Problemen met pluggen OS50

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Mdec, 18 aug 2014.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Een os 50 moet zat vermogen eruit kunnen persen ;-)

    Ook voor tic toc's etc.
    Mijn os 55 (wel iets anders, maar schijnbaar ook niet extreem) vliegt nu op vonken, 5%, en deze heeft best aardig vermogen
    een goede tic toc etc heeft natuurlijk collective management nodig. Zeker als de motor niet lekker draait...
    Electro wint het dan.

    Maar brandstof blijft leuker.. ook al moet je een beetje vermogen inleveren..
    Desnoods kom je eens langs.. alleen een pokkeeind rijden waarschijnlijk ;-)
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    tja, zo is het: de collectieve moet je wel 12 graden hebben,

    en niet alleen ingesteld, maar ook gebruiken, dan werkt het goed.

    Groet
    Uwe
     
  3. Mdec

    Mdec

    Lid geworden:
    12 mrt 2012
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deerlijk
    Ik deel je mening, brandstof blijft leuker!

    Het is inderdaad nogal ver, maar ik zal er wel uitgeraken. Gelukkig is er zoiets als MBF waar je terecht kan met al je vragen :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. Mdec

    Mdec

    Lid geworden:
    12 mrt 2012
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deerlijk
    @Uwe: jouw NX4, heeft die niet méér power dan je 600er? Omdat Bobby Watts spreekt van een "electric feel" heli. Zou aanvoelen als een elektro...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ..nog eens,
    de NX4 is wel lichter dan de T Rex 600 nitro,
    en Bobby vliegt met 2700 RPM op de hoofd,
    dat is best veel,
    maar da vliegt die echt als een elektro,
    maar de motor is echt ook aan zijn grens,
    ik wil hem toch een tijdje vliegen ...

    dus bij mij idle 1 2400 en idle 2 2500 RPM met governor en 423 mm bladen,
    da leeft de motor iets langer, en voor mijn style is het genoeg

    Groet
    Uwe
     
  6. vdheides

    vdheides

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Drachten
    Wellicht is een YS60RS iets voor je....komt over een met de 90 klasse! YS motoren draaien mooi! Het gewicht van een 600 en een power van een 700!
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Tja, dat zou het echt zijn,

    ik ben tevreden met mijn 600er
    (het is ook nog een oudere paddel-versie)
    en voordat ik zou weer ombouwen,
    zou ik dan toch voor een 700 n kiezen.

    Maar mooie tip @vdheides:, groetjes ..Uwe
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De NX4 is feitelijk wat vroeger een .20~.25 heli zou zijn geweest, waar ze een behoorlijk krachtige .37 in gelepeld hebben.
    Iets van 1 m rotor, met 5.9 cc, waar een Raptor 30 met 1.20 rotor oorspronkelijk ontworpen is voor 5.2 cc....
    Er is zelfs een benzinemotor voor leverbaar, die 9.5 cc en dik over de 2 pk bedraagt (wat ik hier onder schreef, blijft gelden, da's opgave fabrikant en je moet maar afwachten wat je er aan de hoofdas van over houdt...)

    Vandaar de "electric feel": het ding is voor een Nitro wat je zou kunnen noemen, zwaar overgemotoriseerd...

    Groet, Bert
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Ik heb alleen maar ellende gehad met YS , bahh , wat een kippehokken zijn dat zeg .
     
  11. vdheides

    vdheides

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Drachten
    Ieder zijn ervaring en mening....en nee ik stoor me niet aan je uitspraken hoor! Whaha
     
  12. Mdec

    Mdec

    Lid geworden:
    12 mrt 2012
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deerlijk
    De bedoeling is op termijn een krachtiger motor te plaatsen, maar voor ik daarmee begin wil ik in staat zijn mijn huidige motor met ocharme 2 naaldjes te kunnen tunen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
  14. Mdec

    Mdec

    Lid geworden:
    12 mrt 2012
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deerlijk
    Deze avond begonnen met een veel te rijk mengsel en zo geleidelijk aan de naald dichtgedraaid... Geen pluggen gesneuveld... Het begon al wat te schemeren dus ben ik moeten stoppen. Naarmate de naald dichtgezet wordt komt de heli wat meer op toeren en begint het al op iets te lijken
    Maar wanneer merk je dat hij te arm staat? Ja, wanneer hij in toeren stijgt... Maar naarmate ik de naald dichtdraai hoor je hem meer en meer op toeren komen...
    Waar ligt de grens?
    Of is dat een gevoelsding?
    En hoe kan ik mijn throttle curve instellen (ik vlieg zonder gov) wanneer je niet weet of hij juist afgesteld staat?
    Gr
    Maarten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  15. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Dat is een gevoelskwestie inderdaad , of je koopt een temp monitor die de max en min onthoud en de sensor TUSSEN je koelribben plakt zo dicht mogelijk bij de cilinder .
    Throttlecurve stel je gewoon in op je zender , idle 1 /2/3 , netjes oplopend .
    De grens van je motor armer zetten ligt bij mij op max 100 graden , iedereen heeft daar een ander idee over maar ik heb nog nooit een motor gesneuvelt bij die max temp tijdens de vlucht .
    zal een x 105 worden maar meer ook niet .
    Heb je al een alu coolfan ??
    En zonder gov is geen probleem , als je een gov gaat gebruiken zal toch eerst je motor zuiver afgesteld moeten staan , anders weet die gov ook niet wat ie moet doen .
    Temperatuur is zo focking belangrijk voor behoud van je motor !'
    Zodra de motor in begint te kakken bij knalharde climbouts of tic tocs dan sta je te arm , of jij al zover bent om dat te doen dat weet ik niet .

    Succes .
     
  16. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Of je trekt teveel pitch hè .
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je staat te arm, als de motor inkakt. Simpel genoeg.
    Dat het toerental oploopt is teken dat het mengsel armer wordt, niet dat het TE arm is. Als de motor inkakt, dan staat hij pas te arm.
    Ik vlieg heel kalm, en verg niet veel van een motor, dan kan ik schraler draaien. Jij vraagt veel van een motor, hij wordt heter, te heet, en kakt in. Jij moet dus rijker draaien.
    Rijker zetten tot hij, met jouw vliegstijl, ophoudt met inkakken. That's all

    Heb je het mengsel goed staan, dan ga je kijken waar in het pitchbereik je motor van toeren verandert. Dat doe je niet met heftig 3D, maar eerst door te kijken wat er gebeurt als je eerst rustig klimt, daarna wat heftiger klimmen, etc etc, tot je over de hele range de curve zo hebt staan dat je motor zo constant mogelijk draait.

    Het is persoonlijk, maar sommige piloten stellen een redelijk vlakke curve in waarbij de motor in het gebied tussen -7 en +7 (bijvoorbeeld) flink hoog opjaagt, en bij max pitch de motor het nét trekt. Op die manier kun je, als dat bij je vliegstijl past, de kinetische energie in de rotor benutten voor korte heftige manouvres.
    Als je vliegstijl meer manouvres met lange periodes volgas omhelst, zul je de max pitch iets terug moeten nemen tot het toerental niet meer wegzakt (voor een verbrandingsmotor geldt: toerental=vermogen).

    Dat is dus een kwestie van kijken wat bij jouw vliegstijl past.

    Groet, Bert
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    mijn pitch staat wel van -12 tot +12,
    en de motor doet het goed,
    maar ja, het is een OS55, toch wat verschil,

    en nog eens, een iets andere smoother vliegstyle (zo als @Eddie: schreef)
    da gaat het super goed.

    suc6, Uwe
     
  19. Mdec

    Mdec

    Lid geworden:
    12 mrt 2012
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deerlijk
    Waar kan ik zo'n temp monitortje vinden? Lijkt me wel interessant...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  20. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Robbe temp Monitor (8410) - RC Heliparts

    Alstublieft .
    Ik lijmde de sensor altijd tussen de koelribben van de kop , maar wel proberen zo dicht mogelijk bij de cilinderwand te monteren .
    Onthoud de min en max temperaturen , dus altijdis de max afleesbaar , mooiste is als je m kan zien zonder de kap eraf te moeten halen natuurlijk , landen en kijken , zodra je de motor uitzet loopt de temp vaak nog wat op .
     

Deel Deze Pagina