profiel BAE Hawk

Hallo,
ik heb nog een mooi rompje liggen van 1.5m lang... de vleugels zijn er niet bij...

eneuhm, ik dacht die vliegklaar te kunnen krijgen met een ribben-vleugel of ingedekte schuimvleugel...
(of misschien een combinatie van beiden...)

iemand een idee van het profiel? en gezien het toekomstige gewicht(10cellen-lipos??) iemand een idee van de meest sterke en toch lichte constructie?
 
en ziezo... effe hopeloos verder gezocht: The Incomplete Guide to Airfoil Usage

British Aerospace Hawk Hawker 10.9% Hawker 9%



en via profili kan ik niet bijster veel vinden, enkel "HAWKER TEMPEST" kwam in de buurt... tenzij de temptest niet effectief een temporary test is :s


elke vorm van hulp of voorstel van profiel blijft welkom. anders zal ik (vrees ik) op zoek moeten gaan naar een profieltje dat zowel snel gaat als nog wat draagkracht heeft om op een normale snelheid te kunnen landen
 
Lichtste constructie met grootste sterkte is een schuimvleugel met een H ligger er in met kops balsa tussen de carbon hoofdliggers in wat ookwel shearing word genoemd

graphite2-glass-version.jpg


Als profiel zal ik gaan kijken in de mh series die vaak worden gebruikt voor pylon racers denk aan de mh-43.

Natuurlijk is de bovenstaande manier van vleugelopbouw zeer moeilijk om zelf te doen maar als je een massieve schuimvleugel van bijv. Stryodur maakt en dit indekt met balsa met 25gr/m² glas er over onder 45 graden voor de torsie en carbon roving onder en boven tussen het kopse balsa dan krijg je een hele sterke lichte torsiestijve vleugel
 
dat laatste stukje lijkt me inderdaad haalbaar :)
deel 1 wat minder :-)

makkelijk "alternatief" is misschien een carbon balk vullen met balsa of den.

ik ga morgen het profiel eens bekijken
 
Opletten dat je het balsa echt kops gebruikt anders heeft het geen enkel nut ;-)

Bovenste deel is enkel omdat je vraagt wat het lichtste met de grootste sterkte is :-D
 
voila...
ribben uitgetekend. Ziet er inderdaad redelijk veelbelovend uit en op het eerste zicht gaat het ook redelijk nauw aansluiten op de romp... (grappig trouwens om een anderhalve meter lange romp voor een computerscherm te houden :-) ).

Na wat rekenwerk zou de vleugel 116cm in spanwijdte moeten worden en de koorde aan de romp 33,5cm, op de wingtips -3cm 14cm
allemaal moeten afleiden van enkele prentjes die als referentie konden dienen.

De romp zelf weegt 1.8kg. als ik de vleugel op bovenstaande manier ga moeten bouwen ga ik nogal zwaar uitvallen vrees ik.
...morgen nog eens goed bekijken en narekenen... ik zal er wel uitkomen :-)

nadien nog het grootste probleem 140mm-fan zoeken :s
of 120mm-fan pakken en wat aanpassingsstukjes maken en dergelijke...

motor?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ess_Inrunner_EDF_Motor_for_120mm_Fan_5kw.html

fan?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17617__High_Performance_4_Blade_120mm_EDF_Unit.html

of combi-modelletje:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...oy_DPS_110mm_EDF_unit_10s_4070watt_980KV.html
maar daarbij viel ik wel effe om van de prijs :s
 
voila...
ribben uitgetekend. Ziet er inderdaad redelijk veelbelovend uit en op het eerste zicht gaat het ook redelijk nauw aansluiten op de romp... (grappig trouwens om een anderhalve meter lange romp voor een computerscherm te houden :-) ).

Na wat rekenwerk zou de vleugel 116cm in spanwijdte moeten worden en de koorde aan de romp 33,5cm, op de wingtips -3cm 14cm
allemaal moeten afleiden van enkele prentjes die als referentie konden dienen.

De romp zelf weegt 1.8kg. als ik de vleugel op bovenstaande manier ga moeten bouwen ga ik nogal zwaar uitvallen vrees ik.
...morgen nog eens goed bekijken en narekenen... ik zal er wel uitkomen :-)

nadien nog het grootste probleem 140mm-fan zoeken :s
of 120mm-fan pakken en wat aanpassingsstukjes maken en dergelijke...

motor?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ess_Inrunner_EDF_Motor_for_120mm_Fan_5kw.html

fan?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17617__High_Performance_4_Blade_120mm_EDF_Unit.html

of combi-modelletje:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...oy_DPS_110mm_EDF_unit_10s_4070watt_980KV.html
maar daarbij viel ik wel effe om van de prijs :s
 
Waarom voor een dergelijk klein jetje zo'n grote fan???
Ik gebruik voor al mijn Jepe EDF's ( tot 155 cm span en 3,5 kg tot 4,2 kg vliegklaar gewicht) gewoon 90mm Jepe fans...
Op 8s tot 4kg en 10s tot 5 kg stuwkracht en (zeker zo belangrijk) een hoge efflux (uitstroomsnelheid) en dat allemaal bij relatief lage Amps, dus redelijk lange vluchttijden.
Met 120mm en grotere fans zijn mooie stuwkracht cijfers te halen (met flinke en zware accupacks en hoge stromen) maar de uitstroomsnelheid is meestal bar weinig. Dus je kist komt gemakkelijk los maar vliegt vervolgens niet echt als een jet...

Overigens voor een mooi lichte en stevige vleugel heb ik zeer goede ervaringen met styropor vleugels bekleed met slechts 1 laagje 25 grams glas weefsel met epoxy of nog lichter en vrijwel net zo sterk; PU-versterkte parketlak (op waterbasis). Vanaf een spanwijdte van 120cm gebruik ik 1 ligger (allubuisje of carbon).
De styropor kern met glasomhulsel geeft een enorm stijf geheel. Op kritische stukken (bv door uitsnijden flaps of bevestiging retracts) kun je eventueel een tweede laag glas aanbrengen. Dit geeft nauwelijks extra gewicht.
Enigste nadeel tov indekken met hout is de gevoeligheid voor beschadigingen. Elk stootje tegen hard voorwerp is een deukje in je vleugel...
 
hey mad monster...
leuk, een ander visie.

de romp van de hawk is 1.5m lang, in de romp zijn de beide luchtinlaten naar 1 centrale "buis" geleid.
Die buis is 140mm groot.
Ik vermoed dat er ooit een 2takt ingezeten heeft met een enorme fan.
Daarom leek me het verkleinen naar een 120mm -fan een "logische" stap.
het gat voor de uitstroom is een beetje elipsvormig en heeft een variërende diameter tussen 90mm en 105mm

90mm moet dus ook mogelijk zijn volgens jou?
Komt inderdaad al stukken voordeliger uit.
Maar de motor komt dan een heel stuk verder naar achter te liggen (aangezien er een "kegelvormig" tussenstuk moet opgezet worden om te kunnen aansluiten).

effe over de setup: 10-cellen lipos zijn geen probleem. 100amp met 150amp burst is ook geen probleem. De rest voorlopig wel :-)
 
Dat de fan een stuk naar achteren moet is geen probleem, integendeel... ivm benodigd tegengewicht met de lipo die waarschijnlijk voor het zwaartepunt komt te liggen. Hangt natuurlijk mede af van de toegankelijkheid van de romp en cockpit.
een mooie conus maken voor het verloop van de 140mm inlaatbuis naar 90mm voor de fan kan niet zo moeilijk zijn. Voor dat soort klusjes gebruik ik vaak de betere kwaliteit styroporplaat (zoals die bv voor vloerisolatie gebruikt wordt).
Paar plaatjes op elkaar lijmen en dan de conus uitsnijden / vijlen en glad afwerken met schuurpapier. Daarna afwerken met laagje glasvezel.
De optimale uitlaatbuis voor een 90mm fan zit ongeveer op 75mm (mooi compromis tussen stuwkracht en efflux) en is te maken van bv stevig hard-plastic folie of van karton dat versterkt wordt met een glasmatje eromheen.
Overigens; een geschikte vleugel voor je Hawk zou je misschien "kant en klaar" bij Jepe kunnen kopen (zie BAE Hawk Big FastFoam verson - JePe)
Dit is dus een styropor vleugel die je eventueel gemakkelijk op maat kunt maken voor jouw romp. Normaal verkoopt Jepe zo'n vleugel niet "los" maar hij heeft nog wel eens wat losse delen liggen van kits, je zou hem eens een belletje kunnen geven.
 
denk dat ik de vleugel zelf ga bouwen...
die vleugels zijn voorzien voor een foam-romp... die hoogst waarschijnlijk een heel stuk lichter zal wegen als m'n 1.8kg :-)

maar die retracts en dergelijk zie ik wel zitten :-)

thx voor de tips! laat maar komen zou ik zo zeggen
 
Even een vraagje aan mad monster,

Dat stryopor bedoel je daarmee van dat tempex achtige spul?

Na dat mijn vader de garage had geïsoleerd mocht ik de rest van het stryodur hebben en ik kan iedereen verzekeren dat dit top spul is!
xps___styrodur_3035_cs.jpg


Het gaat om dit materiaal echt een hele lichte stijve soort schuim die vele malen sterker is dan tempex en ook een hele mooie afwerking heeft na het snijden.

Heb er een zagi van gehad met 25grams glas maar die vloog super maar als je een deuk in het schuim had dan moest je met een injectienaald er heet water is spuiten wat de deuk weer glad maakte :-)

Was uiteindelijk een super vleugel met zijn 1.2m span die licht maar echt zo stijf als een plank was.
 
ik denk dat er in nederland meer keuze is ...

het gaat precies niet om de blauwe of gele schuimplaten met tand-groef die voor isolatiedoeleinden gebruikt wordt.
LG-.jpg



styropor daarentegen is in Belgie ge algemene "bolletjes-isimo"
 
een mooie conus maken voor het verloop van de 140mm inlaatbuis naar 90mm voor de fan kan niet zo moeilijk zijn. Voor dat soort klusjes gebruik ik vaak de betere kwaliteit styroporplaat (zoals die bv voor vloerisolatie gebruikt wordt).
Paar plaatjes op elkaar lijmen en dan de conus uitsnijden / vijlen en glad afwerken met schuurpapier. Daarna afwerken met laagje glasvezel.

De optimale uitlaatbuis voor een 90mm fan zit ongeveer op 75mm (mooi compromis tussen stuwkracht en efflux) en is te maken van bv stevig hard-plastic folie of van karton dat versterkt wordt met een glasmatje eromheen.

heb je ergens per ongeluk een draadje waar dat met foto uitgelegd wordt?
dan kan ik misschien aan de hand van de prentjes afleiden welke materialen onze Noorderburen benoemen als styroporplaat enz :cool:
Beelden zeggen meer als 1000 woorden zeggen ze altijd :grin: en daarbij voor ik aan iets begin moet ik het eerst "gezien" hebben :-)... (referentie: m'n autocad probleem ;) )

ik denk dat ik van de week eens een bestelling ga plaatsen bij carbonwinkel.nl :-) harsen heb ik nog genoeg
 
Styrodur is een merknaam. Net als floormate, roofmate en nog div andere. Daar gaat allemaal het om geextrudeert Polystyreen ofwel XPS. Vrij hard en prima bewerkbaar.
EPS is het meer bekende geëxpandeerd Polystyreen (tempex/piepschuim / styropor). Dit is iets lichter dan XPS maar ook veel kwetsbaarder en laat zich zeer slecht mooi afwerken.

De kits van Jepe waar ik al enkele jaren mee werk zijn gemaakt van piepschuim (EPS) maar in een speciale fijn-cellige kwaliteit waardoor die ook mooi te verwerken is door snijden, zagen en schuren (in tegenstelling tot de gewone piepschuim plaat die gemakkelijk brokkelt). Het EPS van Jepe is ook iets drukvaster dan "gewoon" piepschuim (maar niet zo sterk als XPS). Door het bekleden met glasvezel krijg je een sandwich constructie die uiteindelijk licht en sterk is.

Die speciale kwaliteit EPS is voor zover ik weet niet gewoon in de handel verkrijgbaar. Als je gewone EPS plaat gebruikt kun je die alleen mooi snijden met een hot-wire (gloeidraad). Maar daarna zul je hem wel moeten bekleden met hout (balsa of het hardere maar zwaardere abachi) om het stevigheid te geven
XPS plaat is wel prima te gebruiken en be-/verwerken met gewone gereedschappen. Afwerken met glasvezel geeft ook dit materiaal een mooie oppervlakte en sandwich sterkte.
Verlijming van de platen gaat uitstekend met PU-constructielijm (de z.g. bruislijm).
Nog vragen? Laat maar horen.
 
volstrekt duidelijk :-) dikke merci

ik had een vermoeden dat het dat was(schuimplaat - isimo), maar blijkbaar geven jullie er gewoon gans andere namen aan :-)
dat EPS in verschillende kwaliteiten bestaat weten we allemaal al langer, leukste voorbeeldje is de funjet(stevig, deukvast,...) ten opzichte van het isimo paaltje dat altijd gebruikt wordt tijdens het bekertje-vliegen tijdens de wedstrijden F3Open(rommel om stuk te vliegen :) )
enfin, straks een schuim halen. Dan effe(weekje) wachten op de schuimsnijder van iemand op de club, dan heeft die gedaan met examens.
in tussentijd van de tijd gebruik maken om allerlei glasweefsels te kopen :-)
 
Carbon Draad 3.2 g/m Tenax®-E STS 40 3200 tex - Carbonwinkel.nl

Als je bij carbonwinkel gaat bestellen kun je daar voor weinig ook snijdraad meebestellen:
Styrofoam snijdraad D 0,4 mm - Carbonwinkel.nl

De bovenstaande roving die zijn voor onder en boven de ligger denk aan 2-3banen per kant.
Ook bij gebruik aan verstevigingen aan andere kistjes van klein depron spul tot motorbevestigingen is dit heerlijk spul
Je kan het gewoon met de hand splijten in de diameter die je wilt en het met epoxy of secondenlijm bevestigen.
Epoxy geeft een veel mooier resultaat en is ook sterker kwam ik achter bij het testen. Verder als je er vlokken van ong. 5mm van knipt is het ook een goede vullen voor de epoxy maar let op! Altijd geventileerde ruimte met epoxy of glas of carbon! Deze stoffen zijn irriterend allergieverwekkend en in het ergste geval kankerverwekkend.

Heb je de filmpjes van carbonwinkel al eens gezien? Doodsaai maar zeker leerzaam!
 
dat EPS in verschillende kwaliteiten bestaat weten we allemaal al langer, leukste voorbeeldje is de funjet(stevig, deukvast,...)

Eh.... de Funjets (en het merendeel van de moderne schuimstof vliegtuigen) zijn niet gemaakt van EPS (en ook niet XPS)! Dat is weer een andere schuimstof n.l. EPO een geëxpandeerde Poly Olefin. Elke fabrikant gebruikt weer een iets andere samenstelling en eigen merknaam hiervoor (in het geval van de Funjet van Multiplex is dat Elapor). Dit materiaal is duidelijk taaier dan EPS / XPS. Maar heeft ook nog andere typische eigenschappen die de voorkeur genieten bij fabrikage van vliegtuigen.
 
Zitten je inlaten van de hawk al vast gemonteerd in de romp?
Want een verloop van 140mm naar 90mm terug is nogal een verschil. Daar ontstaat een vreemd drukgat, waar de inlaat 140mm doorsnee heeft. Of zijn in de inlaten ook een halve cirkel met een diameter van 140mm, bij entree romp?

Mogelijk heeft het voordelen als je de inlaten net na de inlaat eruit dremelt, maar een kleine flens laat zitten (daar kan je straks de nieuwe over schuiven). De eruit gedremelde inlaat gebruik je dan als mal om een nieuwe triplexmal te maken, die je vervolgens kan gebruiken om je nieuwe inlaatbuis te maken.
Hiermee kun je het punt waar de inlaten bij elkaar komen verschuiven verder naar achter in de romp. Dit geeft weer extra ruimte tussen de inlaten voor je lipo's. Dus meer schuif mogelijkheden om het juiste zwaartepunt te bereiken.

Waar is de romp van gemaakt?. Is nogal een gewicht. 1,8kg voor een 1,5meter lange romp. Zit er niet nutteloos houtwerk of dergelijk in wat eruit kan?
 
Hey, inderdaad de inlaten zitten mooi gestroomlijnd in de romp. En komen dan mooi samen in het midden aan in een grote cirkel.
Ik zou juist verwachten dat grotere inlaten enkel voordelen zou hebben... meer optie om een hoger debiet te halen... de bottleneck zou in dit geval de motor worden door de 90mm. De inlaten vernauwen zou heel de vlieger in mogelijkheden verkleinen. Niet?

En neen, geen onnodig hout in de romp. Wel een stevige polyester romp en knappe paintjob.... zal wel eens een fotoke moeten maken... das iets voor morgen ofzo :-) voor als het wéér regent :-)
 
Back
Top