Problemen speed 600 slijtage of iets anders ???

Hallo,

De laatste tijd krijg ik steeds minder vermogen uit mijn speed 600 electro motor. Ik vlieg hem met twee verschillende accu pakketjes. een 6 en een 7 cellen. De laatste tijd wil de motor echter totaal niet meer toeren lopen.
als ik dan de accu's weer oplaad dan is er meestal maar een kleine 800 mah gebruikt. nu heb ik die ene accu al een keer diep ontladen, en vervolgens met druppel laden weer opgeladen. in de 2000 mah accu ging toen ongeveer 3000 mah. dus die lijkt me wel in orde.
Zou dit een teken zijn van sluitage aan de koolborstels van de motor??
Hij is ongeveer een maandje of 3 oud en wordt minstens 3 keer per week gebruikt.
Hoe lang doen jullie gem met een speed 600?? en heeft iemand een alternatief?? een motor die wat langer mee gaat en evt een beter rendement heeft.

Hoi,

Dit is ook ongeveer de tijd die ik met een speed 600 doe in een electro zwever. Hier sond ik eerst ook van te kijken maar op de een of andere manier worden die dingen vrij snel slecht. Je kan het het beste merken aan de 'slagen' die de motor maakt. Als deze nieuw is maakt hij vrij sterke tikken en naarmate hij wat ouder wordt worden deze tikken steeds minder. Als ze bijna weg zijn dat is ook je motor zeg maar op.

Voor een vervangende motor heb ik eerst een tijdje een automotortje gebruikt (Kyosho X-Speed). Deze heeft het ongeveer 2 jaar goed uitgehouden voordat ik de koolborstels moest vervangen (wat daarbij erg makkelijk is) Deze motor heeft ook iets meer ver,ogen maar gebruikt ook meer.

De beste optie is natuurlijk brushless alleen dit is nog steeds niet erg goedkoop. Een goede vervanger voor de speed 600 is de goed betaalbare Typhoon 15, kost ongeveer 50 tot 60 euro, maar hier moet nog wel een borstelloze regelaar bij, dit kost minimaal een 70 a 80 euro voor een goed exemplaar.

Mark

ja die is naar de vaantjes. Die tikjes zijn de magneten en als die te warm worden dan verliezen ze hun magnetisme met verlies van vermogen tot gevolg.

Ja, maargoed wat wil je voor een motor van een tientje :D

Als je echt een goede motor wil kan je zoals ik al zei het beste een brushless nemen ook al kost dit wat meer. Vooral de levensduur is veel beter en het vermogen ook nog eens.

Brushless heeft alleen een probleem: eens brushless altijd brushless :D

Mark

inderdaad, dat is meestal het punt, je kan dan nog het beste een speed 600 BB nemen, die zijn kogelgelagerd. of een automotortje deze hebben betere magneten en daarvan zijn de koolborstels verwisselbaar. Ik was toen 75 GULDEN (5 jaar geleden) kwijt voor dat motortje dat zal nu wel ongeveer 40 euro zijn.

Mark

Ik denk dat Stevo de juiste oorzaak heeft. Je kan die (goedkope) motoren heel snel naar de maan helpen door ze (te) zwaar te belasten. De magneten zijn van een ferriet materiaal gemaakt die al bij een relatief lage temperatuur zijn magnetisme verliest. Als je één keer je motor echt pisheet hebt gestookt kan het dus al te laat zijn. Helaas is er weinig aan te doen of je moet een bedrijf weten dat de magneten weer op sterkte kan brengen. Daar is speciale aparatuur voor nodig die alleen speciale bedrijven hebben. Helaas weet ik hier in Nederland niet zo een bedrijf die dat zouden kunnen. Vroeger kon ik het bij mijn toenmalige baas (Fokker) laten doen want daar hadden ze zo'n machine.
Een bijkomend probleem is dat je motor nu steeds heter wordt omdat er steeds meer stroom moet lopen om de motor te laten draaien. Hierdoor wordt het probleem alleen maar erger.
Ik denk dat je de motor te zwaar belast hebt waardoor hij dus te heet is geweest. Je zult waarschijnlijk een sterkere motor nodig hebben om te voorkomen dat het met een nieuwe motor weer gebeurt.

hij wordt idd errug warm. zeker bij fullspeed. ik zal toch maar op zoek gaan naar een andere motor die het wel aan kan. ik heb dit al eens eerder gehad met een 600.

Hi

Ik heb het zelfde probleem.
net weer een nieuwe 600 van robbe er in
Ik heb er een paar keer mee gevlogen.
Hij word nu ook heet en heeft bijna geen power.
ik gebruik 7 cellen en de motor is 8.4 volt.
dus dat moet het probleem ook niet zijn.
Ik doe er nog een keer een gewoone motor er in.
Maar dan van een ander merk wil die ook niet
dan word het borstelloos ( even sparen)
Grt Han

ja ik het zijn gewoon *** dingen. er staat op 8.4 volt dus dan zouden ze dat ook aan moeten kunnen. ik heb er zelfs een originele robbe speed 600 prop op zitten. raar maar waar. en koeling geef ik hem genoeg. er zit niet eens een kapje overheen. 8)

@mr.Crash

Een ander merk motor kopen heeft geen zin ze komen toch uit dezelfde fabriek het zijn alemaal Mabuchi motoren met een ander sticktertje erop ;)

Mark

Hi

De eerste 600 motor heb ik 1 1/2 jaar mee gevlogen ( ook een 600 van robbe )
Het vliegtuig gecrashed ( ik doe mijn naam eer aan)
Nu de zelfde kist ,zelfde type motor en ik doe er nog geen 2 maanden mee.
Over het andere merk motor.ik geloof dat het een
ventie is ofzo,deze motor heeft een ingebouwde ventielator om de motor te koellen

Grt Han

wilco1985 zei:
ja ik het zijn gewoon *** dingen. er staat op 8.4 volt dus dan zouden ze dat ook aan moeten kunnen. ik heb er zelfs een originele robbe speed 600 prop op zitten. raar maar waar. en koeling geef ik hem genoeg. er zit niet eens een kapje overheen. 8)
Spanning op zich maakt een motor niet kapot, zolang de isolatie niet doorslaat en je niet boven het maximum toerental komt. Dan zou de motor nog wel op bijvoorbeeld 1000Volt kunnen. Het is de stroom die uiteindelijk de warmte creëert en de motor de das om kan doen: kunstof kan smelten, overmatige koolborstelslijtge, soldeer wordt vloeibaar, commutatorlamellen laten los, veel vonkproduktie op commutator (= radiofrequente storingsbron), lagers klemmen, magneten verliezen magnetisme. Dit laatste is definitief, exit magneten. Als je de gespecificeerde spanning aanlegt kan de motor alleen het loodje leggen door een te zware prop (of te kleine vertraging) waardoor de stroom te groot wordt met de beschreven gevolgen.

je bedoeld dus het aantal ampere je door de motor gaat sturen? dat die mischien te hoog is. dat zou wel eens goed kunnen kloppen er zit een redelijk zware regelaar achter

Wilco heb je de ampere's eigenlijk al eens gemeten.
En wat is het bestel nummer van de betreffende motor.

Die is eigenlijk onmisbaar voor een electrovlieger. Ik gebruik een Watt meter van Astro en die kost ongeveer 59 dollar en betaalt zichzelf zeer snel terug. Met het gebruik van die meter kan ik in een oogopslag zien wat de motor doet en ook snel vergelijkingen maken met diverse soorten props.

Hi RON

Daar heb je gelijk in.
Maar in mijn geval gaat dat niet op.
zelfde type kist
zelfde Accu pak
zelfde type en merk motor
zelfde prop grote
zelfde piloot ( grapje )

Grt Han

Back