Problemen met Graupner MX22

Ik ben in het bezit van een MX22 met een Jeti 2.4 mHz module.
Het volgende probleem treed nu op bij het programmeren van een nieuw vliegtuig:

Ik stel op de zender Expo in voor het richtingsroer en zet dat onder een schakelaar.
Als ik nu via die schakelaar de ingestelde Expo inschakel dan verspringt het richtingsroer ongeveer 5 tot 6 procent.
Als ik dit nu wegtrim en de schakelaar uitzet dan verspringt het richtingsroer weer naar de andere kant.
Dit gebeurt ook als ik een andere schakelaar gebruik.

Waar kan dit aan liggen?

Met het hoogteroer en de rolroeren heb ik dit nog niet uitgeprobeerd.

Kijk eens naar de nulstelling van je knuppels. Bij mijn MX-22 staan niet alle kanalen helemaal op 0 als alles softwarematig wel op 0 staat (blanco model, sub-trim=0, gewone trim op 0), heeft te maken met de calibratie van de knuppels. Als de knuppel in de middenstand niet 0 doorgeeft maar een kleine uitslag, dan heeft expo invloed op die uitslag. 5-6% is meer dan ik zou verwachten (tenzij de afwijking in nulstelling erg groot is en/of je erg veel expo ingesteld hebt), maar het is het onderzoeken waard.

Kijk eens naar de nulstelling van je knuppels. Bij mijn MX-22 staan niet alle kanalen helemaal op 0 als alles softwarematig wel op 0 staat (blanco model, sub-trim=0, gewone trim op 0), heeft te maken met de calibratie van de knuppels. Als de knuppel in de middenstand niet 0 doorgeeft maar een kleine uitslag, dan heeft expo invloed op die uitslag. 5-6% is meer dan ik zou verwachten (tenzij de afwijking in nulstelling erg groot is en/of je erg veel expo ingesteld hebt), maar het is het onderzoeken waard.

+1, heb ik zelf ook gehad met een DX7se. Ik heb toen in het service menu de calibratie opnieuw gedaan. Daarna nooit meer ergens last van gehad.

Misschien heb je hier wat aan.
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/262137-MX22-Service-Menu

Mocht je in het menu komen wees dan erg voorzichtig! Het is eenvoudig om je hele zender om zeep te helpen.
Als je de nulpunt calibratie opnieuw kunt doen, moet je waarschijnlijk ook de endpoints opnieuw calibreren.

Tim

Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee hoe ik de nulstelling van de knuppels verder nog kan controleren.
In de normale nulstand staan alle servo's op nul.

Blanco model nemen en dan in het servo monitor menu kijken. Als alles exact op 0 staat is dit het probleem niet. Als kanaal 4 (richtingroer) niet exact op 0 staat kan dat de problemen veroorzaken.

Probeer eens met je rudder trim kanaal 4 op 0 te krijgen. Expo weer instellen op de waardes die je eerst had. Probeer nu weer de expo aan en uit te zetten met de switch, mogelijk is de verspringing nu weg.

Zelf heb ik ook op 2 kanalen een afwijking van 6% op 2 kanalen, maar nog nooit problemen mee gehad (ik gebruik niet vaak expo, en als ik het gebruik max 30%).

Dat lukt me niet.
Wat ik wel zie dat in het menu Dual Rate - Expo bij de eerder genoemde servos het nulpunt niet in het midden ligt. Dit nulpunt zie met trimmen niet veranderen.
Ik denk dat ik eens contact opneem met Corrien.

Eigenlijk zou het ook niet logisch zijn als je met trimmen de neutraalstand van de expo mix zou verschuiven, die moet op knuppeluitslag gebaseerd zijn. En de zender ziet een continue kleine knuppeluitslag door een incorrecte calibratie.
Volgens mij kan je die calibratie niet zelf doen op een MX-22, Corrien zou dit inderdaad wel moeten kunnen.
Succes.

Back