Profielwerkstuk zweefvliegtuigen

• Topicstarter Topicstarter roybaas
  • Startdatum Startdatum
R

roybaas

Guest
Hallo, ik werk samen met een klasgenoot aan een profielwerkstuk over zweefvliegtuigen. We willen welf een zweefvliegtuig (model) gaan maken. We willen hiervoor niet een bestaand model gebruiken, maar er zelf een bouwen. Weten jullie waar we een boek/gids/website oid kunnen vinden waar in staat hoe dit moet?

Alvast bedankt en wachtend op antwoord,

Matthijs & Roy.

willen jullie zelf ONTWERPEN of zelf BOUWEN van een tekening. :?:
willen jullie hem rc bestuurbaar maken :?: wat is het buget :?: enig idee over de afmetingen :?: wie gaat hem vliegen als hij af is :?:

Zelf ontwerpen is best ingewikkeld als je het goed wil doen. voor het bepalen van een goed vleugelprofiel heb je behalve veel kennis ook ervaring nodig.

Zelf bouwen is wel heel goed te doen. je kan een tekening kopen en dan alles zelf maken, of een bouwdoos kopen waarin het benodigde hout zit en een aantal voorgesneden onderdelen (zoals ribben en spanten)

We willen een klein schalig zweefvliegtuig maken, dus dat zonder rc of motor kan vliegen. We hebben al informatie over vleugel profiel, lift en het effect van Bernoulli.

In feite willen we uiteindelijk een zweefvliegtuig maken met een vleugelspan van ongeveer 80 cm. Het maakt niet zoveel uit of we er in slagen en of het vlieguig slecht of goed vliegt, we willen met het ontwerp experimenteren en verbeteren om zodoende een beter inzicht te krijgen in de principes van het vliegen. Belangrijke zaken waar we nog niet veel van weten zijn bijvoorbeeld: verhoudingen tussen romp en vleugels en waar het zwaartepunt zich in het toestel moet bevinden.

Alvast bedankt

Matthijs & Roy

@ Kurt

dus dat zonder rc of motor kan vliegen

Dat IS vrijevlucht of niet.

@ roybaas

Mischien is het een idee om een vrijevlucht versie van een BUG te maken. die heeft een span van ongeveer 78cm en moet je vanaf een tekening zelf bouwen. Als je een versteviging in de romp maakt kan je hem mischien wel een hoogtstart laten maken :lol:

Er zijn verschillende topics over de BUG moet je maar even zoekken
Ik heb de tekening wel als je interresse hebt.

Je kan ook in het vrijevlucht forum kijken

Beste,

80 centimeter is wel een erg kleine schaal om vertrouwd te raken met de aerodynamische aspecten van het zweefvliegen. De lucht en de wervelingen van dit kleine vliegtuig zijn namelijk niet op schaal. Ir. D. Lentink, verbonden als promovendus aan de vakgroep aerodynamika stelt bijvoorbeeld in zijn onderzoek dat het beter is voor experimenten op een schaal die veel afwijkt van het origineel een ander medium te kiezen.

Wat ik persoonlijk zou adviseren is simpelweg een grotere schaal te kiezen (dichter bij de originele zweefvliegerij) en bijvoorbeeld een vliegtuig van minstens 2,5 m spanwijdte te kiezen. Dit is een betere benadering van het origineel en waarschijnlijk tevens eenvoudiger te bouwen.

Succes met het project!

@ eric_laermans (& Matthijs & Roy)

Ik ben het helemaal met je eens, maar je moet wel bedenken dat dit een profielwerkstuk is (voor HAVO VWO ?) en geen afstudeeropdracht.

bijvoorbeeld een vliegtuig van minstens 2,5 m spanwijdte te kiezen. Dit is een betere benadering van het origineel en waarschijnlijk tevens eenvoudiger te bouwen.

Hier ben ik het niet mee eens. een BUG van 78cm is veel eenvoudiger goedkoper en sneller te maken dan een 2.5 meter zwever, zeker als je geen bouwervaring hebt is het zonde om na een lange bouwtijd met een scheve vleugel oid. te zitten. van de BUG kan je makkelijk 2 of 3 modellen maken en die verglijken.

Verder is het makkelijker om wat metingen uit te voeren aan een kleine zwever (met een ventilator brievenweegschaal enz.) dan met een zwever van 2.5+ meter.

Ik ben ook wel eens beziggeweest met zulke simpele proeven, en daar kunnen best leuke conclusies uit komen.

je kan de weerstand van het model meten, de lift bij een verschillende instelhoek en verschillende windsnelheden, je kan wervelingen zoeken door rook over het model te blazen met een ventilator en daar foto's van te maken, en zo zijn er wel meer proeven. die zijn makkelijker uit te voeren met een hanteerbare zwever van 80cm dan met een van 2.5m. De uitkomsten van dit soort experimenten zullen nauwlijks veranderen.

Laurens

PS: het hoeft geen BUG te zijn, maar ik zou wel in die richting zoeken.

Dank jullie wel voor de antwoorden. We gaan inderdaad naar de BUG zoeken. We zijn geïnteresseert in de tekening van de BUG. Deze zouden we inderdaad willen hebben.

Het profielwerkstuk is voor VWO, en omdat we samen moeten werken, moeten we er 160 uur aan besteden.

R & M.

Bug informatie vind je in deze Bug Bouw-draad

Als je zoekt op dit forum vind je nog veel meer Bug informatie. In bovenstaand draadje vind je bouwers die nu een Bug aan het bouwen zijn.

Ook zoeken op [google]"Bug HLG"[/google] moet je verder helpen.

Succes ermee, Leon

Voor wat jullie willen is deze denk ik ook al goed genoeg.
ghuck.jpg

geleend van www.modelvliegkamp.nl dus daar of bij de ontwerper navraag doen voor een duidelijker officiele tekening.

@ Theo Coenen

De PDF bouwtekening is ook op die site te downloaden :wink:

E-mail ontvangen :D Haretelijk bedankt.
Gelijk 4x uitgeprint op A3 formaat, nu op zoek naar de materialen ^^

Ik zal de topics doorlezen voordat we gaan bouwen (:
Verder zal ik hier ook updates geven over ons profielwerkstuk (:

hoi,
wil je goedkoop doen? koop een plint (randje langs de muren) deze hebben een perfect vleugel profiel. had er nog een op zolder liggen, heb het een keer getest. en vliegen deed hij!

hoi,
wil je goedkoop doen? koop een plint (randje langs de muren) deze hebben een perfect vleugel profiel. had er nog een op zolder liggen, heb het een keer getest. en vliegen deed hij!

Beetje late reactie. Kijk eens naar de datum van de post boven je :rolleyes:

Ik denk dat deze mensen allang van school af zijn.

Back