Nog een mooi motortje.
Slecht of niet starten kan verschillende oorzaken hebben.
Te weinig brandstof krijgen moet je zoeken bij de sproeier van de benzine, als de motor lang heeft stilgestaan kan deze met residu aan de binnenzijde dicht gekoekt zijn, uitblazen met perslucht kan helpen of een heel fijn staaldraadje van een haar dikte.
Benzine heeft ook lucht nodig om te ontsteken, meestal is er ook een luchtsproeier te vinden of een regelvijsje voor de luchttoevoer, kijk ook eens of daar nergens een verstropping zit.
Om het benzine luchtmengsel te ontsteken heb je nu de vonk van een bougie nodig.
Nu gaat het er om of je wel de juiste bougie hebt.
Een bougie kan een vonk geven maar is daarom niet krachtig genoeg voor de ontsteking op gang te brengen.
Hier is het zoeken en experimenteren met diverse types.
Er zijn ook warme en koude bougies, best een warm type voor deze motor.
Let ook op de schachtlengte van de bougie, als deze te kort is naargelang de dikte van de cilinderkop mag deze vonken wat ze wil, ontsteking ga je niet krijgen.
De bougie moet echt met het vonkpunt in de cilinder zitten.
En dan is er nog een mogelijkheid, als de motor al eens uit elkaar geweest is dat deze verkeerd weder is gemonteerd en dat het ontstekings tijdstip 180° verkeerd staat.
Dit kan je kontroleren door je bougie aangesloten op de cilinderkop te leggen en te kijken naar de inlaat of uitlaatklep, als er een van bijden beweegt op het moment dat de bougie vonkt staat de ontsteking verkeerd.
Een viertact heeft zoals het woord zegt 4 slagen:
Nl.Inlaatslag: piston gaat naar beneden, inlaatklep gaat open.
Compressie slag: inlaat klep sluit en gasmengsel word samengedrukt terwijl piston omhoog beweegt.
Arbeidsslag: het gasmengsel word ontstoken en piston word naar beneden gedrukt.
Uitlaatslag: uitlaatklep opent en piston drukt de restanten uit de cilinder.
Inlaat enz.
Johan.