profiel voor thermiekvleugeltje.

• Topicstarter Topicstarter firefox309
  • Startdatum Startdatum
F

firefox309

Guest
hoi beste mensen, ik zit met een dilemma :)
ik heb een jaar of 2 geleden, een klein zwevertje van 1220mm span gebouwd.
dit is een klein duin zwevertje, en heeft als volgt dan ook een half symmetrisch profiel.

nu wil ik daar een thermiekvleugeltje voor bouwen.
het moet aan een paar voorwaarden voldoen.

ik wil wat Vstelling in de vleugel.
ook rolroeren erop.
het mag een iets sneller profiel zijn dan bv een clark-y.

en ik bouw de vleugel met een carbon ligger door het midden van de vleugel en vanvoor een D vormige carbon lijst.
vanachter liefst een lijst van vuurhout. (of geen achterlijst, maar dan op 1cm van de achterzijde een carbon liggertje extra van 0.8x3mm op zijn kan er in.) en ook geen beplanking op, om dit zo licht mogelijk te houden.

dus dat is al een niet zo simpele bouwwijze.

maar mijn probleem ligt voornamelijk bij de profielkeuze...
ik was eens op deze site (speciaal voor vleugelprofielen) aan het kijken, maar kom er maar niet uit!

http://a190754.free.fr/PROFILES.PHP3

ik was eerst aan een worthmann profiel aan het denken, maar deze valt af door zijn zeer scherpe achterlijst. dit is zeer kwetsbaar als je dit in ribbetjes moet bouwen.
ook dacht ik al aan een HQ 30-10.
maar iets als een clark-y profiel wil ik helemaal niet.

het mag wat meer prestatie gericht gaan.
weet iemand iets ?
kan iemand me wat aanbevelen dat toch enigzins goed draagt, en toch niet al te kwetsbaar is?

toch alvast bedankt voor de moeite die er wordt gedaan voor deze vragen te beantwoorden :)

groetjes Didier

Laatst bewerkt door een moderator:
neen ik was gewoon van plan rolroeren naar de tippen toe ta halen, en maar 1/3 van de vleugel te laten beslaan...
en geen remkleppen of dergelijke te gaan gebruiken... het simpelste dus....

ja het is de bedoeling dat het mooi met paars doorzichtig bespannen word.

Oke, wat te denken van AG36, 37, 38?

Ik heb trouwens nog een mooie paarse ribbenvlieger te koop. Incl. transportkist en 4x D47 servo. Het is de Sputnik van HKM, 1.5 mtr spanwijdte en vlieggewicht van circa 320 gram.

vind de laatst genoemde profielen helemaal niet geschikt. veeels te dik.

iemand ervaring met het profiel HQ 3.0/10??? dit lijkt me uiterst ideaal, maar ook delicaat op te maken vrees ik.

veeels te dik.

Pardon? Het HQ profiel waar jij mee komt is 10% dik. HQ 3/10 is meer voor een 4 meter zwever.

De serie die ik je adviseer loopt van 8% aan de wortel tot 7% aan de tip.

Vindt je dat nog te dik, dan neem je toch de AG-03 /AG 11. Dan heb je een profiel van 6.24% dik naar 5.81% dik. Maar dat lijkt me weer zo dun worden om nog een fatsoenlijk ribbenvleugeltje te bouwen.

Laatst bewerkt:
is niet beledigend bedoelt.. maar ik had even die ag 36 37 38 opgezocht op die site (link die ik aangaf) en ik vond het er nogal dik profiel uitzien.

ja de HQ 3/10 ken ik niet persoonlijk maar leek me wel redelijk goed. daarmee dat ik het vroeg. maar als het meer voor grote zwevers is , valt deze ook weer af.

ja ik heb ook al aan de AG 03 zitten denken. dit is toch het profiel wat de mimi poly heeft?
maar dat is dan weer vlak beneden en bij mijn weten dan weer iets minder in thermische omstandigheden.

Ag 25?

In de range van de AG profielen van Drela: Al eens gekeken naar AG-25?
Dit is een profiel wat bij diverse licht gewicht zwevers en/of electrozwevers wordt toegepast. Wordt o.a. toegepast op de Pulsar 3200 en de Pulsar 2008 (Girmodell.de).
Het profiel heeft een dikte van ca 8%. Moet goed toe te passen zijn in combinatie met de bouwwijze die je voor ogen hebt.
Zeker als je het profiel flapt heb je een behoorlijk snelheidsbereik, hoewel het snelheidsbereik zonder flaps ook niet verkeerd is. Uit eigen ervaring kan ik zeggen: AG 25 thermiekt goed, en steekt goed. Voorwaarde is dat de vleugelbelasting niet te hoog wordt.

Als ik bij onderstaande link (http://a190754.free.fr/PROFILES.PHP3) de profielen wil bekijken, zijn deze vertekend.

Een alternatieve site om vleugelprofielen op te zoeken, te bekijken en te downloaden is de site van Michael Selig:

UIUC Airfoil Coordinates Database

Hoi,

Allereerst: oriënteer je beter. Op het oog roepen dat een profiel veel te dik is zonder de dikte in % te kennen en te vergelijken heeft geen zin. Dan kun je net zo goed een profiel kiezen middels het geblindeerd gooien van een dart-pijltje.

Ik denk dat jij VEEL te weinig informatie geeft om op een zinnige wijze een bepaald profiel te kunnen adviseren. We kennen alleen de spanwijdte, en de kreten "duin-zwevertje" resp. "thermiek-vleugeltje". Wat houdt dat precies in?

Moet het uitsluitend kunnen thermieken, of ook heel hard kunnen gaan (ivm. een DLG-/SAL-start).
Hoe zit het met de bouwnauwkeurigheid? Gaat het om een glasvleugel, een volledig ingedekte vleugel, of een (half) open vleugel waarbij de foilie tussen de ribben inzakt.
Als je voor een open ribben-construktie kiest, zou ik je een ouderwets profiel adviseren, een niet-laminair profiel. Die presteren veel beter als de profiel-kontouren niet zo nauwkeurig gevolgd worden (inzakkende folie). Bovendien zijn deze profielen erg ongevoelig voor een onauwkeurige profielvorm.
Zowiezo adviseer ik je alleen een modern laminair profiel te kiezen als je in staat bent om behoorlijk nauwkeurig te bouwen.

Als je een SAL-/DLG-start voor ogen hebt, dan zul je een dun profiel moeten kiezen (<9%) met lage welving (<2%) waarbij de max. dikte relatief ver naar voren ligt (<28%) en de max. welving ver naar achteren (>40%).
Overigens kom je bij deze startmethode ook niet meer uit met een simpele houten ribben/ligger-constructie. Die is gewoon niet sterk genoeg.

Als je met een elastiek(je) wil starten kun je een wat dikker profiel kiezen (10%).
Als je dan ook nog uitsluitend langzaam wilt "dobberen" zou ik een welving van zo'n 2,25 tot max 2,8% nemen. Ik zou zelf niet gauw meer welving nemen (voor een kleine kist). Je haalt alle snelheidsmogelijkheden eruit.

Tot slot: als je de maten van je vleugel kent (spanwijdtes en koorden) en je vliegsnelheden (rechtstreeks verband met vleugelbelasting) dan kun je een inschatting maken van de Reynoldsgetallen waarmee je zult gaan vliegen. Dat is erg van belang om te weten, want sommige profielen zijn erg gevoelig voor lage Reynoldsgetallen, en presteren in dat gebied opeens 75% slechter.

Probeer eerst eens je wensen in dit soort termen vorm te geven, en ga pas daarna nadenken over HQ, AG, Eppler, RG, MH, HN, Göttingen, ...

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
ik zal dan even wat duidelijker zijn...

het toestel is een " la dune" en is ontworpen om op de duinen te vliegen. met het half symmetrisch profiel mooi geschikt daarvoor.
het weegt om en bij de 320gram vliegklaar.
de koorde aan het midden van de vleugel is nu 170mm.
hoe de nieuwe vleugel aan het einde eruit ziet is niet zo heeel belangrijk. maar ik wou de ribbetjes geleidelijk laten lopen.
niet met in het midden een knik in voor of achterlijst.
gewoon een rechte achterlijst haaks tov de romp.
het vleugeltje mag eventueel 1300mm span hebben uiteindelijk.

maar ik wil dus een vleugeltje bouwen om gewoon achter een klein slepertje te gaan hangen (calmato, piper etc...)
dus het mag niet te dik zijn.... 8% is dan toch relatief goed als uitgang.
ik wil niet DLG'en of aan de hoogstart gaan.
enkel slepen achter een klein toestel.
de vlieger zal alleen zijn eigen gewicht gaan dragen.

mijn bouwwijze stond er toch redelijk goed in beschreven...
enkel ribben, met 1 carbon ligger door de ribben in het midden. (deze is 4mm holle carbon)
vanvoor komt er een D vormige carbon voorlijst om om het geheel en de ribben wat steviger te laten zitten.
deze zal dan tevens ook nog helpen om het plooien van de vleugel tegen te gaan.

vanachter een vuurhouten (of triplex) achterlijst ingewerkt aan de onderzijde van de rib.

voor de rest is de vleugel kaal....
uiteraard in het midden aan de romp wat beplanking voorzien omdat er elastieken over komen om de vleugel te bevestigen.

maar voor de rest geen beplanking voorzien.

dus zoals jij al zei, komt de folie enkel over de ribben te hangen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back