profiel BAE Hawk

Grote inlaten willen niet zeggen dat het beter is.
Als er meer lucht in komt dan de fan kan versnellen, dan werkt het eerder als een rem. Zie de snellere edf modellen, die hebben over het algemeen geen 100%FSA of meer. Heb je voor de gein eens de oppervlakte van een 140 en een 90 mm berekent?
De 140 is meer dan 2x zoveel dan een 90. Dat gaat een 90mm fan nooit optimaal kunnen verwerken.
Zet het verhaal eens om naar een toestel met een prop. Die heeft (bijna) nooit inlaten. Dat toestel gaat dan toch ook niet oneindig hard. Er is een max wat een prop/edf kan verwerken aan lucht in verhouding met het vermogen wat je erin stopt. Je kan dan wel meer willen aanleveren, maar daar zal niet veel mee gebeuren. Mijn inziens zal het met 200% fsa eerder negatief gaan werken

Waarom zou vernauwen de mogelijkheden verkleinen?
Ik denk zoals Hans al aangeeft, dat je inderdaad niet moet gaan voor een 120mm of grotere EDF. Je romp is al niet licht en zo'n fan is ook al niet licht.

Wat is het formaat (oppervlakte) van de inlaten?. Daar gemeten waar ze aan de zijkanten van de romp zitten en dus waar de lucht de inlaten ingaat.

Dat is inderdaad ook een logica :-)

De inlaten zijn D-vormig.
Grootste afmetingen zijn 9h op 6breedte... Dat zijn dus diameters hé :-)

Dus effe rekenen:
* 90mm EDF geeft een oppervlakte van 6358mm²
* 120mm EDF geeft een oppervlakte van 11305mm²

de inlaten zijn goed (stel je maakt er vierkantjes van ipv D-vormige):
60*40= 10800mm² oppervlakte, maar moet dus minder aangezien de afgeronde hoeken ervan af moeten... ruwweg geschat zal dat:
een goeie 8000m² worden dan.

De lucht-uitlaat is goed voor ongeveer 9 op 9,5cm... maar is iets kleiner 3-4cm voor het einde. Daar zit een boordje waar waarschijnlijk oorspronkelijk de conus heeft gezeten.
ervan uitgaande dat het 90*90 = 8100mm²

nu ik de getallekes hier zie lijk ik overal wat tussenin te zitten zeker? :-)
een goeie 90mm edf of een slechte 120?

Waarschijnlijk zal veel afhangen wat ik ermee wil doen... gewoon vliegen of scheuren tegen een hoge snelheid, klopt?
Voor mij mag die gewoon mooi vliegen en moet die niet noodzakelijk MEGA-hard gaan... als ik iets loeihard wil, dan zal ik me wel eens een quicky ofzo bouwen :-)
Trouwens, vroeger in een tijdperk voor de funjets heb ik nog 2 vortex(-en) gehad. Die gingen op hun 100amp en 3cellen ook al even rap als een funjet(lichtjes getuned, geen scheurende :-) )

what are your thoughts experts?
Kben volstrekt nieuw op edf, maar de redeneringen van beiden (mad monster en hoeby) lijken me allebei zeer logisch.
Heel de boel gaan uitbreken lijkt me wat overkill... en zonde als ik zie hoe proper de inlaten vastgemaakt zijn aan de romp.

Dat is inderdaad ook een logica :-)

De inlaten zijn D-vormig.
Grootste afmetingen zijn 9h op 6breedte... Dat zijn dus diameters hé :-)

Dus effe rekenen:
* 90mm EDF geeft een oppervlakte van 6358mm²
* 120mm EDF geeft een oppervlakte van 11305mm²

de inlaten zijn goed (stel je maakt er vierkantjes van ipv D-vormige):
60*40= 10800mm² oppervlakte, maar moet dus minder aangezien de afgeronde hoeken ervan af moeten... ruwweg geschat zal dat:
een goeie 8000m² worden dan.

Ik zou even opnieuw gaan reken.
Want 60*40 is nooit 10800. En zelfs met een afronding is het nooit 8000m2

Als hij 90 hoog is en 60 breed. (zijn dit de buiten afmeting, of het vooraanzicht van de inlaat, waar de lucht recht naar binnen kan van de inlaat?)
Dan is dat 5400m2.
De waarde die jij opgeeft voor de 90mm fan is niet de FSA van een 90mm fan. Maar de oppervlakte van een cirkel met 90mm doorsnee.
De uitlaat is voldoende. 90x90 geef je aan, maar je uitlaat zal vermoedelijk geen 90mm doorsnede hebben, maar ieder zoals hans aangaf rond de 75mm.

Een 120mm fan zou kunnen. Maar waarom zou je dat willen?
Bijkomende komt, dat je uitlaat maar 90x90 kan zijn. Ik weet niet wat de uitlaat van een 120mm ideaal moet zijn. Maar als we dit op 85% nemen. Komen we op 102mm uit. Gaat dan niet passen in je romp. Dus de 120mm zou je de uitlaat nog kleiner moeten maken.
Je zou ook nog kunnen kijken naar andere fan's die tussen de 90 en 120 liggen. Er zijn ook 100 en 110mm fan's. Maar dat is weer afhankelijk wat het mag kosten.

Je kan ook eens zoeken naar foto's en voorbeelden van inbouwen van fan's inclusief een inlaat ring. Ik ben dit op meerdere fora tegen gekomen. Vooral bij 120mm fan's, maar nog niet veel bij de kleinere fan's. Geen idee wat dit met de prestaties doet van een fan/model. Ze plaatsen de fan een stukje verwijdert van de inlaten, doen er een inlaat ring omheen.
Voor jouw kan dit voordelen brengen.
1-Geen inlaten eruit slopen
2-Geen koppelstuk tussen originele inlaat en fan maken
3-Te veel aan lucht kan om de fan heen en als er nog ruimte is de romp weer verlaten. Let wel, je moet wel een uitlaat buis gebruiken (nog steeds).

Gezien je formaat van de ruimte die je voor je uitlaat hebt, denk ik dat je toch rond de 90mm of 100mm fan's uitkomt. Onderstaand heb ik een plaatje geplaatst van wat hierboven is uitgelegd. Foto's maken alles beter duidelijk

a2650978-239-DS-94-HST.jpg

ik denk dat ik eens fotos zal moeten maken voor verduidelijking... dan zal er ook wat meer gesnapt worden.

Trouwens de 8000mm² afgerond bekom ik door 2 keer de D-vormige inlaten op te tellen... :-)

maar al bij al denk ik dat we er ongeveer uit zijn, 90mm fan moet kunnen lukken mits wat aanpassingsstukjes.
Kga zowieso nog 2 weken wachten met iets te bestellen. volgend weekend is het beurs in Waver, daar kan ik misschien nog iets op de kop tikken (ook al is het dan een 2takt die per ongeluk zou kunnen passen).
4kg stuwkracht zullen we als maat nemen voor de edf's.

Yep, een 90mm met inlaatring lost je inlaat-diameter-probleem ook op (en op een hele eenvoudige manier). Hoef je geen verlopen of aanpassingen aan je inlaten te maken.
Maar dan wel iets ruimte laten rond de fan en de uitlaatbuis.

En over die DF met 2-takt motortje.....:schrik: :agrue:
Dat klinkt toch echt niet mooi. Vroeger was er geen alternatief maar met de komst van de EDF (dus de elektro versie) zijn die niet voor niets in één keer totaal uitgestorven...
Ook overigens meestal redelijke stuwkracht maar beperkte efflux. Die dingen "kropen" aan de hemel. Het hoeft voor jou dan misschien niet bloedsnel te gaan maar een beetje sneller als een WO1 dubbeldekker is toch wel wenselijk, toch? ;)

Het hoeft voor jou dan misschien niet bloedsnel te gaan maar een beetje sneller als een WO1 dubbeldekker is toch wel wenselijk, toch? ;)

check ;)

toch maar wachten op de beurs,je weet maar nooit wat er daar plots ligt ;)

dat van die inlaatring is begrijpbaar, maar een kegelvormig stuk maken is nu ook geen "groot" probleem.
90mm, here I come :-)

Die beide hele mooie fan's gaan ook voor een hele mooie prijs over de toonbank :nooo: .

Heb ooit voor mijn pyranha een DS-30 aangeschaft. Dit is een 70mm fan van schuebeler. Het zijn hele mooie fans. Maar gemerkt dat als niet alles optimaal is uitgewerkt, dan heeft het geen zin om deze dure fan aan te schaffen.

Voor de prijs van 1 schuebeler, kan je ook een fan van een ander merk kopen, maar dan houd je nog geld over. Ik zou zeggen, kijk naar een wemotec fan, of ga voor een complete set van jepe. Die rotor is ook van wemotec. Maar ga niet voor die hobbycity fan's. Dan ben je vermogen meer aan het om zetten naar warmte dan prestatie. Ze zijn goedkoop en vele hebben de verleiding nietr kunnen weerstaan. Maar besteed gewoon die paar euro extra, daar heb je veel plezier van. Want wat zijn uiteindelijk 30 of 40 euro extra voor de fan, in verhouding wat de gehele kist dadelijk kost?

Die beide hele mooie fan's gaan ook voor een hele mooie prijs over de toonbank :nooo: .

Ik zou zeggen, kijk naar een wemotec fan, of ga voor een complete set van jepe.

Helemaal mee eens!
Die Jepe sets zijn met name interessant omdat je dan een voorgemonteerde en perfect gebalanceerde fan/motor combo koopt. Geen gepuzzel om de perfecte combo zelf uit te zoeken en dan ook nog eens balanceren...
Prima compromis tussen stroomverbruik, thrust en efflux :thumbsup:

hallo,

Ik vind vooral die vogeltjes in de cockpit cool, Pino rules!! Ben benieuwd hoe dit toestel er uiteindelijk uit gaat zien, maar met de vele goede adviezen hier kan het niet anders dan een geslaagd project worden!

Gr Jerry

Maar besteed gewoon die paar euro extra, daar heb je veel plezier van. Want wat zijn uiteindelijk 30 of 40 euro extra voor de fan, in verhouding wat de gehele kist dadelijk kost?

moest het verschil 40eur zijn, ok, .... maar dit gaat over 100eur extra...

Alloy DPS Series 90mm 12-Blade EDF unit with 1000kv Motor - 4000watt (10s)
129dollar
Alloy DPS-2 Series 90mm EDF unit with 1300kv Motor - 3400watt (10s)
111dollar
(lijkt op het eerste zicht beter: minder amp, meer trust)

jepe:
JET 90-10s - JePe
229eur :confused:

Om maar te testen of die vlieger de lucht in gaat lijkt me dat wel wat veel...

als je wil weten hoeveel de romp me gekost heeft snap je misschien waarom ik niet teveel wil uitgeven :-)

dus kostenplaatje:
romp: 20eur
flat-servo aan de staart: 12eur
standaardservos voor de rest: heb ik nog liggen
gijn voor hoogteroer: 5eur
regelaar: heb ik nog liggen
Lipos: 2keer 5000mah 5cellen heb ik nog liggen
schuim voor vleugels: 8eur
hout gebruikt als profiel om te snijden: verwaarloosbaar

Ik ben gewoon niet zinnes om een romp van 20eur te voorzien met een motor van 200eur :turn-l:
geef mij dan maar onnodig veel warmte van hobbycity... als het een leukge vlieger is zal ik die nadien wel "pimpen" met een deftige motor. gaat die van de eerste keer de grond in heb ik tenminste 100eur bespaard ;)

Je moet het natuurlijk zelf weten.
Mijn idee is alleen, dat je straks gaat zeggen dat het EDF gaat tegen vallen. Gewoon omdat de krachtige setups van hobbycity tegenvallen (is mijn mening, hoeft niet de mening van andere te zijn).

Als je toch voor een hobbycity fan gaat. Neem dan niet die 12 bladerige versie. Ze staan genoeg draadjes online, dat deze niet de 4000watt kan verdragen, dat bladen afbreken. Is die andere fan niet bijna hetzelfde als een RClander fan?

als je wil weten hoeveel de romp me gekost heeft snap je misschien waarom ik niet teveel wil uitgeven :-)

Nee, dat snap ik niet....
Net omdat de romp (en de andere componenten) je bijna niets kosten zou ik redeneren dat een fatsoenlijke aandrijving juist wel iets zou mogen kosten...
In het begin van dit topic was je nog aan het denken over een 120 mm fan of groter... Die had je echt niet kunnen vliegen op 10s. Dat had je dus behalve de fan ook nog eens een nieuwe lipo gekost (12s a 14s) met een leuk prijskaartje. En misschien dan ook nog een andere regelaar.
Daarbij; ook als die kist niet fatsoenlijk wil vliegen (niet geheel ondenkbaar gezien alleen al het gewicht van de romp en de lipo's...) kun je een goede aandrijving nog prima in een andere kist gebruiken... (of voor een redelijke prijs doorverkopen).
Een "el cheapo" aandrijving zal in elke kist een "el cheapo" oplossing blijken... (en is 2e hands vrijwel niets meer waard). No fun!
Nu we toch aan het relativeren zijn; ik zou überhaupt nog eens nadenken voordat ik als onervaren jet vlieger een dergelijke zware, kleine jet zou gaan vliegen... Kon wel eens meer dan een "hand full" blijken te zijn.
Mischien als instap-jet toch eerst eens kijken voor een bewezen goed vliegende kist...
Just my 2 cents :rolleyes:

...... Nu we toch aan het relativeren zijn; ik zou überhaupt nog eens nadenken voordat ik als onervaren jet vlieger een dergelijke zware, kleine jet zou gaan vliegen... Kon wel eens meer dan een "hand full" blijken te zijn.
Mischien als instap-jet toch eerst eens kijken voor een bewezen goed vliegende kist...
Just my 2 cents :rolleyes:

Deze gedachte deel ik ook.
Toen ik de opening van de post last, dacht ik. Geen EDF ervaring en dan gelijk aan een 120mm fan willen beginnen, toe maar.
En dan zou dat nog niet een probleem zijn als je een kant en klare kit koopt. Maar de bedoeling is om de ducting zelf te maken. Hoeft geen probleem te zijn, maar dan moet je wel basis hebben van edf.

Dit is een reden waarom mijn eerste EDF een kit was van jepe (toen nog de GFK modellen). Zijn goed uitgewerkte modellen en als je vragen hebt, dan kan je gewoon bellen en de vraag in het nederlands stellen. De investering was natuurlijk niet hobbycity prijs, maar ik ben zeer blij dat ik deze keuze toen gemaakt hebt en niet voor het goedkoopste ben gegaan om te zien of het iets is.

Maar het is en blijft jouw keuze. Je kan natuurlijk ook een losse wemotec fan nemen en dan een hobbycity motor erin. De kwaliteit van de fan is stukken beter dan die van hobbycity. Dit heeft te maken met de kwaliteit van het materiaal waarvan de fan is gemaakt. Het gaat hier niet alleen om zo goedkoop mogelijk een model in elkaar te krijgen. Maar het gaat ook om veiligheid van jezelf of omstanders. Er staan op de buitenlandse fora genoeg voorbeelden van ontplofte fan's omdat ze het vermogen niet aan konden (te zacht plastic gebruikt voor de fan).

welwel... 1 kant van de vleugel is al overtrokken en ingedekt...
nu effe nadenken over de voorlijst en de andere kant :-)

vooral veel tijd te weinig :p

dit weekend de andere kant ingedekt en een KEMEL van een fout gedaan :-)

hetgeen wat ik vergeten was waren de servo-leidingen in de vleugel in te plaatsen... nuja, ik heb 24-u epoxy gebruikt en de boel na een uurtje of 2 (toen ik m'n fout inzag) terug losgemaakt, gleufjes gesneden, kabels ingelegd en dan terug ingedekt...

gevolg: ik zit nog steeds met smerige vingers :-) maar de vleugel is best wel stevig.

rest nog alleen de balsa voorlijst op te lijmen en wat bij te schuren. Nadien nog een dun laagje glas overtrekken zodat de vleugel (indien goed) later ook gespoten kan worden.

Tip voor met hars is je handen door je haar halen,

Zo schoon en met zeep was je het er savonds zo uit.

Je haar heeft er geen last van die epoxy je handen die kunnen er allergisch van worden!

Back