Profiel gezocht

Hallo iedereen,

Het volgende:

Ik ben via via in contact gekomen met Luc Entingh van Entingh films film en ben samen met hem bezig om een zwever te ontwerpen die een camera mee kan nemen, de HDC-SD5 Camera om opnames te maken in natuurterreinen.

Aangezien ik ook heli vlieg zijn we al bezig geweest met de trex 600 met deze camera eronder maar een zwever maakt gewoon veel minder lawaai nog als een electro heli en is veel makkelijker vliegen het hoeven namelijk geen stilstaande shots te worden.

Nu heb ik het volgende, ik weet niet wie de Sagitta 900 van Bob Wallace kent deze wilde ik namelijk als uitgangspositie gebruiken, ik heb deze 20 jaar geleden ook al een keer gebouwd en vond dit een hele fijne stevige zwever alleen het originele profiel wat op de tekening gebruikt word schijnt niet bijzonder prettig te vliegen, destijds heb ik er op advies van de oudere clubleden een ander profiel op gezet ik weet alleen niet meer wat voor profiel.

Nu ben ik op zoek naar een profiel wat geschikt is voor langzame maar eventueel ok iets snellere vlucht, ik hoef er geen topsnelheden uit te halen en hoef er ook geen figuren mee te kunnen vliegen, eventueel met flaps.
En waar kan ik deze vinden het liefst op het net.

Als er mensen zijn die eventueel ideeën hebben dan hoor ik dit graag, het word echt een vliegtuig met één doel en dat is filmen.

M.v.g.

Addy

foto1is2.jpg

de sagitta 900 ligt hier op de voorgrond en is van mijn vliegmaat. Het model is al 25 jaar oud! het model aan de lijn is een 15 jaar oude Skopas...

De Sagitta 900 is een erg fijne zwever en vliegt beter dan dat je zou vermoeden als je op de geruchten over het E205 profiel af zou gaan.

Als je E205 wil vervangen voor je camerazwever adviseren ze op aerodesign het profiel S3021.

MH32 is idd een erg goed profiel maar weer dunner. Ik denk dat je een ribbenbouwvleugel maakt? MH32 is maar 8.7% dik, SD3021 bied je 9.5%. Hoe dikker het profiel hoe liever het je is voor een grenen ligger. Daarnaast heeft het MH32 "slechts" 2.5% welving. Dat maakt hem sneller, ook nog eens als je met een schuin oog naar de dikte kijkt. S3021 hoef je ook niet te flappen om langzaam te kunnen vliegen.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.

Hoi Berry,

Ik wilde de constructie gewoon zo houden zoals hij op de tekening staat (ribben) de eerste heb ik ook zo gebouwd en dat bevalt mij prima.
Leuk om te zien dat zoon oud beestje het nog goed doet, die van mij is na een paar jaar hellingzweven op texel uiteindelijk in de vuilnisbak beland :( maar ik heb er mee leren vliegen en heb er veel plezier van gehad.

Hallo allemaal,

Ik heb met de Sagitta gevlogen, het is wel weer enorm wennen aan een zwever zonder rolroeren als je de laatste jaren alleen heli hebt gevlogen en heel sporadisch wat met shocky's.

Het feit is echter dat hij helaas niet geschikt is voor mijn doelstelling, hij vliegt niet vlak genoeg.
Hij is wel stabiel maar waar het bij filmen om gaat is dat hij op zijn lengteas absoluut stabiel moet zijn dus ik moet denk ik iets groters gaan maken (3,5 tot 4m) met rolroeren en eventueel een gyro op de rolroeren.

Nu zat ik zelf te denken aan het concept van de Predator van van het Amerikaanse leger (stukje kleiner want die is wel erg groot) maar dan zit ik met het volgende: de meeste van dat soort uav's hebben de motor achter op zitten.

Nu zijn mijn volgende vragen, hoe bereken je verhoudingen tussen de spanweidte en je chordlengte en hoe bereken je de oppervlakte van je stabilo en de lengte die er tussen je vleugel en je stabilo zit.
En als laatste waar moet je op letten als je een motor achter op bouwt inplaats van voorop.

Ik heb ondertussen al aardig wat zwevertjes gebouwd maar dat was meestal natte vinger werk en dat vloog meestal wel aardig maar hier wil ik toch iets meer aandacht aan besteden.

Ik post hem hier omdat ik hem zie als electro zwever en niet als motor kist.

Alle hulp is welkom.

Addy

Back