Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Bij lage invalshoeken, hoge snelheden, is de invloed van een beetje afwijking van de ideale liftverdeling niet groot.Hoeft niet.
Washout voeg je bij zo'n mooi aangepast profiel eigenlijk alleen toe om ondersnijden aan de tippen bij hoge snelheid/lage Cl te voorkomen. Bij Cl=0 is ook Alfa-ind=0.
@Rick_NL:
Bedankt voor het uitgebreide overzichtje.
Tav. van de reactie van Fotor vind ik dat hij gelijk heeft. Vroeger was tipverdraaiing vooral de truuk om tip-stall te voorkomen. Tegenwoordig voorkomen we tip-stall door een geeigend profiel te kiezen aan de tip (minder Re-gevoelig & evt. voldoende Cl-max, aan gezien alfa-ind ons aan de tip helpt volstaat een profiel dat bij de lage RE's van de tip een even hoge Cl-max aankan).
Tipverdraaiing doen we dan alleen nog maar om de Cl=0-situatie over de gehele spanwijdte op een gelijk moment (één vleugelstand) te laten optreden.
Helemaal OK. Zie boven.@paul_ehv:
Op basis van de waarden uit het tabelletje constateer ik dat het wortelprofiel steeds pakweg 1 graad negatiever is dan het tipprofiel. Dat betekent dat het wortelprofiel pakweg aerodynamisch 1 graad mee aanvalshoek ondervindt dan de tip (bij een geometrisch onverdraaide vleugel). Dat zou in mijn ogen voldoende moeten zijn. Dus geen verdraaiing.
Als je geen belang aan high-speed passages hecht, en meer belang aan tip-stall-vrijheid, zou je 0,5 tot 1v graad geometrische verdraaiing in kunnen bouwen.
Dirk.
En bij die lagere weerstand bij Cl=0.1 hoort geen erg vlakke liftverdeling.
Profieleigenschappen zijn hier dus belangrijker.
Deze verschillen leveren dus slechts 0.17% prestatieverschil op.
Mijn conclusie is, en dat heb ik vaker gemerkt dat voor de prestaties de liftverdeling ondergeschikt is aan andere factoren waarvan vooral de profiel keuze.
Vandaar dat F3B en F3F modellen ook geen hogere welving aan de tip hebben, noch tipverdraaiing. Deze hebben vlakke vleugels en bij thermieken wordt met de kleppen vaak meer welving gegeven op de binnenvleugel dan op de rolroeren.
Rick
Hier een artikel die nauw aansluit bij de hele dicussie.
Het betreft hier ook een scale-zwever ven 4m.
Ask 13 de 4 mtres
Kijken bij hoofdstuk: Choix de profil en Vrillage de l'aile.
Kennis van de taal van Molière kan nooit geen kwaad.
Mvg,
Aurectar.
Nog een klein vraagje. Bij het orgineel (3,50mtr) word gebruik gemaakt van 2 verenstalen pennen van 5mm. Deze zijn lichtelijk gebogen ivm de v-stelling van de vleugel.
Wat zou een mooie maat zijn, om bij de 4,50mtr versie te gebruiken? Omdat de pennen gebogen moeten worden, kan ik helaas geen CFK gebruiken, anders had dat zeker mijn voorkeur.
Zouden 2 pennen van 7mm verenstaal voldoende zijn? Of zou ik eerder moeten denken aan 8-10 mm?
Na rood stoken en buigen ,moet je ook temperen , je moet ook niet roder stoken dan kersenrood , worteltjes oranje is zowieso koolstof verbranden welke voor de hardheid zorgt in je metaal.Mijn Alpina van 4m, 7kg heeft een vleugelpen van 12mm en daar kan ik flink meer raggen.
Jou kist heeft 0,5m meer spanwijdte, maar wordt (waarschijnlijk) lichter. Ik zou voor 12 mm gaan. 11 kan eventueel ook nog wel.
10 mm voldoet voor normaal thermiekwerk en een heel rustige looping ook nog wel, maar als je een keer een harde landing maakt of onverhoopt iets te heftige vliegfiguren maakt heb je een verbogen stang. En zie die maar weer eens uit dat hulsje in de romp te krijgen ....
N.B.
Zelfs 12mm staal verbuigen lukt nog wel. Met een goede bankschroef (die goed aan de werkbank vast zit), en een meter van die ouderwetse gietijzeren gasbuis. En dan moet de werkbank zelf of erg zwaar zijn of verankerd zijn aan de muur of vloer.
Niet roodgloeiend maken en dan verbuigen, want dan ben je de sterkte kwijt.
Klopt, maar die nauwkeurigheid kan ik (en ik denk bijna niemand hier) gecontroleerd realiseren. Bovendien hoort er ook nog een vrij nauwkeurige afkoelingssnelheid bij.
Niet doen dus, is mijn advies.
Gr. Dirk.
Voor mij is het een koud kunstje om verenstaal van 12mm eerst zacht te gloeien, buigen en weer opnieuw te harden. Ik werk in een harderij, daar word dit soort dingen dagelijks gedaan. De ovens bij ons worden elke 2 weken gecalibreerd met een naukeurigheid van +/_ 5graden.
Ik ga dan in dit geval voor een hoofd-pen van 12mm, en een tweede (kortere) pen erbij van 6mm. Mocht dit toch te slap blijken, kan ik ze altijd nog vervangen door de CFK versies van http://www.carbon-vertrieb.com/cms/upload/pdf/14_pdf_preise.pdf
100% mee eens.Koolstof is wat stijver dan staal, en qua sterkte vergelijkbaar. Maar door de hogere stijfheid kan koolstof bij landingen eerder breken. Staal buigt.
Wanneer je koolstof overweegt dan raad ik je aan naar 14 mm te gaan met een 6 mm positiepen.
Als koolstof door een harde landing breekt is hij moeilijk uit de vleugel te krijgen. Voor het gewichtsverschil hoef je het niet te laten.
Het voordeel is wanneer je bv op een helling eens wat ballast nodig hebt, je met een stalen pen van 14 mm juist wel weer plezier van je hogere gewicht hebt.
Rick