Hoi Huibert, voor een goed alround karakter wodt een HQW02/9 geadviseerd op de site van aerodesign. Maar dat had je vast ook al gelezen...
Wat is snel... pfff moeilijke vraag. Ik heb zelf mijn zwever ontworpen (gegokt is een betere omschrijving) voor minimale vliegsnelheid van 8 m/s. Dit bepaald de koorde op 90% van de spanwijdte, dus op het einde.
Hoe een profiel zich gedraagt is afhankelijk van snelheid, viscositeit en koorde. Oftewel, in welk reynoldsgebied ga je zitten.
Stel je neemt een vliegsnelheid van 8m/s en een koorde op 90% van de spanwijdte van 150mm. Reynoldsgetal is dan:81508
Voor 16m/s is het reynoldsgetal dan: 163016
In profili kan je beide profielen bekijken in een Cl en Cd grafiek:
de eerste grafiek is zonder flapuitslag voor de twee genoemde Reynoldsgetallen:
En dan voor een flapsuitslag van 5 graden neer op 22% van de koorde:
Wat ik hieruit concludeer, en daar laat ik me
GRAAG in verbeterenen aanvullen:
zonder flapuitslag: voor hogere snelheid geeft de RG15 een lagere weerstand. Deze snelheden vlieg je met een lage Cl, tussen de 0.3 en 0.5.
Voor het langzamere vliegen geeft de HQW een hogere Cl, maar niet eens veel. Je ziet de weerstand ook steeds verder toenemen als de Cl toeneemt. Met toenemende Liftcoeeficient zal je dus steeds langzamer gaan vliegen.
Als je beide profielen positief flapt, om de welving toe te laten nemen, dan zie je dat beide profielen elkaar niet veel ontlopen. Met de HQW is langzamer te vliegen. Er is ook een haartje meer lift uit te knijpen.
En dan met de HD48 en RG 15:
Als je dit ziet, dan zie je dat de HD48 vrijwel de zelfde weerstandscurve heeft, maar duidelijk hoger uitkomt met de maximale Lift. Maw je kan daardoor strakker cirkelen en langzamer vliegen..
disclaimer: het is maar een klein deel van de "waarheid" omtrent profielen. Ik begrijp maar een beetje, en dat nog niet eens echt. :!: Daarnaast speelt de vleugelgeometrie ook een rol, denk aan over en inder elliptische liftverdeling. (daar ga ik me pas in verdiepen als mijn nieuwe zwever niet aan mijn verwachtingen voldoet. Slimme mensen doen dat van te voren, zoals jij)
ps: ik ben vanmiddag op het veld...
Ten slotte nog een voorbeeld met de HD48:
http://home.iprimus.com.au/mrssa/Club Project.htm