profiel Cl max versus slankheid vleugel

Discussie in 'MBF Labs' gestart door Berrie, 8 mrt 2019.

  1. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    3.930
    Locatie:
    Schoonhoven
    Een vraag die mij gedurende het vliegen in de afgelopen jaren met de ADAMAS in het hoofd is gekomen:

    Is de max. benodigde Cl van een profiel te koppelen aan slankheid van een vleugel?

    Hoe slanker, hoe minder hoog de Cl hoeft te zijn?
     
  2. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    2.957
    Locatie:
    Gouda
    De vraag is wat je met moeten bedoelt.
    Uitgaande van twee vleugels met het zelfde oppervlak en tapsheid, maar verschillende slankheid (AR), geldt:
    - Bij een rechte vlucht en gegeven vliegsnelheid en vleugel-belasting zullen beide vleugels met de zelfde Cl vliegen.
    - De vleugel met de hoge slankheid zal dan een lagere geïnduceerde weerstand hebben dan die met een lagere slankheid.

    De geïnduceerde weerstand (de weerstand tgv de lift, draagkracht) is evenredig met Cl²/AR.
    Dus een hogere slankheid geeft minder geïnduceerder weerstand óf je kan bij een hogere Cl vliegen voor de zelfde geïnduceerde weerstand.
    Een hogere Cl levert een lagere vliegsnelheid en daarmee een lagere profiel weerstand op. Vooral de daalsnelheid is daarbij gebaat.
    In het algemeen dus zal je bij een hogere slankheid graag met een hogere Cl willen vliegen.
    Of omgekeerd met een lage slankheid zal je niet met een te hoge Cl willen vliegen.

    Bij kleinere modellen kan de kleinere koorde én de lagere vliegsnelheid weer nadelig zijn als het Reynoldsgetal te laag gaat worden, waardoor de profielweerstandscoëfficiënt hoger wordt en ddamee de totale profielweerstand wwer negatief beïnvloed.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  3. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    894
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd. het is mss leuk om te weten dat een vleugel met een bepaalde spanwijdte, die een bepaalde lift geeft bij een snelheid, in principe dezelfde geinduceerde weerstand heeft als een andere met andere slankheid (maar zelfde span etc). de minder slanke heeft dan een groter omstroomd oppervlak (en profiel weerstand), maar, wel een lagere minimale snelheid (afhankelijk van het profiel). men kan voor een motorkist een vleugel ontwerpen die de maximale benodigde lift kan geven (om te starten, landen, of scherpe bochten), maar niet teveel weerstand. Pylonracers en airliners.
    is landen en veel G niet echt nodig, dan zijn heel kleine vleugels al genoeg voor de draagkracht bij snelheid. (kruis "missiel")

    een andere grappige uiting hiervan, zijn bepaalde race dubbeldekkers, met 2 heel slanke vleugels. de geinduceerde weerstand benadert dan weer een 1 dekker met 1 doorgaande koorde en normale slankheid.

    een voorbeeld bij zwevers, is hoe een zwever die iets "slechter" is dan een grotere slankere met, gelijk gewicht, soms sneller over land kan komen. (volgens mij, asw27 vs. in ieder geval Eta)
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2019

Deel Deze Pagina