Profielwerkstuk Havo

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Haifisch, 8 dec 2011.

  1. Haifisch

    Haifisch

    Lid geworden:
    8 dec 2011
    Berichten:
    15
    Hallo, ik zou graag willen beginnen met deze hobby.
    Raketten, ruimtevaart en technologie hebben mij altijd al gefascineerd, en ik heb volgend jaar de kans om hier echt iets mee te gaan doen, namelijk in de vorm van een profielwerkstuk.
    Ik ben namelijk een persoon die het profielwerkstuk niet ziet als een verplichting, maar als een kans om iets te doen en om te ontdekken.
    Nu heb ik 3 dingen waar ik interesse in heb namelijk: muziek (gitaar spelen), mijn huisdieren (slangen) en ruimtevaart.
    Daar heb ik 3 ideeën van gemaakt; een (bas)gitaar bouwen, de genetica van korenslangen onderzoeken, en een modelraket bouwen.
    Nu ben ik totaal niet bekend met het laatste, maar het heeft eigenlijk wel mijn voorkeur. Ik ben namelijk niet al te zeker van mijn gitaarkunsten en bouwkunsten (qua vormen zagen), en bij slangen bestaat de kans dat ze helemaal niet willen paren dat jaar (het blijft immers natuur).
    Daarbij denk ik dat bij de praktische opdracht alles bij een modelraket wel redelijk is na te rekenen, terwijl je bij de andere opties rekening moet houden met (meer) uitzonderingen etc.

    Ik ben al een half jaar bezig, en ik heb nog ongeveer een jaar om me er verder in te verdiepen. Heeft er iemand nog goede tips om me op weg te helpen?
    Ik denk dat ik lid ga worden van Tripoli zodat ik ook gebruik kan maken van F en G motoren (na het behalen van het certificaat).
    Dit ga ik natuurlijk niet als eerste doen, ik wil wel beginnen met de lagere klassen.
    Maar ik denk dat ik beter af ben met deze hogere klassen, omdat de raketten hierbij hoger kunnen komen en dus ook meer tijd hebben om te meten.
    En, om heel eerlijk te zijn, een krachtigere motor heeft ook wel wat ;)

    Heeft iemand nog tips voor mij om goed te beginnen aan dit project en mogelijke nieuwe hobby?

    Met vriendelijke groet,

    Haifisch
     
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Leuk dat je een raket wilt gaan bouwen. Er zijn wel wat regels als je met de hobby wilt gaan beginnen maar die leer je gaande weg wel. Ik vind het altijd een beetje flauw om gelijk te gaan roepen wat er allemaal niet mag in plaats van te verkondigen wat een mooie en leerzame hobby het is.

    Tripoli is denk ik wel de meest actieve clup op dit gebied in nederland (zet ook even je woonplaats in je profiel dan kan een ander tripoli lid ook even reageren ).

    voor he bouwen van de raket heb je geen certificaten nodig voor het lanceren wel maar dat is denk ik nog wart lastig als je 15 bent. Volgens mij moet je minimaal 16 zijn en 18 voor de zwaardere motoren.

    maar als je op een lanceerdag komt dan is dat wel op te lossen door een ander jouw raket te laten lanceren.

    verder is het erg leuk om een klein computertje in je raket te stoppen en dan te kijken of je berekende waarde overeenkomt met het geen je bedacht hebt. parachutes kun je ook leuk aan rekenen, die doen namelijk ook nooit wat je uitrekend, ze kunnen zowel sneller als langzamer dalen, de wind kan draaien waardoor je landings punt niet klopt en aan motoren is ook nog heel veel onderzoek te doen.
    Kort om zat onderwerpen voor een leuk profiel onderzoek.

    succes

    janhein
     
  3. Haifisch

    Haifisch

    Lid geworden:
    8 dec 2011
    Berichten:
    15
    -dubbel-
     
  4. Haifisch

    Haifisch

    Lid geworden:
    8 dec 2011
    Berichten:
    15
    Hallo, bedankt voor uw reactie.
    Ik had wat familieproblemen en kon daardoor niet op internet, dus excuses voor mijn late reactie.
    Ik woon in Neerbeek (Lb.) en word in September 16.
    Het lijkt me best leuk om er microcontrollers als load in te doen.
    Ik heb al gezocht naar de gevaren van modelraketten dus ik denk dat ik de grote algemene gevaren wel ken, al kan wat praktijkervaring nooit kwaad.
    In Heerlen ligt een sterrenwacht waar ze modelraketten lanceren (in de zomer tenminste).
    Mvg,
    Thomas
     
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    volgens mij woont en een lid va nde navro in heerlen ,en die weet heel erg veel van raket motoren. Als je contact opneemt met de navro kunnen ze je denk ik wel met hem in contact brengen.

    En dan heb je een super informatie bron in de buurt voor je profiel werkstuk.
     
  6. Haifisch

    Haifisch

    Lid geworden:
    8 dec 2011
    Berichten:
    15
    Oké, dank u wel.
    Ik heb een mail gestuurd, nu even wachten op een reactie.
    Weet u trouwens meer over dingen die gedaan worden om lid te worden bij een vereniging, zoals testen of examens?
    De wecg is gewoon een "papiertje" van de desbetreffende korpschef waarin staat dat ik geen terrorist ben, toch?
    Of moet ik hier een test voor doen om deze te behalen?
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Zo langs geen lid bent van een groep als onkruid (of bestaat die niet meer ) en in het verleden geen gekke dingen hebt gedaan krijg je gewoon een wecg. Ik weet effe niet hoe oud je daar voor moet zijn maar dat kan de korpschef je wel vertellen . Verder hoef je daar niks voor te doen.

    Navro kent geen examens, Tripoli heeft levels maar daar moet je minimaal 16 voor zijn. En als je op de Havo zit is het halen van je Tripoli level geen enkel probleem. mavo of VMBO ook niet overigens. Gewoon de vragen uit je hoofd leren en dat examen halen ;-)
     
  8. Haifisch

    Haifisch

    Lid geworden:
    8 dec 2011
    Berichten:
    15
    Oh ik ben geen lid van een terreurbeweging of iets dergelijks dus dat moet geen probleem zijn. Ik zal wel misschien ergens geregistreerd staan voor het zoeken op Google naar Al Qaida wegens een spreekbeurt, en het zoeken naar chemicaliën door mijn interesse naar scheikundige processen.
    Wat zijn de grote verschillen tussen Navro en Tripoli die voor mij van belang zijn, zoals contributie, bronnen en informatie binnen de club en de minimumleeftijd?
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    contributie moet je effe op de ste kijken of ze even bellen.

    tripoli vliegt met commerciele motoren en heeft een level systeem (google)
    Navro bouwt zelf motoren maar lanceerd daar door minder.

    tripoli heeft een hoop kennis van raket bouw, maar navro heeft een betere theoretische basis. Waardoor je uiteindelijk verder zult komen.
    Alleen is de leercurve een beetje steiler.
    minimum leeft ijd bij de navro is er volgens mij niet, er zijn volgens mij wel een aantal jeugd leden . minimum leeftijd bij tripoli is volgens mij 16 maar dat heeft met de motoren te maken.

    Effe een mailtje sturen en je weet dat ook zeker .
     
  10. Haifisch

    Haifisch

    Lid geworden:
    8 dec 2011
    Berichten:
    15
    Maar stel ik ga bij de navro, haal het certificaat en ik bouw de raket voor mijn profielwerkstuk, zou ik deze dan mogen aandrijven met commerciële motoren (lijkt mij het beste) of moet ik deze zelf maken (aangezien ze dit doen).
    Hoe zit het met de verzekering, dekt een verzekering raketschade?
    En, zou ik mijn raket alleen mogen lanceren, dus niet op een lanceerdag? (bij een plaatselijke boer met zijn toestemming)

    Ik heb trouwens gisteren op national geographic een programma gezien over mensen die zelf een raket de ruimte in wilden sturen.
    Dit deden ze door een metalen buis te vullen met rubber (met een gat in het midden) en daar lieten ze via de bovenkant distikstofmonooxide doorheen gaan.
    Wordt dit ook in Nederland gedaan?
    (pure interesse, heeft niets met mijn profielwerkstuk te maken)
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    bij de navro mag je ook gewoon met commerciele motoren vliegen,omdat de navro op militair terrein lanceerd heb je ook geen problemen met je verzekering. Hoe het precies zit is een beetje lastig uit te leggen zo op een forum plus dat ik geen jurist ben. maar je valt onder andere regels bij een lancering op militair terrein en daar door is het ook hun probleem als er iets mis gaat.

    Lanceren bij een boer mag wel mist je aan alle regels voldoet. Daarvoor moet je in de regeling modelraketten kijken en die is wel ergens online te vinden.

    hybride motoren wordt wel mee gevlogen in nederland. Ik heb er zelf een aantal verder ontwikkeld. En ze zijn redelijk veilig , als de motor ontploft dan waait hij uit. dat is met vaste brandstof anders.

    En als je op microhybrid googled dan moet je een berg info er over kunnen vinden.
    de myth busters hebben in plaats van rubber een salami worst gebruikt en dat werkt ook, niet optimaal maar het gaat.

    een kaars verpoederen in de koffiemolen en mengen met polyesterhars gaat beter, 50/50 mengsel en je hebt een perfecte brandstof pil voor een hybride motor.
     
  12. Haifisch

    Haifisch

    Lid geworden:
    8 dec 2011
    Berichten:
    15
    Oké dankje!
    Vooral dat laatste stuk over hybride motoren vind ik zeer interessant, daar zal ik mij zeker in verdiepen.
    De regelgeving (ik dacht uit 2006) heb ik gelezen op de site van de Staatscourant. Kwam er dit jaar geen verandering in de regelgeving waardoor ook A t/m D een wecg nodig hebben?
    Ik denk dat het lanceren vanaf een akker beter is, mede omdat ik in Limburg woon zijn de afstanden mij iets te groot (een trein instappen met een raket lijkt mij nou niet echt goed voor het hart van mijn medereizigers).
    Nogmaals hartstikke bedankt voor de hulp die ik hier krijg!
     
  13. Haifisch

    Haifisch

    Lid geworden:
    8 dec 2011
    Berichten:
    15
    Oké ik heb het doorgegeven bij mijn teamleidster en bij de leraren van de verschillende vakgebieden (natuurkunde en scheikunde).
    Mijn natuurkundeleraar was zeer enthousiast en vond het een leuk onderwerp,
    alleen twijfelde hij over de kosten en over het halen van het certificaat.
    Mijn scheikundeleraar vond het ook wel een leuk idee, alleen vond hij het nogal een groot project. Hij had ook twijfels over het aankopen van de raketmotoren en het meten van de behaalde hoogte.
    Mijn teamleidster zei dat ik moest informeren bij mijn leraren, en maakte zich zorgen over de legaliteit. Toen ik toen met de wecg kwam was ze erg verbaasd en zei dat ik alles nog maar eens moest gaan navragen.

    Conclusie:
    -Een begeleider vinden is zeker mogelijk
    -Vanwege de grootte van dit project moet ik niet te hoge verwachtingen hebben
    -De school vergoedt een deel van de gemaakte kosten
     
  14. Willemkn

    Willemkn

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    92
    Hallo Haifish

    Let wel dat je alleen bij een boer (met toestemming) op zijn land mag lanceren als er een lid van een erkende raketvereniging bij aanwezig is ter begeleiding. (Zie regeling modelraketten)
    Normaal mag je geen raket lanceren in het luchtruim. (misdrijf) Ook in bepaalde gebieden is het niet toegestaan om zo maar te lanceren. BV in buurt van vliegvelden of bepaalde aanvliegroutes e.d.
     
  15. Haifisch

    Haifisch

    Lid geworden:
    8 dec 2011
    Berichten:
    15
    Ja dat weet ik, maar als ik nou zelf lid word van een vereniging, is het dan een probleem?
    Bestaan er kaarten van het luchtruim die publiek toegankelijk zijn?

    Mvg,

    Haifisch
     
  16. Willemkn

    Willemkn

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    92
    Als je lid bent van een erkende vereniging kan het in principe wel.
    maar ik zou als ik jou was toch een paar keer gaan kijken hoe het ertoe gaat.
    Ook met het oog op de veiligheid. Informatie over verboden gebieden kan je misschien krijgen via Inspectie Verkeer en Waterstaat IVW. Of bij de Nederlandse vluchtleiding.
     
  17. Haifisch

    Haifisch

    Lid geworden:
    8 dec 2011
    Berichten:
    15
    Oké dan zal ik die kaarten eens opvragen.
    Ik ga zeker kijken bij lanceringen van kleinere raketten in Heerlen om nog meer te leren, ook over de veiligheid.
     

Deel Deze Pagina