F
firefox309
Guest
hoi beste mensen, ik zit met een dilemma
ik heb een jaar of 2 geleden, een klein zwevertje van 1220mm span gebouwd.
dit is een klein duin zwevertje, en heeft als volgt dan ook een half symmetrisch profiel.
nu wil ik daar een thermiekvleugeltje voor bouwen.
het moet aan een paar voorwaarden voldoen.
ik wil wat Vstelling in de vleugel.
ook rolroeren erop.
het mag een iets sneller profiel zijn dan bv een clark-y.
en ik bouw de vleugel met een carbon ligger door het midden van de vleugel en vanvoor een D vormige carbon lijst.
vanachter liefst een lijst van vuurhout. (of geen achterlijst, maar dan op 1cm van de achterzijde een carbon liggertje extra van 0.8x3mm op zijn kan er in.) en ook geen beplanking op, om dit zo licht mogelijk te houden.
dus dat is al een niet zo simpele bouwwijze.
maar mijn probleem ligt voornamelijk bij de profielkeuze...
ik was eens op deze site (speciaal voor vleugelprofielen) aan het kijken, maar kom er maar niet uit!
http://a190754.free.fr/PROFILES.PHP3
ik was eerst aan een worthmann profiel aan het denken, maar deze valt af door zijn zeer scherpe achterlijst. dit is zeer kwetsbaar als je dit in ribbetjes moet bouwen.
ook dacht ik al aan een HQ 30-10.
maar iets als een clark-y profiel wil ik helemaal niet.
het mag wat meer prestatie gericht gaan.
weet iemand iets ?
kan iemand me wat aanbevelen dat toch enigzins goed draagt, en toch niet al te kwetsbaar is?
toch alvast bedankt voor de moeite die er wordt gedaan voor deze vragen te beantwoorden
groetjes Didier

ik heb een jaar of 2 geleden, een klein zwevertje van 1220mm span gebouwd.
dit is een klein duin zwevertje, en heeft als volgt dan ook een half symmetrisch profiel.
nu wil ik daar een thermiekvleugeltje voor bouwen.
het moet aan een paar voorwaarden voldoen.
ik wil wat Vstelling in de vleugel.
ook rolroeren erop.
het mag een iets sneller profiel zijn dan bv een clark-y.
en ik bouw de vleugel met een carbon ligger door het midden van de vleugel en vanvoor een D vormige carbon lijst.
vanachter liefst een lijst van vuurhout. (of geen achterlijst, maar dan op 1cm van de achterzijde een carbon liggertje extra van 0.8x3mm op zijn kan er in.) en ook geen beplanking op, om dit zo licht mogelijk te houden.
dus dat is al een niet zo simpele bouwwijze.
maar mijn probleem ligt voornamelijk bij de profielkeuze...
ik was eens op deze site (speciaal voor vleugelprofielen) aan het kijken, maar kom er maar niet uit!
http://a190754.free.fr/PROFILES.PHP3
ik was eerst aan een worthmann profiel aan het denken, maar deze valt af door zijn zeer scherpe achterlijst. dit is zeer kwetsbaar als je dit in ribbetjes moet bouwen.
ook dacht ik al aan een HQ 30-10.
maar iets als een clark-y profiel wil ik helemaal niet.
het mag wat meer prestatie gericht gaan.
weet iemand iets ?
kan iemand me wat aanbevelen dat toch enigzins goed draagt, en toch niet al te kwetsbaar is?
toch alvast bedankt voor de moeite die er wordt gedaan voor deze vragen te beantwoorden

groetjes Didier
Laatst bewerkt door een moderator: