Productvergelijking : Discussie over bepaalde onderwerpen : Wetenswaardigheden. enz.

Discussie in 'Model truckers' gestart door VOLVO FH 16 750, 13 mrt 2022.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,


    Even een nieuw topic aangemaakt, waarin we kunnen discussiëren over : Productvergelijking : Discussie over bepaalde onderwerpen : Wetenswaardigheden.

    Waarom dit nieuwe topic ?

    Als we over bepaalde onderwerpen verder willen uitweiden/discussiëren, kunnen we dit hier in dit topic doen, dit om topic vervuiling van een forumlid te voorkomen.

    A.U.B. Even in het topic van het forumlid verwijzen naar dit topic, om hier verder te
    discussiëren.

    P.S.
    As er suggesties zijn om de koptekst te wijzigen naar een betere omschrijving, kan ik dit ten alle tijde veranderen.


    VOLVO ist der Best, vergiss den Rest !

    Groetjes Pieter









    Hallo Cor,

    Volgens mij is mijn straalcabine een slag groter als deze ?
    Of heb ik dit mis ?
    De binnenmaten : 83,5 cm lang x 60 cm breed x 70,5 cm diep/hoog.
    Ik heb er ook een originele afzuiging op met stoffilter

    Bij mij zit er een LED TL balk aan de bovenkant, die geeft voldoende licht.
    (zie rood vierkant)
    Straalcabine  DPLA.jpg
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Hierbij ben ik terecht gewezen; deze is anders met de opgebouwde lichtbak, maar die van mij is ook ca 90 cm breed, maar ik dacht mij te herinneren dat jij dezelfde had gekocht die ik ook had; destijds hebben we nog gesproken over de slechte kwaliteit van de ingebouwde LED verlichting; mogelijk heb jij toen dus maar die andere gekocht.
    Geeft verder niets, het principe is identiek, en de inhoud ook
    Cor

    Edit: toch even de maten nagemeten, en die zijn gelijk bij die van mij.....
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2022
    VOLVO FH 16 750 en Leo Broers vinden dit leuk.
  3. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Hallo Pieter, mijn foto van de straalcabine is wat kleiner,;) maar in ware grote is hij gelijk aan jouw straalcabine.:)
    Groet Leo.
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Klopt wat je zegt : Ik was toen van plan om dezelfde straalcabine te kopen als jouw straalcabine , maar ik heb toen toch een iets grotere straalcabine gekocht, omdat in de kleinere straalcabine geen trailer chassis inpast.
    Als ik trouwens iets van 85 cm lang of meer moet stralen laat ik zijdeur openstaan en plaats er dan een grote plasticbak van de Action ervoor, die ik dan vastplak met tape, zodat het stofdicht afsluit. (wel een heel gedoe en lastig, maar het werkt wel)
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    We dwalen weer eens een heel eind af, maar ter afsluiting: ik ben naar de schuur geweest om mijn kast op te meten, en die is uitwendig, over de deur gemeten 90 cm breed en 56 diep dus dezelfde maat , behalve de opbouw voor jouw verlichting; dat had ik al weer verwerkt in mijn edit hierboven, maar jouw quote is van een eerder tijdstip.
    genoeg hierover!
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Cor,

    DUIM OMHOOG LEUK.jpg

    Zo zie je maar weer, dat je niet altijd op een foto kan af gaan, geeft vaak een vertekend beeld.
    Op de foto. leek de kast van Leo kleiner terwijl dit niet zo is.
    En ja, ik heb een ander merk dan jij hebt en is de uitvoering en de maatvoering soms net weer even iets anders.
    Dus ja, we hebben toch de zelfde straalcabine.
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,


    Even een nieuw topic aangemaakt, waarin we kunnen discussiëren over : Productvergelijking : Discussie over bepaalde onderwerpen : Wetenswaardigheden.

    Waarom dit nieuwe topic ?

    Als we over bepaalde onderwerpen verder willen uitweiden/discussiëren, kunnen we dit hier in dit topic doen, dit om topic vervuiling van een forumlid te voorkomen.

    A.U.B. Even in het topic van het forumlid verwijzen naar dit topic, om hier verder te
    discussiëren.

    P.S.
    As er suggesties zijn om de koptekst te wijzigen naar een betere omschrijving, kan ik dit ten alle tijde veranderen.
     
    Leon1965 vindt dit leuk.
  8. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ook ik gebruik olie en machinetappen. Op de machine emulsie, maar dat is 8% olie. Spritus smeert helemaal niet, stinkt en het verdampt.
    En het vlampunt van spiritus ligt wel duidelijk lager als bij olie, en de sterke verdamping maakt het de brandbaarheid nog een stuk erger.

    Als je dan iets duns en spuitbaars wil gebruiken, pak dan een bus WD40, dat spuit ik ook op aluminium plaat dat we op de wandzaag zagen, die eigenlijk voor hout is maar met een speciale zaag uitstekend resultaat geeft.
    Het gebruik van spiritus is professioneel bovendien verboden, dus beter ook niet thuis gebruiken zou mijn gezonde verstand zeggen. Het 30 jaar oude flesje naaimachineolie van moeder de vrouw (of moeder) werkt hier uitstekend, daar hoef je geen snijolie voor te kopen. Echte snijolie bevat zwavel en dat heb je eigenlijk alleen voor RVS en Chroom Nikkelstalen nodig.

    @trialrolf hoe groot had je voorgeboord? M2 is Ø1.6mm, dus geen Ø1.5mm, dat is echt te klein.
     
  9. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Ik boor ook 1.5 mm voor meestal.



    En je tap na tappen ff schoon maken.


    Als der slijptol.mee het volgende gat in gaat helpt ook niet mee:koud:
     
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Dat smeren van tappen in aluminium heb ik natuurlijk niet uit mijn duim gezogen, maar dat komt van een industrieel productie proces bij een fabriek waar ik gewerkt heb, die grote aantallen aluminium gietstukken bewerkte en afmonteerde; die gebruikten spiritus om tappen te smeren, en sindsdien doe ik dat ook, en breek zelden een tap, en zeker niet vaker dan in staal.
    Het stinkt als je je neus boven de fles houdt, en dat moet je ook niet doen; ik heb een paar cc in een oud medicijnflesje, en doop de tap daarin, om vervolgens daarvan 1 druppel op het te tappen gat te laten vallen; dat is voldoende, normaal gesproken; en ruiken doe je niets, want er wordt slechts een hele kleine hoeveelheid aan de open lucht bloot gesteld, en zo snel vervliegt het nu ook weer niet. Het kookpunt ligt in de buurt van 80°C dacht ik. De brandbaarheid valt reuze mee, maar je moet er geen lucifer bij houden, hoewel het dan rustig ontbrandt, geen ontploffing of iets dergelijks.
    En hoe gevaarlijk is het dan toch nog? Het wordt zeer algemeen gebruikt op je eettafel, in een gourmet of fondue stel, of een warmhoud plaat.
    En daar schrikt niemand van!
    Maar je moet niet een scheut spiritus op een open vuur gooien, als je barbecue niet lekker wil branden, dat dus weer niet....
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2022
  11. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Tja verschil van opvatting denk ik dan. Ik sta al lang in een werkplaats en heb nog nooit spiritus gebruikt, dus ik heb het ook niet nodig voor het resultaat. Bovendien zeurt de ARBO al over een paar bussen remmenreiniger en WD40 in de werkplaats, flesjes met spiritus gaan zeker niet helpen. En ze komen elk jaar minstens één keer bij ons.

    Wat iedereen verder thuis doet moet die zelf weten, onder onze fondue gebruiken we gel, dat stroomt niet brandbaar over de tafel als het fout gaat. Spiritus gaat in het sop voor de ramen wassen, verder niks.

    Maar we dwalen af nu, verder met Rolf zijn trailer.
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    We worden oud ! :jan::jan: :(
    De jeugd weet het beter..................................... tenminste ?

    Cor, wij hebben het altijd verkeerd gedaan ! :(
    :yes: :) :banana: :yes:

    Ik gebruik al meer dan 50 jaar spiritus bij het draad tappen en draad snijden in aluminium.
    Ik leef nog steeds en heb nog nooit brand gehad.
    Het is wel belangrijk dat je secuur te werk gaat en alle voorzorgsmaatregelen in acht neemt.
    Als je zo secuur wil zijn, tja dan kan je helemaal niets meer gebruiken en moet stil in een hoekje gaan zitten.
    Maar dan nog ................... kan je iets overkomen.:( :(

    Als je alles wat giftig en brandbaar is, dan kan je modelbouw wel vaarwel zetten.
    Dan moet je ook niet meer zacht en hard solderen, geen S 39 meer gebruiken, niet meer vlamboog lassen - Mig/Mag lassen, geen Gas en Zuurstof meer gebruiken, geen brandertjes meer gebruiken om te solderen
    Niet zelf meer je modellen spuiten met etsende primer en verf/lak en blanke lak.
    Ook niet als je een kleine spuitcabine met afzuiging hebt, die niet volledig is afgesloten. (kans op de schildersziekte)
    Geen wasbenzine en Thinner gebruiken.
    Geen elektronica meer solderen.
    Niet meer in de werkplaats werken zonder veiligheidsschoenen, brandwerende hand schoenen.
    Ik zelf heb in de werkplaats een Brandblusser, die elk jaar wordt gecontroleerd, altijd water bij de hand en stromend water uit de kraan
    Zo kan ik nog wel even doorgaan, wat allemaal slecht en gevaarlijk is.
    Als je een goede afzuig hebt en mondbescherming gebruikt, is er niks aan de hand.
    O ja, bij gebruik van de machines wel goede gehoorbescherming gebruiken.
    Als het allemaal heel erg slecht is/was, dan was Cor en ik er al lang niet meer geweest.
    Vroegere waren al de beschermingsmiddelen er allemaal niet.

    De soep is nooit zo heet als ze wordt opgediend.
    Ik ga gewoon verder op mijn manier van werken.
    Rolf zou zeggen : "vaak bu'j te bange"

    Dit wilde ik even kwijt en ga weer over tot de orde van de dag. :) :)

    Ik zal t.z.t. de Off topic berichten verplaatsen, in verband met de topic vervuiling.

    P.S.
    Naaimachine olie is ook giftig !
     
    Mark300, Leon1965 en Helicor vinden dit leuk.
  13. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Blij dat je me jeugd noemt met mijn 46 jaar, dan voel ik de spierpijn weer wat minder:jan:
    Ben met 25 jaar werkervaring dan ook nog een broekie, leer elke dag nog bij:thumbsup:
     
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    't Leven begint bij de 40, toch?
    dus al 6 jaar goed bezig!
    Cor
     
    Trilliwilli en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  15. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    596
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Wat het aller gevaarlijkste is als ik mijn vrouw eerlijk vertel wat de hobby allemaal kost :rofl:
     
  16. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    :koud:
    Niet doen

    tip van mij bouw ook iets voor haar wat alles mag kosten. Werkt hier ook.. alles wa ik bestel is voor haar rc ding:koud::koud::koud::koud:
     
    PDMNX, Mark300, Leon1965 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    anders gewoon gaan tuinieren
    upload_2022-3-30_22-38-8.png
     
    raoul00123, Truckie, ArjanN en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Voor de volledigheid.... 1,6 mm voorgeboord.....
     
    Trilliwilli vindt dit leuk.
  19. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hier een vergelijking van mini verfspuiten:

    ""

    Er is nog een vervolg in de maak waarbij de spuiten met een kleinere nozzle (0,8mm) getest gaan worden. Dit is in de spuiterij een gebruikelijke optie voor zogenaamde “spot repair” waarbij kleine plekjes kunnen worden hersteld, voor de modelbouw zijn deze verfspuiten dan uitermate geschikt om je model te spuiten.
     
    ozy en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  20. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    C rijbewijs is in nederland vrachtwagen. Personen auto is B
    maar is C genoeg of moet er voor de fasttrac ook nog het E rijbewijs bij. trekkende voertuig C, en E voor alles op wielen erachter.?
    overigens is dit behoorlijk off topic maar relevant voor een eerdere opmerking ;-)
     

Deel Deze Pagina