Problemen met wedico 165 versnellingsbak

• Topicstarter Topicstarter HaFr
  • Startdatum Startdatum
H

HaFr

Guest
Hoi,

Ik heb een Peterbilt van wedico en nu heb ik een probleem met schakelen van mijn versnellingsbak een wedico 165 met 3 versnellingen. Deze wordt aangestuurd via een servo. Wanneer je gaat rijden doet hij het, maar op het moment dat je stopt doet hij niets meer wil niet vooruit of achteruit. Je hoort het geluid van de motor en de versnellingsbak maar vindt geen aandrijfing plaats.

Wie heeft er ervaring mee

Gr. Hans

ik ben niet bekend met wedico.

je kan even kijken of de aandrijfas (tussen de versnellingsbak en de achteras) wel draait.
als dat het geval is, ligt het aan je achteras.
wanneer de aandrijfas niet draait kan het in de versnellingsbak zitten, of de aandrijf as zit los op de as die uit de versnellingsbak komt.

kortom:loop alle draaiende delen tegen en je komt waarschijnlijk het probleem vanzelf tegen.

succes met het oplossen van je probleem!

hallo
om hem rijdende te krijgen moet je hem dan een zetje geven????
zo ja,dan zal je kruiskoppeling aansluiting waar je cardanas in draait los zitten,
kijk het imbus boutje eens na of deze op t platte stukje op de as zit
en draai de imbus verder aan,
doet ie het dan nog niet,
sloop dan de bak er onder vandaan en demonteer en monteer dan volgens de bouwbeschrijving opnieuw in elkaar,
maar als je hem open hebt dan zou je kunnen kijken of je een los tandwiel op een as ziet/voelt zitten,
eigenlijk hetzelfde als wat jordi al voorschrijft,
succes ermee,
groeten markioo

hallo
om hem rijdende te krijgen moet je hem dan een zetje geven????
zo ja,dan zal je kruiskoppeling aansluiting waar je cardanas in draait los zitten,
kijk het imbus boutje eens na of deze op t platte stukje op de as zit
en draai de imbus verder aan,
doet ie het dan nog niet,
sloop dan de bak er onder vandaan en demonteer en monteer dan volgens de bouwbeschrijving opnieuw in elkaar,
maar als je hem open hebt dan zou je kunnen kijken of je een los tandwiel op een as ziet/voelt zitten,
eigenlijk hetzelfde als wat jordi al voorschrijft,
succes ermee,
groeten markioo

Hoi Bedankt voor jullie reactie. De aandrijfas draait niet en hij gaat niet rijden wanneer je hem een duwtje geeft. Ik heb de bak uit elkaar gehad om te kijken of er tandwielen beschadigd zijn, maar kon niets zien. Wel vond ik dat er te veel vet tussen de tandwielen zat. Dit zou plakken van het schakelmeganisme kunnen veroorzaken. Maar zo was er niets te zien. Ik heb geen bouwtekening van dit type versnellingsbak misschien dat een van jullie het weet.

Gr. Hans

hallo
als je zetje geeft rijd hij nog niet???!!!!
hoe kreeg je hem wel rijdend dan?????!!!!!
als je de auto vooruit/achteruit duwt,
hoor je dan de motor draaien???wel zonder accu proberen!!!!!!!!!!!!!
en als je in verschillende versnellingen schakeld,hoor je dan kraken van de tandwielen en hoor je de motor bewegen???!!!!!
en je zou met een wattestaafje overtollig vet weg kunnen halen,
mocht je er helemaal niet uitkomen kan je naar hobma modelbouw of een andere goede rc modelwinkel in de buurt langs gaan of iemand van forum moet in de buurt wonen en er wat op weten,
of op een rc modelshow/meeting langs gaan,
ik zou het anders ook niet weten,al wil ik je dolgraag helpen,
voor tekening zou je kunnen kijken op de duitse truck forum of google,
groeten markioo

Wanneer hij even stil gestaan heeft en je schakelt de stroom er op dan rijdt hij weer tot het moment dat je gaat schakelen. Ik woon vlak bij Hobma ga wel even naar hun toe als het niet lukt

Gr Hans

hallo
dan is het misschien je accu of snelheidsregelaar,
maar hobma weet gerust wel wat het is,
als hobma het niet maken kan,
zet het dan maar bij de vuilnisman,
succes ermee,
groeten markioo

Hallo Hans,

Dit klinkt meer op een niet goed afgestelde schakel-servo, die je versnelling veranderd !
Wat je kunt proberen is de servo-hevel los te halen.. nu zou de 3-bak standaard in zijn 2e versnelling moeten gaan staan.
Dit gebeurt doormiddel van 2 drukveren intern.

Ga er nu mee rijden en zie wat er gebeurt.
Als die nu goed rijdende is, dan weet je nu exact hoe je de servo in zijn 2e versnelling moet afstellen.
Voor de 1e en de 3e versnelling, is het even uitproberen...
Maar meestal is dit net tot het max, van wat die hevel op de 3-bak kan maken.

Verder zou ik ook alle overtollige vet verwijderen.
Dit zou ook een belemmering kunnen zijn, betreft het schakelen.

Succes...

Ik weet niet hoe je schakeld op je zender, maar het beste is een 3 standenschakelaar. Maar kijk inderdaad eerst eens op hij wel (zonder verbinding met je servo) in zijn 2 wil rijden. Dit moet goed gaan. Zoniet zit er ergens ee veer klem of de koppelingen tussen de tandwielen blijven plakken.
Je kan de bak stukje voor stukje uit elkaar halen en in een sopje ontdoen van alle vettigheid. Na het in elkaar zetten weer dun in het siliconenvet zetten en loopt weer als een zonnetje.

Heb het toevallig gister zelf gedaan met mijn versnellingsbak ondat hij een beetje te veel stof had binnengekregen.

Groetjes

Jeroen

Bedankt voor alle reacties. Ik heb de servo logekoppeld gehad en in eerste instantie prima daarna weer het zelfde. Ik krijg steeds meer het vermoeden dat het vet het probleem is. Ik ga eerste de bak uitelkaar halen en en alles schoonmaken. Ik geef een reactie wat daar de uitwerking van is

Alles schoon gemaakt en in elkaar gezet en getest op zijn zij alles werkte. Ik zet hem op zijn wielen en niet rijden alles draait maar de aandrijfassen kun je met de hand tegen houden. Hij schakeld voor en achteruit maar niet rijden.

Ga dan even bij Hobma langs.
Ik woon ook in de buurt van Elst, dus ik kan er ook wel naar kijken. Ik heb wel geen specifieke vrachtwagen ervaring, maar dit is gewoon een mechanisch probleem wat te verhelpen moet zijn.

hallo
tja zoals ik geloof ik hiervoor al zoiets zei van bij hobma langs gaan???!!!!
maar als je de truck op tilt en motor laat draaien en schakeld zonder servo maar met de hand,
kan je dan ook de wielen tegenhouden???!!!!
zo ja dan ligt het aan de afstelling van de servo/schakelhevel,
maar hou je de cardanas dus die van voor naar achter loopt tegen of op de wielen,
houd je op de wielen hem tegen dan kan het ook in je achteras fout zitten
of heb je je wielen op de achteras gemonteerd zonder het zwarte kunstof buisje met 2 nokjes erop???!!!
want dan draait je achteras in je velg rond zonder enig effect,
tja ik moet ook maar een beetje zitten gokken hier(zonder geld inleg)
maar hobma lost het zo op,maar dat heb ik geloof ik al eerder al vermeld,
succes en groeten markioo

Back