problemen starten 4-takt motor

Ik heb enige tijd geleden een oude 4 takt motor gekocht om rustig up te knappen. Dit is nu klaar en probeer de motor nu lopend te ktijgen. Ik heb een 6 volt accu aan een bobine met condensor gekoppeld en de bougie vonkt op het juiste moment. Helaas krijg ik met geen mogelijkheid de benzine dampen en methanol dampen tot verbranding in de cilinder. Draai ik de bougie los en houd ik er een aansteker bij dan ontbrand de benzine wel, maar ook dan niet van harte. Enige ideen hoe dit op te lossen? Ik heb de foto's toegevoegd om te laten zien hoe de caborateur werkt en hoe de machine ooit was.

DSC02068.JPG

DSC02801.JPG

DSC02800.JPG

DSC02803.JPG

DSC02804.JPG

Allereerst is de brandbaarheid van benzine niet iets wat je hoef te testen:rolleyes:, en zeker op die manier is best wel een beetje gevaarlijk: het klinkt allemaal alsof hij veel te rijk staat. Als er dan vloeibare benzine in de cylinder aanwezig is, en je houd er een aansteker bij, dan brand alleen de damp ter hogte van het bougie gat.... maar o wee als de vlam naar binnen slaat, dan word er vervolgens vloeibare benzine naar buiten geblazen, net waar jij zit....

Zo te horen krijgt hij teveel benzine. Te arm en hij brand NIET, te rijk en het brand slecht, en precies goed... dan....BOEM.

Succes!

Groet, Bert

benzine

De cilinder was niet nat van de benzine. Dus ik denk dat ie te arm is. Je ruikt ook nauwelijks de benzine als ik een tijd geprobeerd heb de motor te starten. Wel is er dan wat vloeibare benzine in de caborateur onderaan de sproeier (dus wellicht verneveld hij slecht). Hoe kom ik er achter of de sproeier werkt en welke comdities ik moet hebben? Tevens is het mogelijk dat de vonk van de bougie te klein is voor ontbranding van de benzine. Enige suggesties?

Ik heb enige tijd geleden een oude 4 takt motor gekocht om rustig up te knappen. Dit is nu klaar en probeer de motor nu lopend te ktijgen. Ik heb een 6 volt accu aan een bobine met condensor gekoppeld en de bougie vonkt op het juiste moment. Helaas krijg ik met geen mogelijkheid de benzine dampen en methanol dampen tot verbranding in de cilinder. Draai ik de bougie los en houd ik er een aansteker bij dan ontbrand de benzine wel, maar ook dan niet van harte. Enige ideen hoe dit op te lossen? Ik heb de foto's toegevoegd om te laten zien hoe de caborateur werkt en hoe de machine ooit was.

Je spreekt over benzine en methanol door elkaar, beter is gewoon benzine te nemen.

Ten tweede kan een bougie wel lijken alsof hij op het juiste moment vonkt maar dat is geen garantie. Daarom spreekt men van voor- en naontsteking. De enige juiste manier is met een speciale stroboscoop de timing juist zetten. Heb je dat niet dan is het trail and error.

Je spreekt over het feit dat de bougie op het juiste moment ontsteking geeft maar ik vind nergens op de motor een ontstekingssensor terug. Dit motortje stamt ook uit de tijd dat er, samen met het gas, voor of na-ontsteking werd gegeven. Het afregelen daarvan is vakwerk.

Normaal is je carburator ook voorzien van een vlotter, benzine in het carburatorvat is normaal, de vlotter moet daarop drijven maar op je fotos zie ik dat niet.

Ook je klepstoters zien er wat sjofel uit. Zeker dat de klepspeling goed is?

Mooi motortje verder, succes.

Ziet eruit als een hulpmotortje uit van een kleine zeilboot. Ik denk dat er een stuk ontbreekt (een dynastart). Dit is een combinatie dynamo/startmotor.

Stevo

Laatst bewerkt:
Nog een mooi motortje.

Slecht of niet starten kan verschillende oorzaken hebben.
Te weinig brandstof krijgen moet je zoeken bij de sproeier van de benzine, als de motor lang heeft stilgestaan kan deze met residu aan de binnenzijde dicht gekoekt zijn, uitblazen met perslucht kan helpen of een heel fijn staaldraadje van een haar dikte.
Benzine heeft ook lucht nodig om te ontsteken, meestal is er ook een luchtsproeier te vinden of een regelvijsje voor de luchttoevoer, kijk ook eens of daar nergens een verstropping zit.
Om het benzine luchtmengsel te ontsteken heb je nu de vonk van een bougie nodig.
Nu gaat het er om of je wel de juiste bougie hebt.
Een bougie kan een vonk geven maar is daarom niet krachtig genoeg voor de ontsteking op gang te brengen.
Hier is het zoeken en experimenteren met diverse types.
Er zijn ook warme en koude bougies, best een warm type voor deze motor.
Let ook op de schachtlengte van de bougie, als deze te kort is naargelang de dikte van de cilinderkop mag deze vonken wat ze wil, ontsteking ga je niet krijgen.
De bougie moet echt met het vonkpunt in de cilinder zitten.
En dan is er nog een mogelijkheid, als de motor al eens uit elkaar geweest is dat deze verkeerd weder is gemonteerd en dat het ontstekings tijdstip 180° verkeerd staat.
Dit kan je kontroleren door je bougie aangesloten op de cilinderkop te leggen en te kijken naar de inlaat of uitlaatklep, als er een van bijden beweegt op het moment dat de bougie vonkt staat de ontsteking verkeerd.
Een viertact heeft zoals het woord zegt 4 slagen:
Nl.Inlaatslag: piston gaat naar beneden, inlaatklep gaat open.
Compressie slag: inlaat klep sluit en gasmengsel word samengedrukt terwijl piston omhoog beweegt.
Arbeidsslag: het gasmengsel word ontstoken en piston word naar beneden gedrukt.
Uitlaatslag: uitlaatklep opent en piston drukt de restanten uit de cilinder.
Inlaat enz.

Johan.

@ c.detheije ik zie wel een paar merkelijke verschillen ten opzichte van de eerste foto en de volgenden (niets aan te merken aan het opkuiswerk hoor dat ziet er in orde uit).
Op foto een staat:
-De nok aangesloten aan het regelhandwieltje staat op een heel andere plaats (zie lengte draadstang tussen handwieltje en nokmoer)
- De regelkraan van de carburator zit nu vooraan in de plaats van achteraan.
- Op foto een zitten er twee vliegwielen naast elkaar (dat zal wel een reden gehad hebben om de motor draaiende te houden, zeker op trage toeren) nu zit er maar een op waardoor het ronddraaiende massagewicht maar de heft meer is.
-Dat de proef niet werkt met de aansteker en uitgedraaide bougie is normaal op dat ogenblik dat de zuiger naar beneden gaat voor de inlaatslag zal hij in de plaats van onderdruk te maken en een mengeling aan te zuigen uit de carburator de gemakkelijkste weg nemen en de meeste lucht aanzuigen via de bougie opening. Daardoor krijg je een zeer arme mengeling die met moeite of niet zal ontbranden.
-Het eerste wat ik zou doen is alles (ongeveer) terug plaatsen zoals op de eerste foto, dan een dop (spinner van een RC vliegtuig) op de krukas (de kant naar ons op de foto's) monteren en proberen te starten met een startmotor van RC vliegtuigen.
Hopelijk kan ik je hiermee een beetje helpen groetjes ReneDL

Het lijkt me dat je in het stoom-forum meer reacties zult krijgen. Bovendien is dit niet iets dat onder 'wetenschap' geschaard kan worden.

is dit niet zo'n superoude ijscokar koeler compressor motor? lijkt zo door de degelijkheid.
er waren ook nog oudere mini stoommachientjes daarvoor lol

Een "hit en mis" is het niet , nergens centrifugaal gewichten te zien.
Dient het handwiel om het onderbreker contakt te verstellen?
De werking van de carburator is me niet helemaal duidelijk , vlotter zit in het grootste deel. Bovenaan kan je de vlotter naar beneden duwen om te "choken". Het kleine kraantje is mij een raadsel ,fijn regeling?
Eigenlijk heel de werking van die carburator mij niet duidelijk.Nergens een sproeier te zien b.v.b.
Is er nog voldoende compressie?
Niet te min een prachtig motortje dat je aan het draaien moet krijgen.

Dirk

weet je wat voor merk het is ? lijkt me nog super leuk om een keer zo n soort motortje te hebben vooral op zo n formaat

Back