@ eric_laermans (& Matthijs & Roy)
Ik ben het helemaal met je eens, maar je moet wel bedenken dat dit een profielwerkstuk is (voor HAVO VWO ?) en geen afstudeeropdracht.
bijvoorbeeld een vliegtuig van minstens 2,5 m spanwijdte te kiezen. Dit is een betere benadering van het origineel en waarschijnlijk tevens eenvoudiger te bouwen.
Hier ben ik het niet mee eens. een BUG van 78cm is veel eenvoudiger goedkoper en sneller te maken dan een 2.5 meter zwever, zeker als je geen bouwervaring hebt is het zonde om na een lange bouwtijd met een scheve vleugel oid. te zitten. van de BUG kan je makkelijk 2 of 3 modellen maken en die verglijken.
Verder is het makkelijker om wat metingen uit te voeren aan een kleine zwever (met een ventilator brievenweegschaal enz.) dan met een zwever van 2.5+ meter.
Ik ben ook wel eens beziggeweest met zulke simpele proeven, en daar kunnen best leuke conclusies uit komen.
je kan de weerstand van het model meten, de lift bij een verschillende instelhoek en verschillende windsnelheden, je kan wervelingen zoeken door rook over het model te blazen met een ventilator en daar foto's van te maken, en zo zijn er wel meer proeven. die zijn makkelijker uit te voeren met een hanteerbare zwever van 80cm dan met een van 2.5m. De uitkomsten van dit soort experimenten zullen nauwlijks veranderen.
Laurens
PS: het hoeft geen BUG te zijn, maar ik zou wel in die richting zoeken.