Hallo iedereen, Kan iemand mij eens vertellen hoe een model door revell gemaakt wordt? Daarmee bedoel ik hoe verkrijgen ze de vorm van de verschillende stukken en hoe krijgen ze dat in een plastieken frame voor ze in een doos worden gestopt. Weet iemand hoe zo'n proces in zijn werk gaat door Revell? Hoe zo'n model in plastiek gecreeerd wordt. Met vriendelijke groetjes Patrick
plastieke toestellen worden gemaakt door vloeiende, warme plastiek te gieten in een vorm en af te laten koelen. eens elk onderdeel van het toestel klaar is, worden die samen geduwd tot 1 toestel. Op vele modellen kun je dit zien door meestal een dunne rechte lijn die je ziet op het toestel, op die plaats zijn 2 gegoten onderdelen samen gemaakt.
ach zo en bestaan er op internet ergens foto's van dit heleproces? isinteressant om dat eens te zien he groetjes
ik weet geen foto's van zulk een proces, bestaat enkel uit enkele "pers machines" en koel installaties
dus neembijvoorbeeld een boeiing ....worden die vleugels dan niet in 1 gehaal gemaakt? of zijn dat losse stukken samengevoegd?
dit hangt af van de grootte van die vleugels, en ze moeten ook in de bouwdoos kunnen, daar houden ze ook rekening mee, kan zijn dat 1 vleugel in zijn geheel (linkse en rechtse vleugel) aan elkaar hangen, of dat ze appart zijn, als ze enorm groot zijn. Maar dit is eigenlijk net hetzelfde als alle andere producten die ze van plastiek maken, die worden ook zo gemaakt, enkel dan met andere vormen ervoor.
Ach zo en hoe bepalen ze dan de juiste vormvan een vleugelof de vormvan het vleigtuig..of stukken van een motorfiets of een deur van een auto?Hoekrijgen ze dan de juiste vorm???
eerst maken ze heel dit object in een programma, volledig in 3D, deze tekening gebruiken ze dan om een schaalmodel te maken (meestal van vervormbaar materiaal zoals plasticine ofzo), om te zien hoe het eindproduct kan zijn. Wanneer dit goedgekeurd is, laten ze de vormen, waarin de onderdelen gegoten worden, maken aan de hand van deze 3D tekening, en kunnen ze een heel productieproces starten om enorm veel van deze toestellen te maken
Dus in feite kan er een bedrijf zijn eigen modelbouw op de markt brengen om eventueel een concurent te zijn van revell
Eeh...Als je wat beter rondkijkt in modelbouwzaken, zul je verrassend nel tot de ontdekking komen dat er wel 100 verschillende merken bestaan, naast Revell.. Dat is dus niets nieuws... Je moet alleen wat geld hebben om de spuitgiet-machines en de malen te maken (dure hobby, héle dure hobby), maar als je dat hebt, kan iedereen een plastic modelletje maken... Owja, die onderdelen maken ze natuurlijk niet apart vordat ze ze 'in een frame stoppen'. Ze spuitgieten zo'n frame in één keer, zoals het in de doos zit. Een aantal losse frames in een doos, en klaar is kees. het maken van zo'n hele doos kost hoguit een minuut aan pure productietijd... Edit: Hier zie je hoe zo'n spuitgiet-machine er ongeveer uitziet, met wat uitleg er bij: http://www.cheresources.com/injectionzz.shtml Grtz, Robbert
Voor kleine oplagen is er ook het systeem van kunststof mallen, en PU giethars. Zoals de bouwdozen van Artitec bijvoorbeeld.
VossChemie (Lier, Borgerhout) verkoopt alle grondstoffen hiervoor. Het origineel moet je zelf hebben, hiervan maak je een mal, en dan ben je vertrokken. Bij VossChemie geven ze ook een goede uitleg, neem eventueel het project mee. Voor alle produkten ga je heel wat euro's moeten neerleggen, hou er rekening mee dat de eerste poging geen 100% succes gaat zijn.
Hoe maak je zo'n mal? In welke stoffen hoe krijg je hem in de juiste vorm? Hoeveel eurotjes moet je dan neertellen? Dus je moet dus een hoog startkapitaal hebben anders lukt het niet?Klopt dit? Jammer zeg...alles draait dus om geld in de maatschappij he
De mal kan in silikonenrubber gemaakt worden. Het origineel wordt, in een passend bakje, voor de helft ingebed in plasticine. Hierop het rubber gieten, laten uitharden, dan omkeren, de plasticine verwijderen. Hierop het 2de deel gieten, als die uitgehard is, is de 2-delige mal klaar, alleen nog giet- en ontluchtingsopeningen uitsnijden. Er bestaan ook "harde" mallen, in polyester of epoxy bv. maar het is veel moeilijker om hier het werkstuk uit te halen, tenzij dat het rubber is, zoals bandjes bv. Gietrubber: 35-40 euro/ kg Gietmassa: 50 euro/kg en dan nog wat loswas De bedoeling van een mal is meerdere afgietsels te maken, anders loont het niet. Tenzij de voldoening om iets zelf gemaakt te hebben.
hoe zou revell dit bijvoorbeeld doen?om zoeits in plastiek te verkijgen? bestaan er foto'sd op internet van zo'n mallen maken?
Mischien kun je aangeven wat je wilt gaan maken.. of is het puur interesse? En hoezo specifiek Revell? Er zijn honderden (wat zeg ik: duizenden) bedrijven die spuitgietwerk maken. Zo'n beetje alles wat uit plastic bestaat en is opgebouwd uit twee helften wordt zo gemaakt..De methode is namelijk voor grote aantallen erg goedkoop..
Wel, Ik zou me vooral willen toeleggen om te beginnen op alles wat met luchtvaart te maken heeft en ook alles wat bij de omgeving behort en dit maken in plastiek....Ik zit daar al lang mee te spelen maar uiteraard zijn er enkele grote problemen: * Heb net een huis gekocht en zwaar investeren in materialen zit er helaasniet in wat ik erg spijtig vindt. * Ten tweede iemand die geinteresseerd zou zijn om mee te werken en dingen te helpen maken. Maar het is moeilijk om finacieel zelf te investeren
Kosten voor matrijs tbv spuitgieten. Wie weet wat het kost een matrijs te laten maken voor spuitgieten? (Uitgaande dat het ontwerp digitaal wordt aangeleverd.) Maar leuk idee, model in produktie nemen... Stap 1: Met de computer een 3D-model maken van het object, door rapid prototyping / 3D-printen snel een nauwkeurige basiswerkstuk maken. Dit basis werkstuk ziet eruit als alle onderdelen aan elkaar zoals je ze tegenkomt in de doos van een bouwpakket uit de winkel. Stap 2: van het basiswerkstuk een mal maken. Stap 3: van de mal afdrukken maken. Stap 4: in dozen verpakken, met handleiding, en aan de man brengen. Denk dat ik dat eens ga proberen. Ben toch al aan het modelleren op de computer, dus de bouwstukken naast elkaar schikken is t werk niet. Groeten Walter