Problemen met pluggen OS50

Ok, ik zal hem nog 2 klikjes rijker zetten, hoewel ik moet zeggen dat ik over het geheel een beetje ontgoocheld ben over de prestaties... Het blijft wel heeeeel plezant hoor, maar het is het nét niet...

Dus komt nu mijn volgende vraag: overgaan naar een 700er heli? Of zal ik daar opnieuw op dit euvel stoten?

Ik heb het al eerder gezegd: hang een OS 70 in die heli, en je hebt opeens een bult vermogen extra. De heli kan het hebben....

Ontgoocheld: tsja: is al eens gezegd, dat electro harder gaat.

Weet je: ik wordt altijd wat kregel van mensen die kicken op bot vermogen. Vermogen is de makkelijkste manier om te verbloemen dat je vliegen niet optimaal is!
Ik reed vroeger op het circuit, met een leuke 900 Superlight in volle circuit-trim, en ik rij heus niet kinderachtig. Maar ik ben regelmatig het snot voor ogen gereden door een gast op een oude Pantah 650 die door pure rijtechniek met dat hele kleine beetje vermogen wat hij ter beschikking had, wél vééééél beter in staat was het uiterste er uit te halen.

Dat soort gasten daar heb ik bewondering voor...

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus komt nu mijn volgende vraag: overgaan naar een 700er heli? Of zal ik daar opnieuw op dit euvel stoten?
Of je de vraag stellen......ben ik verwend met het vele vermogen van een Goblin700 of Rex700E........(waar je ook mee vliegt zoals je beschrijft in je onderschrift)

Dit zijn heel wat andere machines dan je rexje 600N en het vermogen is hiervan niet te vergelijken.....
Als ie perfect loopt....accepteren welk vermogen deze 600 heeft in combinatie met je .50 motor...
 
of een 91er erin..
(maar die zijn ook niet geheel probleem loos)

Voorbeeld van schade van en kapot lager;
20140520_231016.jpg


Zuiger zal er net zo uit zien..
 
Tja. Wat verwacht je?
Electro is natuurlijk bot en grof vermogen. Zeker de hedendaagse 12s setups..
13 graden pitch, 2500 rpm en volgas wegknallen

Dat redt nitro gewoon niet.
Maar misschien dat er wel iets aan de hand is met je achterlager.
Bekend punt van deze motor.

Os 70 trouwens?
Zelfde behuizing als de 50 of 55? Dan zou je vlot denken aan koelproblemen..
 
Os 70 trouwens?
Zelfde behuizing als de 50 of 55? Dan zou je vlot denken aan koelproblemen..

Geloof dat de OS 70 een tikkeltje groter is: past in een .60 motordrager (Rossi 60 & 65, en OS 60 en 70 passen in dezelfde motordrager)

Koelproblemen heeft een OS sowiso toch wel, maar dat los je prima op met heel veel Nitro.

tamelijk veel moderne helimotoren hebben eigenlijk te weinig koel-oppervlak. Tijd om eens achter de freesbank te gaan staan binnenkort :D

Groet, Bert
 
Ik zal toch maar nog eens alles overlopen qua throttle setup e.d.
Als ik filmpjes bekijk van rex 600n met os50 motor zie ik toch dat er bij mij iets niet klopt [emoji52]

@Bert: Het is geen kwestie van bot vermogen, maar van toch de meeste maneuvers te kunnen uitvoeren. Daarom vlieg ik graag nitro, je leert "smooth" vliegen. Ik neem altijd de voorkeur op de nitro wanneer ik ga vliegen. Pas wanneer ik geen keus heb vlieg ik elektro.
Ik moet en zal er wel uitgeraken.

Gr
Maarten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, welk vermogen jij nu hebt, kunnen wij niet bekijken he?

Wellicht dat je een filmpje kunt laten zien wat je nu hebt, en een link naar een filmpje zoals het volgens jou zou moeten zijn?
Want wie weet is er echt iets met je motor aan dehand waardoor hij minder doet dan hij zou moeten doen

Het kan inderdaad ook zijn, dat je throttle curve te laag aanzet in de lagere regionen: je motor moet toeren hebben vóór je vermogen vraagt, anders komt er niks uit, want onder belasting opkomen is iets waar een tweetakt traditioneel slecht in is.

Groet, Bert
 
In dit hele draadje is heel veel geschreven over te arm en te rijk maar ik ben een ander ook belangrijk ding nog niet tegen gekomen. Heb je wel de juiste gloeiplug?
Nee ga nu niet direct roepen "er zit een xyz plug in en die moet goed zijn", dat hoeft helemaal niet zo te zijn. De gebruikte gloeiplug moet bij de motor en de toepassing passen.
Bij de modelbouw FAQ staat een stukje waar ik meer uitleg over die gloeiplug heb gegeven. Lees DIT stukje eens door. Wie weet kan het je verder helpen. Het is helemaal niet ondenkbaar dat je met een andere plug geen problemen zal hebben.
 
Het geval gloeiplug is uitvoerig besproken in een ander draadje.
Momenteel is een OS A5 een koude plug voor toepassingen met (te) veel [emoji51] nitro.
Dat zal wel goed zitten.

Gr
Maarten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mijn gloeiplug ook vervangen...na een ietwat inhoudende motor...en nu loopt hij weer als een zonnetje! Kortom zeer zekers een belangrijk onderdeel en het proberen waard!
 
Wel, ik zou eens moeten proberen. Het gat is erin geslagen met een enya3, een beetje het equivalent van de OS8. Maar ik heb zowiezo veel te arm gedraaid...

Ik zal eens proberen een vluchtje te filmen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OS#8 is een middelwarme plug, vermoedelijk net iets te veel voor 30% Nitro, maar normaliter is het wel een goede all-round plug.

Na een revisie is een nieuwe plug een must, en met 30% Nitro moet je rekenen dat een plug niet erg lang meegaat. Dus ook dat kan een verschil maken.
Pluggen hebben absoluut maar een beperkte levensduur: In de heli's van de vliegschool was het gemiddelde 3 pluggen (OS #8 ) per jaar.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
In ieder geval beter dan 3 per vliegsessie [emoji12]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vloog s`winters met de OS8 , en zomers met de A5 , kwa pluggen ging er eigenlijk nooit 1 stuk tijdens t vliegen .
Ik liet wel altijd even een tijdje de motor stationair lopen na de landing om af te koelen .
Ik had wel een OS 91 erin zitten .
 
Lang geleden dit filmpje gemaakt,
het gaat niet om de vliegkunst!

maar om de rook, het vermogen
en wat Eddie schreef, het afkoelen naar landen.


Groet
Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen geen vergissing maken met het geluid........wat je nu hoort van @uwe zijn Rexje 600 is een .55 en die jankt veel erger dan de Hyper .50
 
ja, Jeroen heeft gelijk,
maar van de oude 50er motor heb ik geen film op YouTube
(de rook is het zelfde, bijna, omdat je ook ietsje andere toeren draait)

groetjes, Uwe
 
De .50 jankt inderdaad niet zo, hoewel de mijne het wel gedaan heeft, maar toen had ik gelukkig al door dat hij een beetje te arm stond [emoji51]

Trouwens goed gevlogen, Uwe. [emoji106]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.. na ja, dat was 2 jaar geleden,
ondertussen vliegen wij ietsje anders, ha ha,
bedankt,

en suc6 met die van jou,
ik heb het gevoel, dat je de goede kant gaat !!!

Groet
Uwe
 
Back
Top