profielwerkstuk traxxas rustler

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Andries Jan Wiegersma, 13 nov 2018.

  1. Andries Jan Wiegersma

    Andries Jan Wiegersma

    Lid geworden:
    13 nov 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Dokkum
    Beste hobbyisten, voor mij profielwerkstuk van school wil ik een verlag doen van mijn traxxas rustler vxl, met originele 2 pole motor er in en tqi zender en ontvanger. Nu is mijn vraag heeft iemand informatie en/of/etc ervaringen die hij/zij met mij delen wil over de werking van de technologie in deze rc auto. Ook andere informatie die u met mij delen wil over dit onderwerp is altijd welkom.

    met vriendelijke groet.
     
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Wat heb je, afgezien van je post hierboven, zelf al gedaan om aan die info te komen?
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Welkom op dit forum!

    Wist je dat dit forum een zoekfunctie heeft?
    Er is al veel geschreven over zendtechnieken, accu's, brushless motoren, signalen zoals PPM etc. Ook buiten dit forum met gewoon google is een hoop over de technologie te vinden.

    Niet dat we je niet willen helpen maar het kan nooit de bedoeling zijn dat wij je profielwerkstukken gaan invullen. Zelfstudie is een onderdeel voor dergelijke werkstukken.....
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Met zo'n algemene vraag kunnen we niet veel voor je doen. Zoals Roelof al aangeeft willen wij jouw werkstuk niet voor je maken, je moet het wel zelf doen. Ga dus eens op zoek, hier op het forum en verder op het internet. Je zult zien dat er heel veel info te vinden is. Natuurlijk zullen er dingen zijn die niet duidelijk voor je zijn of die je niet begrijpt. Stel die vragen hier op het forum en je zult zien dat je dan alle uitleg zult krijgen die je nodig hebt of dat je linkjes zal krijgen naar sites waar je die uitleg kunt vinden.
    Als je dan veel info hebt raad ik je aan om eens naar een club bij je in de buurt te gaan en praat daar met de mensen. Veruit de meeste modelbouwers willen anderen graag helpen. Als jij daar komt met vragen over een bepaald onderdeel of zo zullen ze je misschien wel ter plekke kunnen laten zien hoe de vork in de steel zit.
    Succes.
     
  5. Andries Jan Wiegersma

    Andries Jan Wiegersma

    Lid geworden:
    13 nov 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Dokkum
    Ik ben benieuwd hoe de turns werken, ook al zegt kv meer. Heeft iemand een duidelijke uitleg van de werking hiervan, want kan op internet weinig te weten komen hierover.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Een elektromotor werkt met magnetisme. De motoren die in de modelbouw worden gebruikt hebben vaste magneten en elektromagneten.
    De meeste koolborstel motoren hebben de vaste magneten in het huis zitten en de elektromagneten in de rotor, het draaiende deel.

    Een elektromagneet is een stukje ijzer met daaromheen een aantal windingen koperdraad. Als je stroom door die draad laat lopen zal er een magnetisch veld ontstaan.
    De truc is om een sterk magnetisch veld in de rotor te maken dat door de ene vaste magneet wordt afgestoten en door de volgende aangetrokken. De rotor zal een klein stukje draaien maar dan stoppen omdat de magneten elkaar vasthouden.
    Er worden koolborstels gebruikt om de stroom door de wikkelingen te laten lopen. Die koolborstels maken contact via koperen strippen op de as. Als die as een klein stukje draait wordt de verbinding met die wikkeling verbroken en wordt er verbinding gemaakt met de volgende wikkeling. Hierdoor draait de rotor weer eens tukje en wordt weer met de volgende wikkeling verbinding gemaakt. Met andere woorden de rotor gaat draaien en blijft draaien zolang er stroom door de wikkelingen loopt.

    Nu komt het verhaal op de "turns" (windingen in het Nederlands) en de motorconstante "kv".
    De kracht van een elektromagneet wordt bepaald door de stroom die door de wikkeling loopt en het aantal windingen (turns) die de wikkeling heeft. Wanneer je twee keer zo veel stroom door de wikkelingen stuurt wordt de magneet twee keer zo sterk. Houdt je de stroom hetzelfde maar gebruik je twee keer zo veel windingen dan zal de magneet ook twee keer zo sterk worden.

    De huidige borstelloze motoren werken eigenlijk precies hetzelfde alleen zijn er geen koolborstels die zorgen dat er op het juiste moment naar de volgende wikkeling wordt overgeschakeld. Dat doet de motorregelaar wat de nodige voordelen heeft. Ook een paar nadeeltjes maar die wegen niet op tegen de voordelen.

    Er zijn vele factoren die bepalen hoeveel windingen je gaat gebruiken en ook hoeveel stroom er door mag lopen. Ook zijn er nog meer factoren die een rol spelen in het verhaal maar wat hierboven is beschreven geeft je een goed idee hoe het in principe werkt.

    Wil je er meer van weten dan zal je dat (makkelijk) op het internet kunnen vinden maar pas wel op, de hele materie zal knap ingewikkeld worden als je met alles rekening wilt gaan houden. Heel veel motoren worden "grofweg" berekend en dan door testen en proberen verfijnd. Dat werkt meestal sneller en dus goedkoper. ;)
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Willen versus kunnen.
    Motor Kv (in rpm per volt) betreft willen, max. motor-stroom (in ampère) en max. vermogen (in watt) betreffen kunnen ...
    1. Willen
      Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien. Kv dient alleen om toerental en spanning aan elkaar aan te passen, da's alles.
      Kv = rpm_onbelast / spanning
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      stroom = koppel × Kv
    3. Kunnen
      De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgt minimale accu-capaciteit.
      capaciteit (in Ah) = stroom (in A) × tijd (in hour)
    Elektromotoren willen toerental constant houden, hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren willen het toerental constant houden.

    Belangrijk
    Uit bovenstaande moge blijken dat de Kv motorconstante he-le-maal niets zegt over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte van de motor. Zowel een motortje met een vermogen van slechts 10watt als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv parameter hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.
     
  9. Andries Jan Wiegersma

    Andries Jan Wiegersma

    Lid geworden:
    13 nov 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Dokkum
    Heel erg bedankt,
    Als onderzoek zou ik graag een soort van speedrun willen doen, maar om dan goed de snelheid te meten en eventueel een grafiek van het optrekken van de auto zou ik graag een gps op mijn auto willen, die dit allemaal kan weergeven.
    Weet iemand misschien een merk of een site op internet die hier geschikt voor is en het liefst onder de 90 euro is.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Kan dat niet gewoon op je telefoon?
     
  12. Andries Jan Wiegersma

    Andries Jan Wiegersma

    Lid geworden:
    13 nov 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Dokkum
    Het zou inderdaad wel op mijn mobiel kunnen. Dan hoef ik niet iets te bestellen. Ik zou wel graag willen zien wat de versnelling is op een diagram ofzo iets dergelijks. Nou heb ik verschillende apps geprobeerd en op internet gezocht naar apps die dat hebben, maar dan komen altijd de apps boven te staan die google hebben betaald om boven aan te staan, dus heb ik daar niet zoveel aan. Ik heb een apple mobiel, maar als u een android heeft en een app die dit heeft mag u het altijd doorgeven.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Tja, alles gaat nou eenmaal niet via appjes. Een GPS, ook die in een telefoon, maakt een log-file aan daar staan alle gegevens in. Is wel even uitpluizen waar alles staat. Dan de betreffende gegevens invoeren in Excel en een grafiek maken. Zelf uittekenen op millimeterpapier kan ook.
     
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    En apparaatje kopen kost ook geld, dan is een app kopen goedkoper denk ik?
    Anders zou je kunnen kijken naar een Eagle tree met GPS tracker, maar dan ben je duurder uit.
     
  15. Andries Jan Wiegersma

    Andries Jan Wiegersma

    Lid geworden:
    13 nov 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Dokkum
    Op de meeste accu's staat de ontlading van de accu's in c aangegeven, maar daar achter staat er discharge en burst. heeft hier iemand een idee wat dit betekend.
    Mijn Engels is niet erg geweldig btw :) .
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Burst staat voor kortstondige piek belasting
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Automatische vertaling van woorden, zinnen, teksten en internetpagina's
    translate.google.nl
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In het Engels is btw VAT.....
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  19. Andries Jan Wiegersma

    Andries Jan Wiegersma

    Lid geworden:
    13 nov 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Dokkum
    Bedankt,

    Weet iemand ook hoeveel A voeding een velineon regelaar vxl-3s nodig heeft?

    mvg
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    De regelaar zal prima werken op een 100mA voeding, de werkelijke benodigde amperage is afhankelijk van de motor en de vertanding.....
     

Deel Deze Pagina