problemen met mixen kanalen.

Hallo,

Ik ben bezig geweest met het bouwen van een f22 raptor (profile)

nou heb ik gisteren de servo's aangesloten, en als ik nou de linker stick omhoog of omlaag beweeg, dan gaan de roeren allebei een andere kant op ipv dat ze samen up of down gaan?

heeft iemand enig idee wat ik precies fout doe?

als iemand me aan kan geven hoe ik precies de servo's aan moet sluiten dan graag.

De ontvanger is een c-16 van graupner, en de zender is een fm-314 van graupner.

Alvast bedank,

Daphne en Marcel

Laatst bewerkt:
Staat je deltamixing aan?
De 2 roeren steek je in 2 en 3, maakt niet uit welke waar..
Dan kijk je of de roeren in de juiste richting gaan, zo niet, reverse je ze.
Als ze dan nog niet juist gaan moet je gewoon 2 en 3 terug verwisselen in de ontvanger, dan zou het moeten werken..

Piet

Ik denk eerder dat het aan de zender ligt. De fm314 heeft geen delta_mixer, gaat dus niet werken.

Laatst bewerkt:
ik heb in totaal 6 schakelaars op mijn zender zitten en 1 schakelaar die in 3 standen te verstellen is.
Heb de zender gekocht met de veronderstelling dat er wel degelijk een mixer in was gebouwd.

en opzich mixt hij wel, alleen gaan de roeren de verkeerde kant op. en dus niet gelijk.

Ik heb ook nog een oude FM314, deze mixed alleen richtingsroer met de rolroeren. De gene die ik heb kan geen delta mixing aan.

Voordat je van alles aan gaat schaffen, lijkt het mij handig uit te zoeken wat er allemaal al in je zender zit. Standaard heeft de FM-314 geen mixers, althans, diegene die ik nog hier heb liggen niet. Mogelijk dat iemand dat er al ingebouwd heeft?

Kun je de zender eens openmaken en een foto maken van de binnenkant?

Voordat je van alles aan gaat schaffen, lijkt het mij handig uit te zoeken wat er allemaal al in je zender zit. Standaard heeft de FM-314 geen mixers, althans, diegene die ik nog hier heb liggen niet. Mogelijk dat iemand dat er al ingebouwd heeft?

Kun je de zender eens openmaken en een foto maken van de binnenkant?

Hier zijn de foto´s van de binnenkant.

mocht er in die zender toch een mixer ingebouwd zijn en de servo's tegengesteld draaien en je kan niet servo reverse doen,dan is er maar een oplossing de servo open schroeven en de zwarte en rode draad aan de servomotor omwisselen.

mocht er in die zender toch een mixer ingebouwd zijn en de servo's tegengesteld draaien en je kan niet servo reverse doen,dan is er maar een oplossing de servo open schroeven en de zwarte en rode draad aan de servomotor omwisselen.

Dat is GEEN goed advies!!!! Behalve de motor draden moet je OOK de draden van de potmeter omdraaien.
Een bijkomend probleem is dat de kleuren van de draden niet rood en zwart hoeven te zijn, ze kunnen ELKE kleur hebben dus moet je goed weten wat je doet anders is het snel einde servo.
Het laatste "probleem" is dat het omdraaien van de draaden bij heel veel moderne servo's niet eens meer kan of heel moeilijk. Daar zit namelijk bijna alles rechtstreeks op de print gesoldeerd.
Met andere woorden, zorg ervoor dat je alles met de zender en mechanisch oplost. Een servo "ombouwen" is het allerlaatste wat je kan proberen maar weet goed wat je doet!

Hallo Hr. grundman ik weet dat U kennis van zaken heeft op dit gebied maar toch heb ik twijfel daar deze toepassing wel werkte bij mij toenmalige Simprop servo's en mijn mening was ook daar dat dit ook opging voor de tegenwoordige servo's,ook weet ik dat je aan het printje niet moet gaan solderen dat is wel vragen om ellende.Maar u begrijpt wel dat ik ook deze man wilde helpen met zijn probleem.
Groetjes Roger007

Fijn dat je iemand wilt helpen Roger007 :thumbsup: maar sorry het KAN destijds bij jou ook niet gewerkt hebben. :nooo:
Als je de draden van de motor verwisseld zal de motor de andere kant op draaien dus inderdaad het gewenste effect hebben. MAAR er is meer aan de hand!!!! De potmeter zal de stand van het heveltje terug melden naar de servo elektronica om op de juiste positie tot stilstand te komen. Helaas zal de potmeter nu de VERKEERDE kant op draaien waardoor de elektronica NOOIT het signaal krijgt dat de servostand goed is en dat de motor moet stoppen. Het verschil tussen de gewenste servo stand en werkelijke stand wordt steeds groter in plaats van kleiner.
De servo loopt dus vast in de hoek. De motor wordt tegen gehouden terwijl er nog steeds stroom door gaat. Zo wordt de motor heet en ook de elektronica, als dat lang duurt mol je gegarandeerd je servo. :onweer:
Dus wanneer je de draden van de motor verwisseld MOET je ook de buitenste twee draden van de potmeter verwisselen anders gaat het gegarandeerd mis. Dat was vroeger zo en dat in nog steeds zo, daar is nooit iets aan veranderd.

Laatst bewerkt:
Ik sluit me bij bovenstaand verhaal van Ernst aan, er moeten 2 motordraden EN 2potmeterdraadjes van plaats verwisselen om servo te reverseren. En nooit plus en min van servokabel verwisselen -> exit servo.

Back