problemen met hobbykingsetup

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
A

Acropilot

Guest
Hey,

Ik heb sinds kort mijn oude zagi nog eens bovengehaald om daar een nachtvliegtuig van te maken, dus bij hobbycity 4 meter LED strookjes gekocht, een motor en een regelaar.

na ongeveer 5 minuten te vliegen stopte de motor er opeens mee en na een geslaagde noodlanding bleek dat 1 van de goudpluggen tussen regelaar en motor gewoon de tin doen smelten heeft en daardoor losgekomen, hoe kan dit?

Nu na de 7 jaar dat ik vlieg heb ik dit nog nooit meegemaakt, het gaat dus over deze motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : KB20-40-17L 3400kv Brushless Motor (FIN) een 25 amp regelaartje en een 5x5 prop.

De zagi weegt redelijk wat, denk rond de 500 gram, heb niet echt een weegschaal hier bij me aangezien dat ik binnen de week op de hogeschool zit. Vond persoonlijk dat de motor maar weinig power heeft, wellicht een andere prop?

vriendelijke groeten, sam

Hoi Sam,

Ik heb dat ook al een keer gezien bij een collega vliegenier, deze had op zijn Mentor van MPX een turnigy motor zitten en werkte ook na een paar minuten niet meer.

Ik heb deze motor toen mee naar huis genomen om even na te kijken en het probleem was snel gevonden.
Een van de drie connectors die aan de motor zitten zat los (zat alleen met de krimpkous vast), dit komt doordat de connector gewoon slecht gesoldeerd zat.
Hierdoor krijg je al snel een hoge overgangsweerstand die met de hoge stromen al snel ervoor zorgt dat de connector erg heet wordt en het beetje soldeer wat er nog zit ook vloeibaar maakt.

Oplossing was gewoon alle drie de connectors zelf goed solderen en het motortje loopt nu nog steeds :thumbsup:

Grtz,
Heino

het probleem was dat het de stekker van de regelaar was die ik er zelf aan gesoldeerd heb en dit was nogtans met een heleboel tin gedaan, denk dat het probleem meer ligt aan het feit dat de prop teveel ampere trekt, maar zal hem nog eens hersolderen met genoeg tin en dan kijken of het resultaat geeft, zoniet zal er een andere prop op moeten, maar heb je een idee welke prop?

Meten is weten.

Maar de kans is groot dat je te veel amps trekt... Ik denk dat je toch makkelijk 20A probeert te halen uit die motor, terwijl hij maar berekend is op een max van 12A

Mvg,

Hoi Sam,

Het klopt natuurlijk "meten is weten" maar als je het hebt over 3,5mm connectors gaat daar normaal 35Amp makkelijk door heen.
Check dan ook maar even de connectors aan de motor en zorg ervoor dat de flux die in de tin zit niet op het contact vlak zit vd connectoren zit dus ff schoonmaken met alcohol na solderen.
Want vaak is het echt de overgangsweerstanden die een connector zo heet maken dat de tin gaat vloeien.

Wat betreft propeller voor een 3400Kv motor op 3S hetgene wat je hebt toch moeten kunnen maar als je iets anders wilt proberen een standaard 4,75x4,75 prop zal het ook wel doen met genoeg thrust.

Grtz,
Heino

Ik heb dit gehad met een Turnigy motor in een Funjet. Eén van de connectors die bij levering al aan de motor zat had geen goed contact. Heb dit probleem pas kunnen vinden nadat ik eerst een nieuwe regelaar had besteld. Probleem was dat de motor pas na een poosje vliegen begon te haperen en uiteindelijk uitviel (twee keer over boven een vennetje helaas). Doordat de motor het na het 'oprapen' an het model gewoon weer deed heb ik in eerste instantie de oorzaak bij de ontvanger en regelaar gezocht.

Back