problemen met oude accu's

hier zie je 2 accu's van mij:

full

full

bij de bovenste (rode) accu heb ik een probleem. Als ik hem wil opladen dan stop ik hem erin en wacht ik even. Na ongeveer 10 sec. gewacht te hebben brand er nog geen lichtje van dat de lader bezig is met opladen. als ik de accu er weer uit haal lijkt het erop dat de lader zich weer opnieuw opstart. Wat is er mis met deze accu?

En de andere accu (beetje goud achtig) heb ik ook een klein probleempje. Die laad wel gewoon op maar ik had hem vanmiddag om ongeveer 1 uur erin gedaan en hij is nu nog steeds niet klaar. De cappiciteit van de accu is maar 1700 mAh. Mijn lader laad met een cappiciteid van 0.9 A. Mij lijkt het toch wel dat hij na 4 uur laden klaar is. maar mijn lader denkt er blijkbaar anders over. Het lampje staat nog steeds op rood. Is hier ook iets mis met mijn accu?

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

Mvg, Niels

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Niels,

Heb je de akku's gemeten met een voltmeter?
Hoeveel volt meet je? (vóór en na het laden.)

Welke lader gebruik je?

Hoe lang hebben de accu's ongebruikt gelegen?

Groeten, Jan.

Hallo Niels,

Is er geen universeelmeter in huis? Meten is weten...

Als ze al zo lang ongebruikt liggen, zou je ze misschien met een ongeregelde lader (adapter van 12V DC) met een lage laadstroom (100mA) nog tot leven kunnen wekken, maar ik vrees het ergste.

Groeten, Jan.

wonder boven wonder doen ze het gelukkig alle twee nog. Ze rijden nog goed. Heb ze allebei weer aan de praat gekregen:D bedankt voor jullie hulp:worship:

ik heb nu al weer een probleem (misschien is het ook niks maar ik vraag het toch maar even). Ik was mijn batterij (de goude) aan het opladen en opeens hoorde ik pof. Ik had mijn lader meteen uit gezet. Wat is er aan de hand? heeft iemand dit zelf ook al eerder mee gemaakt? het is niet zo'n hele harde pof maar je hoort hem wel. Graag wil ik weten of dit kwaat kan.

Hallo Niels,

De cellen hebben elk een overdruk ventiel, als ze te warm worden tijdens het laden (of ontladen), kan de overdruk via dat ventiel ontsnappen (in plaats van dat de cel openbarst).

Naar mate de cellen ouder worden, wil dat ventiel wel eens vast gaan zitten, je hebt ze een poos niet gebruikt, en sinds kort weer tot leven gewekt, dan wil er wel eens zo'n ventiel aanspreken, als de cel in kwestie niet heet was, is er eigenlijk niks aan de hand.

Als het vaker voorkomt verliest de cel (of cellen) aan capaciteit en is het einde in zicht...

Groeten, Jan.

Wanneer het overdruk ventiel in een accucel open gaat raak je capaciteit kwijt. Het is dus absoluut NIET de bedoeling dat dit gebeurt.
Als je een accu laad zal hij een beetje warm mogen worden, handwarm noemen ze dat. Wordt een accu tijdens het laden zo heet dat het overdrukventiel open gaat dan laad je die accu met een veel en veel te hoge stroom! Dat kan dus wel kwaad want het kost je binnen korte tijd een accu!
Begin er maar eens mee om de laadstroom te halveren en kijk of de accu dan nog steeds zo warm wordt. Wordt hij nog steeds erg warm dan moet je of de laadstroom nog verder verlagen of een andere accu kopen want dan is hij al naar de knoppen.
Voor deze accu´s is een normale laadstroom ongeveer 1C. Je kan waarschijnlijk zonder de accu echt veel te pesten wel tot 2C gaan maar hoger zou ik niet doen!
Wil de accu met deze stromen nog steeds niet laden dan zal de inwendige weerstand waarschijnlijk erg hoog opgelopen zijn dan stopt de lader omdat de spanning te hoog oploopt. Dat zal hoogst waarschijnlijk het einde van de accu betekenen.
Wil de lader niet stoppen? Dan is dat vaak ook een teken dat de accu die je eraan hebt gehangen slecht begint te worden. Je laad volgens je opgave met 0.9A (900mA). Dat is iets meer dan 0,5C en dat is een mooie waarde voor deze accu. Daarmee zou de accu keuring in om en nabij 2 uur geladen moeten worden. Wordt de accu slecht dan kan hij minder energie opnemen. Er ontstaat geen of slechts een hele kleine delta piek dus da lader stopt niet.
In sommige gevallen wil het langzaam laden en weer ontladen zo'n accu wel weer aan de gang helpen. Je laad de accu dan met 0,1C gedurende 14 uur en ontlaad hem dan met maximaal 0,5C of iets minder. Na een paar keer laden en ontladen kan de accu weer een heel stuk beter gaan werken. Helaas zal de accu nooit meer worden zoals hij ooit was.

Back