PROBLEMEN MET MEN MPX ROYAL EVO 9 ZENDER

• Topicstarter Topicstarter Mattijs Van de Walle
  • Startdatum Startdatum
M

Mattijs Van de Walle

Guest
DIt is een mailtje dat ik stuurde naar MPX duitsland in verband met twee zeer lastige problemen ivm m'n royal evo 9

Hi,

I have two very big problems with my royal EVO 9....very sad as i
think that ergonomicly it's far out the best TX on the market

1) I have a strange problem with my left (throttle, collective,...)
stick. Sometimes, without any apparent reason, the movement caused by
the stick is slowed down.

When i move it up or down you can see the servo's react very
slowly....they do go to the maximum values they should go too BUT they
just go very slow.

You can see it on the curves and servo monitor too so it is certainly
a TX (probably software) error.

The error goes away by itself but i havn't yet found out when (i can
turn the TX off and on again and the error is still there)

There isn't something specific i do to make it go away, it just isn't
there anymore after some time.

I have the original 1.09 software

I hope this is a software bug (it would seem strange to me that the
potentiometer on the axis would cause such a behaviour)
as the error has been there from the start so i just thought it was my
fault and didn't return the TX...now i have the TX some time i know
the setup options etc....so i know now for sure it isn't just a setup
option i make

2) I can't find a micro RX that works good with it. I always have had
glitches on both a PROTECH RX and a SHUTLZE ALPHA

I know it's also a TX thing as other TX's don't seem to have the problem.
I heard somewhere that for some reason (probably the shift mpx is on)
MPX TX's just aren't made to work well with micro single conversion
RX's.

I hope this isn't true !

What micro RX do you recommend

I want to stress that i am an electronical engineer and therefore have
some experience with EMI etc... I know how to setup a heli with
respect to interference issues

I hope to hear something from you soon

Regards,

Mattijs van de walle
Belgium

Moest iemand anders een van beide problemen ervaren laat iets weten.
Ik zou immers erg graag terug probleemloos vliegen

Nou succes!

Ik denk niet dat je iets gaat horen van MPX. Ik heb ook eens een mail gestuurt en nooit een reactie gehad.
De ervaringen op de forums met MPX Duitsland zijn niet hoopgevend. Het beste lijkt opbellen te werken, maar dat lijkt alleen te werken voor Duitsers.

Waarom doe je geen upgrade van de firmware naar 1.26 of 1.40. Beide versies zijn via website van MPX te downloaden.

Ik heb trouwens nooit iets van langzaam lopende servos gehoort maar je zou eens kunnen zoeken op deze link:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=268471&page=26&pp=15

er is ook een part I van deze thread.

Succes!

als je rechtsreeks met de MPX technische dienst in Duitsland belt, dan krijg je in ieder geval antwoord. Of je probleem telefonisch opgelost kan worden is een tweede.

Als ik het goed heb is de technische man Herr Sneider.

Hi je moet je zender terug sturen onder garantie als het goed is zetten ze er een nieuwe stick in. Die van mij heeft het zelfde euvel twee keer gehad de eerste keer hebben ze alles opnieuw gesoldeerd. Een jaar later is de stick vervangen :cry:

Groeten Pieter
O ja het display is ook al vervangen.
O ja van Multiplex.de zal je hoooogst waarschijnlijk geen antwoord krijgen .
:wink:

het is dus met andere woorden de stick zelf en niet de software?

Vreemd dat een potentiometer zoiets doet...da's immers niet gewoon een slecht contact...

De problemen met de gasfunctie zullen ongetwijfeld verdwijnen als de software wordt ge-update naar V1.26 of V1.40. Als je zelf de benodigde interface niet hebt, kun je de zender ook inleveren bij je winkelier. Wél duidelijk opgeven, welk probleem je hebt. De zender komt dan vanzelf hier bij de Nederlandse MPX-servicedienst terecht en wordt dan onder waarborg bewerkt. Zelf insturen naar de Belgische of Duitse servicedienst kan uiteraard ook.
De problemen met de micro-ontvangers niet bij de zender zoeken. Met een andere zender zul je de zelfde problemen hebben.

Ik hoop dat je gelijk hebt CORIEN i.v.m de software upgrade !

Het zou wel een hele geruststelling zijn mocht blijken dat iemand hier dezelfde fout op die manier opgelost heeft natuurlijk.

Trouwens zijn die kabeltjes niet heel snel zelf te maken?
Iemand een linkje misschien?

Heb zelf ook een evo 9, met 1.09 software versie, heb tot op heden nog geen problemen ondervonden.
Misschien zou ik toch preventief de zender naar de nieuwste software moeten (laten) upgraden? (corrien?)

grt.

Mattijs,

weet je zeker dat er niet ergens een software switch is ingeschakeld die het gedrag verklaart? Ik heb zelf eens een dergelijk probleem gehad met mijn MC-4000 en dat bleek te berusten op een software switch die op een servo was gekoppeld zodat de positie van een andere stick bepalen was of de slow functie er in kwam.....heb er lang naar gezocht en uiteindelijk gevonden toen ik een print maakte van de programmering van de zender.

Het probleem met de ontvangers kan berusten op de pulstijden van MPX. die zijn langer en tonen een grotere variatie dan alle andere merken. Ontvanmgers met een microprocessor om de pulsen mee te bewerken kunnen zich daarin verslikken. Probeer een "niet microprocessor" ontvanger of zet de pulstijden op de standaard zoals die geldt voor andere merken. 1,5 msec midden stand en maximaal 0,5 m.sec variatie naar plus en min. dwz 1-2 m.sec totale uitslag.

De naam van de techneut bij MPX is: Schneider. Direct bellen naar Duitsland is bij mij altijd erg effectief geweest. Nu ja: altijd? ik heb het één keer gedaan omdat ik meende dat er een programmeerfout in de eerste versie van de MC-4000 zat. Programmering doorgelopen met Schneider aan de andere kant van de telefoon. Hij zag toen ook dat het niet klopte en stelde voor de zender terug te sturen. 2 weken later kreeg ik hem terug: de software verbeterd, het geheugen verdubbeld, en de accu in capaciteit vergroot. Prijs? niets! "service" was het antwoord desgevraagd....... Ik heb een van de eerste mc-4000 die in Nederland werden verkocht en hij doet het zonder enig probleem. Ze weten (wisten??) dus heus wel hoe het hoort!

Hans Delemarre

Preventief upgraden is niet noodzakelijk. Vanuit Spijkenisse kun je natuurlijk wel even langskomen voor een upgrade. Deze is kostenloos.

Op de site van Multiplex kun je eerst de software downloaden en daarna lezen wat alle upgrades voor verbeteringen opleveren:
http://www.multiplex-rc.de

@Delcam,
Hans, de pulstijden van de huidige MPX-zenders zijn óf omschakelbaar óf reeds gestandaardiseerd. De MC4000 was de laatste, die nog een nulstand van 1,6 ms en uiterste standen van 1,05 en 2,15 ms kende.
Norbert Schneider is overigens de software-deskundige, met de hardware bemoeit hij zich niet.

dus...hoe zit het nu..kan het nog steeds dat mpx zenders zich vreemd gedragen of zou dat euvel voorgoed van de baan moeten zijn sinds de ROYAL reeks?

de royal geeft de mogelijkheid te kiezen tussen verschillende servo typen....MPX/UNI/FUTUBA...heeft dat te maken met pulsduurtijden en moet ik deze met andere woorden op iets specifiek zetten om de SHULTZE betrouwbaar te gebruiken?

Je kunt kiezen tussen twee impuls-formaten MPX en UNI. Als je bij het aanmaken van een nieuw model hebt gekozen voor het MPX-formaat kun je in de handleiding (hfst. 16.2) het impulsformaat voor het gaskanaal alsnog omzetten. Het verschil tussen beide formaten is de nulstand. Bij Multiplex is de nulstand 1,6 ms, het Uni-formaat geeft 1,5 ms. Op een servo geeft dit een verschil van ongeveer 10 graden.

Er mag worden aangenomen, dat de Schulze-ontvangers rekening houden met de iets langere pulstijden van Multiplex. Of de zender dus op MPX of Uni staat zou dus geen verschil mogen maken. Ook bij Graupner zouden er dan problemen ontstaan doordat men hier iets grotere lengtevariaties toestaat (kruisknuppeluitslagen kunnen hier tot 150% worden vergroot).

Dus normaal gezien zou geen enkele ontvanger nog 'last' mogen ondervinden met de nieuwe MPX zenders? Ongeacht de instellingen aangezien je zegt dat de SHULTZE er toch standaard mee rekening zou houden?

Ik heb een pc link kabel gekocht om te checken of m'n collective stick euvel dan voorbij is...aangezien ik de stick nog nooit heb weten traag worden terwijl de zender aanstaat en het probleem alleen verschijnt na het opnieuw opzetten van de zender kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de fout gecreerd wordt in software....een foute stick zou volgens mij meer chaotische fouten geven....niet plots perfect en dan weer ff slecht na het opnieuw opzetten van de zender zoals nu het geval is.

Hoedanook , ik ben niet meer gerust aangezien ik zeker zal crashen moest de fout toch plots verschijnen.
Ik ben nu dan ook m'n zender voortdurend laten aanstaan om te kijken of het misschien toch kan...

NB ik gebruik geen gas op m'n linker stick aangezien ik een collective pitch heli vlieg....de slow optie zou dus normaal gezien niet mogen gemapped worden op die stick....alleen op m'n gasslider

ow ja ....nog iets....leest de ROYAL z'n sticks uit met een ADC conversie of doet ie dat met een soort puls-polling zoals een computer dat doet met analoge joysticks op de gameport?

In het eerste geval zou ik simpelweg een voltmeter over de pot kunnen zetten om te zien of het voltage ook traag is....in het andere geval moet ik een oscilloscoop bovenhalen.

Back