Er bestaat jammergenoeg geen allesomvattende lijst waarbij verteld wordt welke profielen bij welk toestel horen al komt die site die Peter aanhaalde aardig in de buurt.
Hangt allemaal een beetje af van wat je van een vleugel verwacht.
Profili is, zoals reeds aangehaald, een goed startpunt waarbij je in grafiekvorm kan zien wat een bepaald profiel allemaal doet bij een bepaalde snelheid, de lift die hierbij onstaat alsook de weerstand die hierbij optreed.
De snelheid of de lift kan een startpunt zijn om tot een bepaalde profielkeuze te komen. Zo is een goedmoedige trainer niet gebaat met een pylonraceprofiel of een profiel van een hotliner, zoals bv een RG14-15 dat zijn dingen die we al op voorhand weten, zo kun je door een eliminatieproces bepaalde profielen weerhouden of schrappen om er je vleugel mee uit te rusten naargelang de "envelope" waarin het toestel moet vliegen.
Ik doe persoonlijk altijd aan industrieële spionage voor het bepalen van een profiel. Ik neem gewoon het profiel over van een ontwerp waarvan ik weet dat het "foul proof" is dan heb je gegarandeerd succes tenzij je een master degree in aerodynamica hebt gehaald natuurlijk.
Stevo
Stevo