Profielwerkstuk Duikboot

Discussie in 'Duikboten' gestart door Erik_en_Caroline, 3 nov 2006.

  1. Hallo,

    We zitten in de 6e klas van het Gymnasium in Dordrecht en we wilden (net als de kloppertjes 1 of 2 jaar terug) een duikboot maken voor ons profielwerkstuk.
    Omdat we hebben gezien dat meerdere profielwerkstuk duikboten wel konden varen maar duiken niet helemaal lekker ging hebben we besloten ons te richten op het duiken. We maken dus geen schroef en dergelijke. Een andere reden is dat we helemaal geen ervaring hebben met modelbouw en we willen er niet te veel aan uitgeven.

    Ons idee is tot nu toe om een duikboot te maken van PVC. De bedoeling is dat hij horizontaal blijft en op die manier verticaal naar beneden duikt. We wilden dit doen door iets van een zak te gebruiken als bassin met een pompje om hem vol te pompen en een pompje om hem leeg te pompen (we betwijfelen of we dit beide met één pompje kunnen doen) en die aan te sluiten op een accu.
    Tips zijn uiteraard welkom ;)

    De pomp die we wilden gebruiken is de Universele 12v pomp van Kavan. Deze dan 2 maal. En de accu die we wilden aanschaffen is een 12v 7ah loodaccu van 22 euro.

    Nu hebben we uiteraard een vraag.
    Wat betreft de besturing zaten we te denken aan een draadloos systeem. Omdat we geen ervaring hiermee hebben wilde ik vragen of jullie een korte beschrijving (wellicht met een tekening in paint?) kunnen geven van hoe een zenderset precies werkt. Ik heb gezocht naar informatie maar ik heb niet gevonden hoe zoiets werkt of hoe je het aansluit.

    Alvast bedankt

    Erik en Caroline
     
  2. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Als een van jullie me een PB'tje stuurt met een e-mail adres kan ik misschien nog wel ons verslag opsturen (ik kan niets garanderen, zelf heb ik hem niet meer, een van mn groepsgenoten is nu een studiegenoot van me, die heeft hem waarschijnlijk nog wel).

    Jullie hebben groot gelijk dat jullie je gaan concentreren op alleen het duiken. Voor een profielwerkstuk is een volledige duikboot inclusief aandrijving gewoon een te grote hoeveelheid werk (zoals je waarschijnlijk hebt gelezen zeg ik dit uit ervaring)

    Het idee met de zak die volgepompt wordt is inderdaad een marnier om de boot te laten zinken. Als jullie een geschikte zak kunnen vinden zou dit zeker een goede oplossing zijn.

    Een tweede marnier is het zogenaamde RCABS systeem, uitgevonden door een americaan. Als we genoeg tijd zouden hebben gehad zouden we onze sub ook nog hebben omgebouwd naar dit systeem. De paar testjes die we hebben gedaan gaven in iedergeval wel een goed duikende boot (hij was echter nog met een luchtslang gekoppelt aan de oppervlakte.)
    Ik zal dit bericht zodra ik de URL gevonden heb even updaten.

    Een aandachtspunt waar jullie zeker op moeten letten is het zwaartepunt. De zak met water moet hier netjes bovenop liggen, anders zal jullie boot met zn neus of staart eerst het water induiken en zal hij niet horizontaal blijven.

    De 12 volt Kavan pomp die jullie hebben is als het goed is een zogenaamde tandwielpomp. Dit betekent dat als je de stroom op de motor omkeert hij ook andersom zou moeten gaan pompen. Dit is dus erg makkelijk te regelen.

    Als jullie het systeem draadloos willen gaan maken zou ik zeker aanraden om "mijn" bouwdraadje goed door te lezen over hoe we de electronica hebbben opgebouwd. Dit voldeed namelijk wel zeer goed. Probeer vooral de school zo gek te krijgen de zender ed voor jullie aan te schaffen, dit scheelt namelijk een gigantisch bedrag dat je zelf uit moet geven. (tenzij je zelf al een zender en ontvanger hebt, of er zowiezo al eentje wilde kopen). Bijvoorbeeld de BTS van Norbert Bruggen die de duiktank/waterpomp aanstuurt en gelijk als failsafe en waterdetector werkt kan het hele electronica gebeuren een stuk eenvoudiger maken.
     
  3. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Erik en Caroline,
    Bij deze bied ik je gratis aan een Kavanpomp.
    deze heb ik over.
    Mail maar even een PB voor een overdrag.

    mvg Rene
     
  4. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    als niks anders lukt, dan kan je het volgende doen :

    koop een R/C auto bij de blokker, kruitvat o.i.d.
    dan heb je voor 20 euro een twee kanaals zender en
    ontvanger. op 27 Mhz (pas wel op : een infrarood
    afstandsbediening is niet te gebruiken!)

    Echter, vaak kan je daarmee alleen dingen aan en uit zetten.
    in dit geval geen probleem : je wilt alleen volpompen en
    leegpompen.

    Je duikboot zal geheel naar de bodem zinken, dus zorg ervoor dat
    je weet hoe diep het is. en knoop er toch voor de zekerheid een
    touwtje aan....

    sluit op beide kanalen van de ontvanger een relais aan : een om vol te pompen en een om leeg te pompen.
    op die manier los je het probleem op dat de ontvanger waarschijnlijk niet op 12 volt werkt en de pompen wel.

    PVC is een prima materiaal. je kan zelfs kant en klare
    schroefdoppen met rubber afsluitringen kopen.

    succes !
     
  5. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hi,

    voordat je gaat inkopen bij 'de echte handelaar' als Norbert Brüggen (http://modelluboot.de/ of Engel (http://www.engel-modellbau.de) zou...laats zou wel aardig zijn.. Succes, Jos
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo


    waarom het moeilijk maken als het makkelijk ook kan

    al eens gezocht op het torentje van gallileo
    het is een recht opstaande buis met aan de bovenkant een deksel en aan de boven zijkanten naar omlaag gerichte buizen met venster
    zodat diegene die er mee duikt ook iets tezien heeft

    wie zegt dat een duikboot horizontaal moet liggen ????

    het torentje staat recht op dus dat probleem heb je reeds niet meer
    iets wat recht op staat en vanonder met lood verzwaart gaat niet klantelen of plat liggen

    het is eigenlijk een meer een duik klok dan een duikboot maar het principe blijft het zelfde daar je toch geen voortstuwing wil inbouwen

    lood anderaan dan de zak (baxterzakje uit een hospitaal) en dan de besturing met de kavan pomp


    relais aansluiten rechtstreeks op de ontvanger vergeet het maar
    er moet een stukje elektronica tussen
    kost 12 euro bij conrad plus twee dubbelpolige relais
    en een stekkertje met kabel er aan

    een 27 Mhz zender /ontvanger voldoet prima
    daar lagefrequentie golven verder door het water dringen dan hogere

    twee kanaals is ruimvoldoende
    daar kan je 4 zaken meer sturen
    BV
    vol pompen
    leeg pompen
    licht aan
    en dan verzin nog maar iets want je hebt nog een kantje over

    met een celletje of 5 kom je ruim toe voor je pompje en heb je geen problemen met je ontvanger
    zet er een paar diodes tussen om rond de 5 volt uit te komen en je bent klaar

    het volume wat boven water uit steekt moet je water voor in de zak kunnen pompen

    de lucht hou je in de toren vast want die heb je nodig om terug leeg te pompen

    groeten raf

    ik zal proberen een tekening van het torentje te maken
     
  7. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    En als je dan toch een liggend model wilt, denk er dan eens aan om de waterzak in een "V" te leggen. Het water wil dan naar het laagste deel van de V. Je moet er dan natuurlijkwel voor zorgen dat dit op je zwaartepunt komt te liggen.

    Raf noemt hiervoor al de "baxterzakjes", dit is Belgisch voor infuuszakjes.

    Wim
     
  8. Bedankt voor de vele reacties! Caroline is dit weekend weg geloof ik dus ik zal het er maandag met dr over hebben. Dan horen jullie nog van ons.

    Kloppertjes: Het zou wel fijn zijn als we jullie verslag konden inzien, ik stuur wel een berichtje. Als de kavan pomp inderdaad om te keren is, is dat wel handig!

    Rene: Heel erg bedankt voor het aanbod! Als u zeker weet dat u hem niet meer nodig heeft zouden we hem graag overnemen. Ik stuur wel een PBtje.

    Raalst: We gaan het eerst proberen met een zender en als dat niet werkt kunnen we inderdaad wel even bij de Intertoys langs hoppen.
    Als er inderdaad afsluitstukken zijn te verkrijgen scheelt dat wel werk, ik had een manier zitten bedenken om hem af te sluiten door middel van plastic plaatjes, een oude fietsband en wat vleugelmoertjes.

    Jos: Ik had ook gelezen over het 'trimmen' van een duikboot. Als de duikboot redelijk horizontaal kan zakken tot de bodem en vervolgens weer opstijgen (we maken waarschijnlijk een bak van plexiglas of iets dergelijks waar we hem in testen) zijn we tevreden.

    Raf: Dat is misschien wel een goed idee om een rechtopstaande duikboot te maken, zal minder problemen geven met het evenwicht in het water tijdens het duiken. Caroline en ik zullen het er eens over hebben.

    Wim: We waren inderdaad van plan om de zak water in een V te leggen door met hout 2 schansjes te maken zodat hij in het midden blijft, en we maken hem ook nog op een aantal punten vast zodat hij niet in een keer met de punt naar beneden zakt.

    Nogmaals bedankt voor de reacties!

    Erik
     
  9. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    hee hee,

    dan willen we natuurlijk wel een foto zien (of een uitnodiging voor de
    demonstratie!....

    heel veel succes, en bij twijfel vragen,vragen vragen !
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Erik,

    De Cavan pomp kan beide kanten op pompen, gewoon de polariteit wisselen. in stilstand lekt er altijd iets water langs de tandwielen, maar voor jullie project zal dat niet zo erg zijn denk ik. De tank/zak loopt dan heeeeel langzaam weer leeg door de overdruk in de romp/buis.

    Om de RC componenten uit een "intertoys" auto te transplanteren handig is zet ik vraagtekens bij. Meestal is de reikweidte naar verhouding met de doelgroep; klein dus, net als de kinderen :wink: En echt betrouwbaar is het ook niet. (Eigen ervaring, heb twee jongens in die leeftijdscategorie)Een goedkope 2 kanaals "volwassen" zender en ontvangen heb je al voor rond de 30 euri, met dan meteen een servo erbij om de schakelaars voor de pomp te bedienen.

    De 'toren van Raf' vind ik een prachtig idee voor jullie project. Simpel en doeltreffend.

    Veel succes!
     
  11. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Helemaal mee eens, alleen wordt het dan geen duikboot maar eerder een 'bathyscaaf'....maar is dat belangrijk??

    Jos
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo


    jos ze willen zowiezo geen aandrijving dus hoe je het ook bekijkt het blijft inderdaad een batiscaaf

    hier zie je een schets van het torentjeµ
    [​IMG]
    ik ben niet zo goed in paint maar het kan wel een idee geven van hoe het kan

    het echte torentje bestond uit kopperen bollen die aan elkaar zaten
    dit omdat een bol het meeste druk kan verdragen

    zo is er ook nog een duikerspak dat bestaat uit bollen (michelin mannetje)

    de buizen daar zaten vensters in en er waren er 6 of 8 rondom aan de kop van het torentje om naar buiten te kunnen kijken.
    boven zat een deksel met een oog aan om de kabel aan vast te maken
    het was eigenlijk een voorloper van de duikers klok
    later kan je er nog twee motoren aan zetten dan kan je ook nog vooruit/achteruit en draaien
    zie ergens een SF film waar ze een duikboot verkleinen en in iemand aders spuiten .
    daar zit ook zo een vent in zo een pak met externe motoren
    eigenlijk een leuk idee om zo eens zelf iets in elkaar te steken van een klein elv duikbootje dat ergens licht weg te rotten

    hopelijk ben je met deze uitleg weer ietsje verder
    ik zou voor een tweekanaals rc besturing gaan en niet voor dat intertoy gedoe
    dat lijkt me weggegooid geld
    omdat de rijkweidte echt wel heel weinig is en vooral onderwater ga je veel verlies hebben
    eventueel kan je een tweedehands besturing kopen van mensen hier op het forum die een 2 kanaaltje op over schot hebben
    servo kost bij conrad een euro of 5/6 en in nederland versturen ze gratis
    kijk eens bij conrad.nl
    daar vind je in alle prijs klassen zenders/ontvangers
    soms zijn er dump besturingen die voor haast geen geld verkocht worden

    de beste raad die ik kan geven
    hou het simpel dan kan er ook niet veel stuk

    als je de baxterzak(infuuszakje) monteerd zie dat de darm waar je water in/uit pompt om het laagste punt komt te zitten
    zo trek je de zak altijd leeg anders met die V stelling kan er water blijven zitten op het diepste punt en kan het net dat zijn wat je extra nodig hebt om boven te komen

    denk er aan je hebt geen motoren om extra stuwkracht te geven zoals een duikboot
    in nood kan je die nog altijd boven varen met alle roeren in stijgen
    jullie kunnen dit dus niet
    of zoals gezegd je hebt nog een kant van een kanaal over
    mischien een casettedek motortje met een propellertje onder aan de duikklok .
    deze kunnen namelijk korte tijd in het water draaien (ze zijn haast volledig water dicht)

    groeten raf
     
  13. We hebben het er even over gehad en we waren heel erg aan het twijfelen of we inderdaad het idee van de 'duikklok' zouden gebruiken. Hiermee omzeilen we wel veel problemen met balans in het water tijdens het duiken/stijgen. We hebben toch besloten om het niet te doen, puur uit psychologisch opzicht. Het voelt gewoon beter als we een duikboot maken die ook meer op een duikboot lijkt. Het maken van een duikboot in traditionele vorm was ook het idee waar we vanuit zijn gegaan dus veranderen we dit liever niet.

    Woensdag gaan we even langs de apotheek of anders langs het ziekenhuis voor infuuszakjes.
    Bedankt voor de tip raf, daar hadden we inderdaad nog niet over nagedacht om de sluiting onderaan te plaatsen.

    We zien dan toch maar af van 'intertoysbesturing' en we gaan even op zoek naar goedkope 2kanaalszenders e.d.

    We vroegen ons wel af hoe we ervoor kunnen zorgen dat de polariteit kunnen laten wisselen zodat het pompje de andere kant op pompt. Doen we dit gewoon door de ontvanger op het stukje electronica aan te sluiten waar raf het over had zodat die de stroomkring van het pompje en de accu sluit of is het toch niet zo makkelijk. Wat een relais doet weten we, maar niet wat die electronica precies doet.

    Erik en Caroline
     
  14. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Wanneer je een "normale" besturing koopt, zit daar ongetwijfeld een of meer servo's bij.
    Met zo een servo kun je 2 tegen over elkaar staande schakelaartjes bedienen, die elk anders om aangesloten zijn:
    bedien je de ene schakelaar, gaat de pomp de ene kant op, bij het bedienen van de andere schakelaar net omgeheerd.
    Je kunt dan met 1 kanaal je duikboot laten stijgen en dalen.
    Je hebt dan nog een 2e kanaal over, waarmee je op gelijke wijze nog 2 zaken aan kunt sturen (een motor?)

    Wim
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hier het schema van hoe het printje en de relais werken
    [​IMG]

    bruin en rood =12 volt voor de pomp
    zwart /rood/geel is naar de ontvanger


    een ontvanger levert een impulsbreedte van 1 tot 3 msec(kan verkeerd zijn maar dit legt makkelijker uit)
    1 msec is BV volledig links
    2 msec is BV in het midden
    3 msec is BV volledig rechts
    dit printje zet nu deze signalen om in spanningen waar de relais mee kunnen werken
    neem relais van 6 volt deze voldoen zeker
    blauw stuurt relais 1 en groen relais 2
    de blauwe en de groene draden die naar de pomp gaan die zitten op het schakel kontakt van het relais
    in rust (niet gestuurt relais) liggen de twee kontakten aan de massa
    schakel je nu relais 1 dan gaat de pomp op de blauwe draad + krijgen en gaat de pomp BV rechts om draaien
    schakel je nu relais 2 dan gaat de pomp op de groene draad + krijgen en gaat de pomp BV links om draaien
    schakel je nu toevallig beide relais dan gebeurt er niks + en + is het zelfde als - en -
    tussen de twee draden die van het printje naar elk relais gaan moet nog een diode gesoldeerd worden en wel aan de penntjes van de relais
    dit staat allemaal in het schema verklaart dit is om de transistoren te beschermen tegen inductie spanningen die optreden bij het uitschakelen van de relais spoel.

    hoop dat je hier mee verder kunt

    groeten raf
    ps voldoende lood onder aan de bood hangen dan blijft hij tamelijk stabiel
     
  16. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Een relais is feitelijk niets anders dan een indirekte schakelaar, waarmee je door middel van een kleine stuurstroom een grote stroomverbruiker kunt schakelen.
    Wanneer je verbruiker niet te veel stroom verbruikt, kun je er ook voor kiezen beide relais te vervangen door (de door mij hier voor genoemde) schakelaars. Je moet ze dan op gelijke wijze verbinden met de pomp als Raf in zijn schema aan gaf.

    Wim
     
  17. Heel erg bedankt raf daar hebben we wat aan!
    In eerste instantie was ons idee om gewoon 2 pompjes te gebruiken, voor vol- en leegpompen. Een schakeling zou dan ook veel simpeler zijn. Maar de pompjes zijn voor een scholierenbudget best duur, en we hebben natuurlijk ook een accu nodig, pvc buis met een redelijke diameter en een zender+ontvanger.
    Als ik dit nu zo lees denk ik dat beide mogelijkheden ongeveer op hetzelfde bedrag uitkomen maar één pompje scheelt weer ruimte dus ik denk dat we voor die optie kiezen.
    Nogmaals bedankt! Ik leer hier nog meer dan bij natuurkunde :D

    Zodra we beginnen met bouwen (eerst nog maar spullen aanschaffen) zal ik ook wel wat fototjes plaatsen.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo

    pvc buis duur ?????
    bepaal eerst de diameter die je denkt nodig te hebben om al je apperatuur door te krijgen
    een lood accu die vierkant is zal veel diameter hebben dan een nicad pack
    met lood ga je voor capaciteit en met nicad ga je voor plaats
    neem een dikwandige buis daar heb je moffen voor
    als je de buis kop mooi vlak krijgt kan daar meteen je O ring op om de buis af te dichten
    neem een externe sluiting dat is makkelijker
    ik zal morgen een foto posten van zo een sluiting
    aan de buiten kant van je boot heb je meer plaats dan binnen in moet je maar denken

    de lengte van je buis wordt bepaald door je model
    als je de benodigde ruimte hebt voor je rc componenten dan kan je de buis zo maken dat ze langer is maar het stuk dat je niet gebruikt vrij vloetent maken
    de grote van je baxterzak en het debiet van je pomp dat is de tijd die je nodig hebt om je boot onder te laten duiken
    hoe groter je zak hoe langer het duurt om te duiken
    groeten raf
     
  19. Jeppie

    Jeppie

    Lid geworden:
    6 jan 2003
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Amsterdam
    Wellicht kunnen jullie HIER wat ideeën opdoen voor een eenvoudige en "goedkope" sub.
     
  20. We hebben weer wat aan ons profielwerkstuk gedaan (eerst moesten we ons even concenteren op een paar stomme toetsen :p) en we snapten het schema dat raf ons gaf eerst niet. De relais die wij kennen heeft maar 4 aansluitingen en schakelt 1 stroomkring in via een spoel die magnetisch wordt, maar deze hebben 5 aansluitingen.

    Maar we denken het nu te spannen, de relais werkt dus eigenlijk zo:
    [​IMG]
    Waarbij de roze dingen schakelaartjes zijn.
    In normale stand moet je zorgen dat ze beide of op de min of de plus van de accu staan zodat er niks gebeurd en door 1 van de relais in te schakelen kan je de pomp een bepaalde kant op laten pompen
    Begrijpen we het zo goed?
     

Deel Deze Pagina