gas rechts" of andersom....

Dat houd in dat de gas tijdens het inschakelen in het midden staat (veer zit nog op die stick) en de regelaar dus niet initialiseert.

Kijk hoe de zender staat ingesteld: als dit op mode 2 of 4 is, zet hem dan op mode 1 of 3, en andersom, en kijk of het nu wel allemaal werkt. Hoe dan ook, dat heveltje hoort NIET op het gas te reageren, maar op nick voorover/achterover... zodra je dat voor elkaar hebt, en hij doet het nog steeds niet, probeer dan eens het gaskanaal te reversen, want waarschijnlik staat dan die verkeerd en denk jij dat je gas dicht hebt terwijl de heli in werkelijkheid vol gas krijgt en dus ook niet initialiseert.

Als dit niet werkt, is er iets ergers aan de hand en moet je er mee terug....

Groet, Bert

Staat in de handleiding duidelijk schematisch afgebeeld welke knopjes je moet omzetten voor een bepaalde "MODE" zie blz.13 van de Duitstalige handleiding!
Veronderstel dat jij dezelfde handleiding hebt:
http://www.graupner.de/mediaroot/files/4498.2G4_micro_EC135_indoor_de_en_fr.pdf
Na de juiste MODE te hebben gekozen zou ik alvast de zender/ontvanger opnieuw "binden"

Achso. Bij mij mist er een zin in het engels deel (staat er gewoon niet). Het duits kan ik niet helemaal vertalen:
Mit Hilfe der beiden „Mode“ - Schalter sowie mit den vier „Reverse“ - Schaltern auf der
Vorderseite des Senders erfolgt die Knüppelbelegung entsprechend den nachfolgenden

Zender uit, knopjes omzetten terwijl alles op reverse staat?

Back