Problemen met warmlopen Sceadu in schaalromp

Ik heb een perfect lopende Sceadu in een Koala romp van Marvel-Craft gestopt. De motor, een OS 50 Hyper is nagenoeg nieuw en liep in de 3D kit als een zonnetje, met een Zimmerman demper. Nu het mechaniek in de romp zit heb ik een Hatori demper moeten inbouwen omdat de Zimmerman niet paste. Vanaf het uiteinde van de uitlaat loopt een stukje siliconenslang achter/midden naar de romp.

Heb nu 2 vluchten gemaakt waarbij telkens de motor afslaat na een tijd hooveren. Ik weet dat er dan weinig koeling is maar afslaan vanwege de hitte is wel het laatste waar ik op zit te wachten. Durf hem ook niet rond te vliegen. Ik zou gaten kunnen vergroten e.d. maar dan verknal ik de romp.

Heeft het met het drukkende weer te maken of zo? Ik heb de naald al bewust lekker vet gezet maar hij valt nog steeds uit. Vlieg met coolpower 15%.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand een oplossing?

Je kan bij de sceadu het gedeelte tussen de frames over de koelkop verder doortrekken naar beneden, en dan nog wel een gat voor je gloeiplug maken. Dit maakt een redelijk groot verschil omdat de koellucht verder over de koelkop geduwd worden.

Met de 15% variant van coolpower heb ik ook eens problemen gehad met een vliegtuig en een OS 46 erop.
Ik vloog altijd met brandstof van Hobby-inn en de motor liep als een zonnetje.
Toen die op was ging ik over naar Coolpower 15% en de motor liep voor geen meter,hij was niet goed af te stellen,liep warm en sloeg ook vaak af.
Toen weer brandstof van Hobby-inn erin en hij liep weer als een zonnetje.
De 12,5 % en 30% van Coolpower heb ik wel goeie ervaringen mee,in de 15% zit blijkbaar te weinig olie heb ik me toen laten vertellen.
Je zou ook nog een koudere plug kunnen proberen mischien...

Groeten,
Marcel

Je kan bij de sceadu het gedeelte tussen de frames over de koelkop verder doortrekken naar beneden, en dan nog wel een gat voor je gloeiplug maken. Dit maakt een redelijk groot verschil omdat de koellucht verder over de koelkop geduwd worden.

Het plaatje (een modificatie) zit er al tussen

Met de 15% variant van coolpower heb ik ook eens problemen gehad met een vliegtuig en een OS 46 erop.
Ik vloog altijd met brandstof van Hobby-inn en de motor liep als een zonnetje.
Toen die op was ging ik over naar Coolpower 15% en de motor liep voor geen meter,hij was niet goed af te stellen,liep warm en sloeg ook vaak af.
Toen weer brandstof van Hobby-inn erin en hij liep weer als een zonnetje.
De 12,5 % en 30% van Coolpower heb ik wel goeie ervaringen mee,in de 15% zit blijkbaar te weinig olie heb ik me toen laten vertellen.
Je zou ook nog een koudere plug kunnen proberen mischien...

Groeten,
Marcel

Da's goed om te weten. Echter, met die 15% vlieg ik normaliter altijd, da's het rare ervan.

Hoe lang is dat stukje siliconen slang aan je uitlaat?
Dat heeft best veel invloed op de motorloop.
Heeft de slang ook nog wat bochten?

Eric.

De uitlaatgassen hebben dan meer weerstand, wat resulteert in meer tegendruk. Je motor ademt dus niet zo fijn meer.

Begrijp ik nou goed dat het langere slangetje ervoor zorgt dat de motor z'n warmte niet kwijt kan?

Yep, zoals Laurens al schreef dat de motor niet meer goed ademt.
De warme gassen hebben langer nodig om bij de motor vandaan geblazen te worden en op de tweede plaats kost dat blazen energie, wat de motor door meer gas te geven op moet brengen, wat weer meer warmte geeft.

Formule voor een hete zomer,,,eeehh motor

Grt,
Ben

Lange slang vervangen door een kort tuutje en de brandstof vervangen door 30% Nitro en 20% olie (Coolpower 30 LS) Nou eens kijken wat ie doet.

Lange slang vervangen door een kort tuutje en de brandstof vervangen door 30% Nitro en 20% olie (Coolpower 30 LS) Nou eens kijken wat ie doet.

Vanochtend een vlucht gemaakt met de korte tuut en de motor lekker rijk. Blijft nu gewoon lopen en ik kan m;n vinger gewoon op het carterdeksel houden. Probleem lijkt dus opgelost. Bedankt allemaal voor de hulp.
Zondag gaat de Koala mee naar de BLC (Fly-in)

Back