Problemen met maken railing zwarte zee 4

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Ton1968, 18 okt 2020.

  1. Ton1968

    Ton1968

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben momenteel bezig met de laatste loodjes van de de Zwarte Zee van Billing Boats.
    het probleem is dat ik de railing niet goed krijg. rechte stukken gaat wel, haakse bochten ook het probleem zit in de kleine hoeken en de ronde railing op het bovenste dek.
    hoe krijg ik dat mooi voor elkaar
    Ton
     
  2. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Goedemiddag ton

    Wat lukt er niet met de reling ton?
    En hoe dik is je messing draad en als ik iets rond moet buigen dan pak ik iets ronds welke maat erop lijkt wel iets kleiner dan eromheen buigen .
    Maar heb je er ook een foto van dan zie ik het meteen.

    Met vriendelijke groet Leo
     
  3. Ton1968

    Ton1968

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Rotterdam
    voor de railing gebruik ik 1mm messing draad en de standaard scepter. er komen 3 horizontale staven door deze scepters een doordat ze net niet gelijk buigen ziet de railing er raar getordeerd uit.
    krijg het niet goed :-(
    mvg
    Ton
     
  4. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Hallo ton.

    Je hebt de septers al op zijn plek vast staan?
    Zo ja is dat NIET handig omdat je dan geen mooie bochten kunt maken wat ik altijd doe is de rechte septers gewoon op zijn plek zetten en dan waar een bocht moet komen die er later aanbrengen dan knip ik het messing door en kan je dan de septer plaatsen want de bocht heb je dan al als dat klaar is kun je de 2 uiteindes aan elkaar solderen. En zoals ik al vertelde het makkelijkste is om om iets heen te buigen wat net wat kleiner is dan heb je het perfect rond.
    Dus bij een ronding de septer later plaatsen.
    Hoop dat je wat aan de info hebt ,hoor het wel van je .

    Groet leo
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik plooi eerst de draad, daarna septers eraan rijgen en deze daarna op hun plaats drukken en als laatste even met de soldeerbout en solduur er langs om ze vast te zetten aan de draad.
    Hierna trek ik de reling terug omhoog, wat lijm in de gaatjes en alles terug op zijn plaats duwen.
    succes er mee, als het niet lukt, plaats eens een foto is voor ons makkelijker om te zien waar het mis gaat om raad te geven.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij mijn Smit Finland heb ik eerst de onderste relingdraden (1 mm RVS) in model gebogen. Dan de scepters eraan geregen en de reling aan boord gezet. Daarna de bovendraad (1.5 mm koper) pas gemaakt en met CA-lijm in een keep bovenop de scepters gelijmd. Met schilderen werd alles voldoende gefixeerd. Moet wel aangeven dat mijn model 1:33 is en alle scepters van 0,7 mm styreen zijn. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Ton,

    Ik heb bij mijn ZZ IV al in een redelijk vroeg stadium de railing gemaakt, voordat het dek vast gelijmd werd.
    Het bewuste dek heb ik als mal gebruikt door hemop een houten plank te leggen en vervolgens de gaten voor de scepters door het dek te boren in de houten plank.
    Zo krijg je nagenoeg een exacte kopie van de scepter positie en kan je op je gemak de railing gaan maken, zie mijn verslag:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/zwarte-zee-iv.131173/page-4

    Ik kan even voor je zoeken, waarschijnlijk heb ik de mal nog.
    Voor de zekerheid, heb je de houten of de kunststofromp?

    Groet,
    Mathieu
     

Deel Deze Pagina