Proboat

Discussie in 'Speedboten' gestart door Alexp40, 14 mrt 2021.

  1. Alexp40

    Alexp40

    Lid geworden:
    10 mrt 2021
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Beste forumleden, mijn zoon (7) heeft afgelopen week voor het eerst een volantex vector sr65 gekocht. Na wat problempjes die uiteindelijk opgelost zijn, beleefd hij er ontzettend veel plezier aan terwijl ik toekijk.

    Maar bij papa begint het ook te kriebelen om samen met hem te varen. Papa wil graag wat groter en beter uitpakken en kijkt maar een Proboat sonicwake 36.

    Ik ben is wat rond gaan kijken en lezen hier op het forum en zie veel mensen een kant en klate boot afraden.
    “Het is rotzooi, begin er niet aan”
    “ABS romp, snel kapot, maak er zelf 1”

    en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

    Ik met mijn werk, prive, en andere dure hobby (simracen) heb geen tijd voor zelfbouw. Ik geloof heus wel dat dit zelfbouw beter is maar ik denk ondanks ik het varen leuk vind ik hier niet mijn hobby van ga maken. Misschien schop ik de hobbyisten/fanatiekelingen nu voor de schenen maar dat is niet mijn bedoeling.

    Wat ik dus zoek is een kant en klare boot die redelijk hard gaat (hoeft geen 100+ kph te zijn), self rightning systeem aangezien we met de volantex al een paar op de kop hebben gelegen en die heeft dit ook en is ideaal. Zender en ontvanger moeten meer als 100 a 200 meter aankunnen.
    Moet redelijk strak sturen.
    Zo kwam ik uit bij de miss geico of een proboat sonicwake. De miss geico heeft zover ik gelezen heb geen self rightning systeem dus eigenlijk valt deze al af.

    Reviewers van de proboat zijn enthousiast dus grote kans dat ik mijn keuze al gemaakt heb, maar toch zoek ik naar meningen van ervaren mensen.

    Dus bij deze de plus punten ken ik al, wat zijn de negatieve ?

    mvg

    Alex
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Hier is idd al veel over geschreven. RTR kan prima, maar is relatief duur voor wat je ervoor krijgt. Maar kan nog steeds heel leuk zijn.

    Ik heb onder andere deze. Helemaal standaard maar vaart leuk, zeker als er golven zijn om over te springen. Geen pretenties, gewoon lol.


    Eventueel een wedstrijdboot tweedehands kopen kan ook. Meestal bulletproof en compromisloos snel.
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  3. Alexp40

    Alexp40

    Lid geworden:
    10 mrt 2021
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Ik zoek idd gewoon de fun factor niets meer niets minder. Een wedstrijdboot ja kan, maar als er dan iets opdoet weet ik niet waar ik moet beginnen.

    Denk dat de proboat een prima fun bootje is. Zal van de week is een afspraak maken om ergens te gaan bekijken.

    Welke winkels zijn aan te raden ?
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Winkelbeschrijvingen zijn niet toegestaan, maar google de dichtstbijzijnde maar eens voor wat beoordelingen...

    Ik blijf het een bak geld vinden voor een ABS romp, waar je de Lipo's nog bij moet kopen...
    Heb je een lader, want die zit er niet bij.

    Groeten, Jan.
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  5. Alexp40

    Alexp40

    Lid geworden:
    10 mrt 2021
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Ik heb een apc-1 lader gekocht van de week voor mijn zoon z’n boot.

    Ik zal zelf een duo lader aanschaffen voor 3 of 4s lipo’s. Laat me daarover wel adviseren in de winkel.

    En ja tis een smak met geld maar het gaat er alleen maar om of je het ervoor over hebt.
    Hier op Zolder staat ook ruim 12.000 euro aan speelgoed en dat is ook hobby.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2021
    Carbohans vindt dit leuk.
  6. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Welkom! Gewoon doen als je een fun boot zoekt. Wel een beetje prijzig maar misch wordt je wel besmet met het boten virus en ga je er ooit 1 zelf bouwen :) . Als je samen gaat varen maak even wat afspraken bv alleen rechtsom varen want je botst heeel snel tegen elkaar aan dat zou zonde zijn. abs is lastig repareren maar het kan wel alvast veel plezier
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  8. Alexp40

    Alexp40

    Lid geworden:
    10 mrt 2021
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Heel leuk ding maar dan even 1000 euro uitgeven is mij ook met teveel van het goede.
     
  9. Alexp40

    Alexp40

    Lid geworden:
    10 mrt 2021
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Beste leden nog 1 snelle vraag. Wil hier niet een nieuw topic voor openen.

    Vandaag de boot gekocht en daarbij 4x gen ace 3s 11.1v 8000mah 100c
    De lader is een Cube 80 duo lader.
    Deze lader gaat tot max. 7A.

    Ik had er eerst 6500 mah lipo’s bij maar wou er 4 en hij had er maar 3 voorradig momenteel, vanuit hier dus overgegaan op 8000mah maar geen rekening gehouden dat de lader max 7A aankan.
    Is dit een probleem? Of duurt het laden net wat langer ?

    bvd.
     
  10. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Het laden duur iets langer.
     
    Alexp40 vindt dit leuk.
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Alex,

    Lipo's laad je meestal met 1-2C, dan houden ze het het langste vol.
    Als ik geen haast heb blijf ik bij 1C. in jouw geval dus 8A, echter dat haalt je lader niet.

    Iets wat je in de gaten moet houden voor de eerste paar cycli op vol vermogen, is of de boel niet overmatig warm wordt, want de interne voeding loopt bij het laden van twee lipo's met een laadstroom van (in eerste instantie, bij leeggevaren Lipo's) 7A op z'n tenen.
    Na verloop van tijd loopt de laadstroom wel terug, maar hard werken moet 'ie wel...

    Wordt de boel te warm, schroef dan de laadstroom terug naar 5-6A, zoveel meer tijd neemt dat niet en je voeding zal je ervoor danken.

    Houdt er rekening mee dat met twee van deze accu's de vaartijd behoorlijk lang zal zijn, gebruik een timer en kom ruim vóórdat de snelheid inkakt naar de kant en laadt de lipo's weer op nadat ze zijn afgekoeld tot omgevingstemperatuur.
    Noteer hoeveel je er weer in kunt laden en hoelang je daarmee hebt kunnen varen, doe dit voor de eerste tien vaarten, dan heb je én je lipo's op vol vermogen gebracht, én je weet hoe lang je kunt varen zonder de boel te slopen.
    Deze lipo's worden aanbevolen voor gebruik in auto's, daar is de continue belasting een stuk lager dan in een boot, dus houdt de temperaturen in de gaten.

    Houdt ons op de hoogte van je avonturen.
    Zorg voor ruim, heel ruim vaarwater bij de eerste runs, een vijvertje van honderd meter ben je zó over...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2021
  12. Alexp40

    Alexp40

    Lid geworden:
    10 mrt 2021
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Bedankt Jan, goede startpunten en advies. Zal zeker de boel in de gaten gaan houden.

    gr.
    Alex
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Nou, nou? En, en?
    Al gevaren?
    In welke set-up?

    Groeten, Jan.
     
  14. Alexp40

    Alexp40

    Lid geworden:
    10 mrt 2021
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Hoi Jan, ja het bevalt me prima :banana:alleen heeft papa hier een grotere, betere, superboot volgens mijn zoon dus ik vaar nu meer met de volantex dan met de proboat, maar de ervaring is niet minder leuk hoor.

    Het is echt een goede boot en ding gaat echt hard en hierdoor heb je veel ruimte nodig.
    Gelukkig hebben we dat volop in de buurt en anders rijden we een stukje.
    Hij stuurt ook erg strak en de afgelopen dagen met de wind maakte het alleen maar leuker.
    De ene sprong na de andere :thumbsup:

    Ik heb al spullen besteld via OSE om de boot wat beter te maken, dus misschien is het virus al begonnen.

    Ik weet niet wat je precies bedoeld met welke setup ik vaar, dus dat houd je nog te goed.

    Ik heb alleen 1 issue met de boot en dat is het bereik. 100 tot 150 meter verder valt de verbinding weg en ik weet niet hoe dit komt.
    Boot zou 200 tot 300 meter moeten kunnen hebben wordt er gezegd.
    Als dit niet zo is wat ik dus nog moet uitzoeken dan maar eens een keer kijken naar een betere zender/ontvanger.

    Ook vind ik de vaartijd een beetje tegenvallen met 2x 3s 8000mah lipo’s.
    Weet zo niet hoe ik dit moet oplossen, dan alleen te upgraden naar zwaardere lipo’s.

    Maar goed voor nu hebben we er veel plezier aan en daar gaat het om, :goal bereikt.
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Grotere accu’s maken de boot zwaarder en dat kost (zeker na uitkomen van een bocht) veel extra stroom. Beter is vaak om de aanbevolen accu’s aan te houden en er daar meer van te kopen.

    Kun je een filmpje posten? Ben benieuwd hoe je vaart.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Alex,

    1) hoever je komt met 2,4GHz is niet alleen een kwestie van welke zender/ontvanger, maar ook hoe de antenne(s) in de boot zijn verlegd (foto?) en hoe je vaart ten opzichte van de roostertail, recht van je af varend verstoort de roostertail je ontvangst.

    2) hoe lang kun je nu varen? Welke prop, geslepen en gebalanceerd?

    Groeten, Jan.
     
  17. Alexp40

    Alexp40

    Lid geworden:
    10 mrt 2021
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Dit is het enigste filmpje wat ik tot zover heb.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  18. Alexp40

    Alexp40

    Lid geworden:
    10 mrt 2021
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Standaard prop, ook hier moet ik me er nog in verdiepen wat beter is.

    Ik heb de ontvanger in de boot verplaatst, meer naar de uitgang van de antenne in de boot.
    Dit zo dat het kabeltje nog hoger uit de boot steekt. Had dit gezien op YT maar helaas heeft het niets gebracht.
    Het rare is dat de boot van mijn zoon geen uitstekende antenne heeft buiten de boot, maar dat ding gaat echt ver zonder problemen.
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Alex,

    Als het filmpje typerend is voor je manier van varen; start, stop, start, stop, enz, dan is het geen wonder dat je de vaartijd bescheiden vind, op deze manier zul je met moeite zes minuten halen.

    Als je de boot elke keer weer laat terugzakken in het water, trek je, bij het opnieuw op snelheid komen, enorm hoge stromen.

    Dit soort boot vaar je in grote ovalen met wijde bochten, waarbij je wel van het gas gaat voor een bocht (als je dat wilt), maar de boot wel in plané houdt, om het stroomverbruik laag te houden.
    Op de plas op het filmpje is dit een uitdaging, omdat je vrij dicht bij de wal zult komen met bochten op snelheid...

    Leer eerst bochten op snelheid nemen op wat groter water, dat is beter voor je zenuwen (en je portemonnee, wanneer je regelmatig met vol gas het zand op zou scheuren).
    Een mantra om in je hoofd te stampen: overwegend rechter bochten, rechter bochten, rechter bochten.
    Linksom wil wel, maar levert per definitie (wielwerking) ruimere bochten op, iets wat op de plas uit het filmpje alleen maar nadelig is.
    Rechtsom is the way to go!

    Dit bedoel ik met hoe je dit type boot vaart:

    Het begeleidende geleuter slaat nergens op, evenals de linkerbochten op snelheid, maar dat lijkt me wel duidelijk...

    Een bereik van 200-300 meter is leuk op papier, maar je ziet op 50 meter afstand al niet meer of er iets in het water ligt vóór je aanstormende boot, laat staan als je nog verder weg zou varen. Zo ver van je zender wegvaren op volle snelheid is een garantie voor schade, of erger.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2021
    Alexp40 vindt dit leuk.
  20. Alexp40

    Alexp40

    Lid geworden:
    10 mrt 2021
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Hoi Jan, in het filmpje vaart mijn zoontje, maar je hebt gelijk ik doe het ook wel is.
    Het is daar wel lastig varen aangezien de boot zo snel aan de andere kant is en niet echt de ruimte voor wijde bochten.

    Maar goed we zijn beginnend en alle tips en kritiek is welkom.

    Gisteren zijn we op open water geweest en dan gaat het al heel anders
     

Deel Deze Pagina