Problemen met het bereik van mijn Graupner XR6 FM zender

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door dkawa, 25 jan 2004.

  1. dkawa

    dkawa Guest

    :?

    Hallo allemaal!!! Gisteren al mijn autootje aan de praat gekregen na wat startproblemen te hebben gehad en nu dus een probleem met mijn zender.

    Ik ben vandaag met mijn neven bij de Makro in Best gaan rijden. Ik had als enigste een FM zender (40Mhz), de anderen hadden nergens last van.

    Mijn probleem was dat ik maar 20-25 meter controle had over mijn auto maar daarna,dus verder dan 25 meter echt niet meer. Op een gegeven moment ging mijn auto ervan door omdat ik volgas rechtdoor reed...Ik dacht dat mijn batterijen leeg waren en heb ze dus even vervangen maar daar lag het niet aan.

    Hoe kan ik dit oplossen? Draden in ontvangerkastje isoleren?? Weer nieuwe batterijen?

    Ik denk dat ik iig een failsave voor mijn Nitro gaan aanschaffen...

    Bedankt alvast voor jullie reacties..

    :D
     
  2. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Failsave moet je zeker erin doen kost wel iets geld maar scheelt vaak erg veel in schade dat kan gebeuren als je geen failsave heb.

    schuif je wel je antenne uit en controleer is of je antenne van je ontvanger goed is. als 1 van de 2 iets mis is dan is je ontvangst ook minder.
     
  3. dkawa

    dkawa Guest

    HEb ik gedaan... Antenne helemaal eruit..

    Wat ik nu denk is dat de antenne van de ontvanger te dicht bij al die servodraden en draden die van de batterijen afkomen.. Bij de HPI zit alles dicht en die antennedraad zit helemaal verborgen in de kap, dichtbij deze andere draden...

    Kan dit de oorzaak zijn van de storing/minder bereik van de zender? :?:
     
  4. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Ik heb me antenne ook zo via die kabels lopen en dat maakt bij mij niets uit. (heb ook een HPI Nitro 3)

    wat je wel moet doen is de Antenne in het antenne buisje schuiiven en een gat in je kap maken dat je antenne naar boven steekt. Je moet niet je antenne oprollen of wat dan ook wan dat leverd ook weer iets storing op.
     
  5. dkawa

    dkawa Guest

    Tja, dan weet k het ook niet meer...

    Wat kan er dan mis zijn? Zender/ontvanger stuk??

    :roll:

    Batterijen in de ontvangerkast vasttapen zodat ze niet eruit trillen???
     
  6. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    een deftig ontvangerpack kopen !!
    5 cellen nicd of nimh
    dan heb je geen prob met storingen
    door de extra cel toch genoeg spanning
    als er iem zon plastic dingetje in ze vliegtuig gebruikt mag je al beginnen bidden....
    een nitro auto staat daar niet ver af den ik
     
  7. dkawa

    dkawa Guest

    Maar er kunnen toch nooit 5 batterijen in??

    Jij doelt toch op een batterypack van 5 pellites? :?:

    Zou dat helpen?
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zie (op de startpagina) de rubriek 'modelbouw-faq' om zelf eerst eens te kunnen testen of er misschien iets mis is met zender of ontvanger.
     
  9. dkawa

    dkawa Guest

    Heb ik getest..

    Mijn neeft had de auto in zn handen.. Ik liep steeds verder weg met de zender.. op een gegeven moment (rond de 20 a 25 meter met uitgetrokken antenne) werkt niets meer...

    Raar toch??

    Ik zie nergens metalen contacten, niets wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn...
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dat is wel een heel erg korte afstand, zelfs met ingeschoven zenderantenne moet je verder kunnen komen. Er is dus duidelijk iets mis met de apparatuur.
    Altijd eerst de ontvanger uit het model halen en opnieuw testen. Als het nu wel goed is, komt het probleem uit het model. De ontvangerantenne mag bijvoorbeeld nooit direct onder servo's doorlopen of samengebonden worden met andere draden (wordt vaak wel gedaan en gaat daarbij ook vaak goed, maar het is niet prettig voor de ontvanger).
    Als er een collega-modelbouwer is met soortgelijke apparatuur kun je door uit te wisselen de oorzaak het snelst vinden: andere zender proberen, andere ontvanger, enz.
    Veel voorkomende problemen: zwakke ontvangeraccu (of batterijhouder met batterijen), antennedraadje los van de ontvangerprint, verkeerd type of beschadigde kristallen (uitsluitend FMsss kristal in de zender!).
     
  11. dkawa

    dkawa Guest

    Ik heb een 83T FM sss kristal in mijn zender zitten...

    ik heb de batterijhouder met de batterijen ingetaped.. Kijken wat ie van de week gaat doen..
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Advies van Cooper opvolgen: accu aanschaffen.
    Een batterijhouder met batterijen levert altijd minder bereik (ook als de batterijen nieuw zijn). Een batterijhouder met oplaadbare cellen is al beter, maar binnen een jaar gaan gegarandeerd de kontakten tussen batterijen en batterijhouder problemen opleveren. De extra uitgave voor een accu is bij een auto met een verbrandingsmotor geen overbodige luxe! Dit geldt eveneens voor een failsave.
     
  13. dkawa

    dkawa Guest

    En zo'n accu heeft hetzelfde formaat als de batterijhouder met de 4 penlites?

    Wat ik niet begrijp is waarom dit beter is dan een gewone batterijhouder die er standaard inzit.. Daar is ie toch voor gemaakt?

    Heeft ie dan echt zoveel meer ontvangst? Of begrijp ik het helemaal verkeerd? :roll:
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij auto's met verbrandingsmotoren heb je altijd trillingen en vervuiling. Batterijhouders gaan daardoor na verloop van tijd problemen opleveren.
    Gewone batterijen hebben van nature al een hoge inwendige weerstand en de verbindingen tussen batterijveren en batterijen hebben ook nog eens een zekere weerstand. Bij het ouder en vuiler raken van de batterijhouder wordt dit nog erger. Dit levert niet direct zo'n spectaculair reikwijdteverlies als jij opgeeft, maar levert op den duur wel storingen en verlies in bereik.
    Zoals het moet zijn: als 1 servo beweegt, behoort de spanning op de ontvanger hoogstens 0,1 Volt te dalen.
    Met een voeding met een hoge inwendige weerstand is dit veel hoger, met batterijveren wordt dit al gauw 0,2Volt of meer en met batterijen wordt dit nog slechter
    Wat er gebeurt: als je op afstand bent is de ontvangst uiteraard slechter en heb je meer en meer kans, dat een servo wat bromt of zelfs licht trilt.
    Door de ontvanger wordt dit nog wel verdragen, maar de andere servo wordt hierdoor minder en minder stabiel en gaat uiteindelijk ook brommen of trillen. Hierdoor wordt de eerste servo weer beinvloed en zo krijg je een sneeuwbaleffect, waardoor ook de ontvanger in de problemen komt. Uiteraard gaat zoiets razendsnel, zodat je alleen een gigantisch storend geheel ziet.
    Als de ontvangst na 20 meter of meer helemaal wegvalt, zonder dat er eerst storingen zichtbaar zijn, zal er een andere oorzaak gezocht moeten worden. Hierbij kan een zwakke voeding wel mede een oorzaak zijn, maar de hoofdoorzaak ligt dan elders.
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat bedoel je hier precies mee?
    Je hebt de antenne toch wel in een antennebuisje door de kap heen naar boven? Zodat het uiteinde v/h buisje zo'n 25cm boven de grond uitkomt?

    Gerben
     
  16. dkawa

    dkawa Guest

    Ja, maar natuurlijk!! :D
     
  17. dkawa

    dkawa Guest

    Dit is wel moeilijk zeg... De auto is nog niet zo oud dus met goede batterijen moet het toch goed lukken?? Anyway, ik zal morgen eens naar de lokale modelbouwzaak gaan en vragen wat hij mij adviseert.. Ik snap er echt niets van.. soms voordat ik wil gaan starten, trilt de auto weleens.. dus de wielen gaan vibreren. Het lijkt net alsof er een storing ergens is. Dus eerst zender aan, dan ontvanger, en dan begint de voorwielen heel snel te trillen (links en rechts). Echt net alsof de auto een ander signaal opvangt...
    Heel raar.. Dit begint wel moeilijke materie te worden... :?
     
  18. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Sorry :oops: :oops:

    Zender en auto meenemen, mogelijk levert samen zoeken naar de oorzaak van het probleem een oplossing.
     
  19. Guest

    Guest Guest

    Bedoelen jullie zo'n 5 cel pack ? of een andere?
    [​IMG]

    5 cellen (6V) ontvanger accu pack (meerprijs op Nitro accu set compleet)
    Door een 5 cellen accu als ontvanger accu te gebruiken, werken de servo's op 6 Volt i.p.v. de standaard 4.8V met een normaal 4 cellen accu, hierdoor reageert de auto zo'n 25% sneller op stuur en gas/rem commando's. Komt inplaats van de 4 penlites uit bovenstaande accu/lader set. Heeft als bijkomend voordeel dat de kans op stroomstoring in de auto minder is, doordat je geen losse batterijen in een bakje hebt.
     
  20. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Yep,

    Bij ontvangers met Bec-systeem blijven de servo's echter 5Volt krijgen en is er dus geen winst in snelheid.
    Bij ontvangers zonder Bec-systeem moet bekeken worden of de servo's wel op 5cellen-pakketten mogen werken (zie specs v/d servo's).
    Uiteraard zijn er ook 4cel-packs, die gewoon 4,8Volt leveren.
     

Deel Deze Pagina