programma voor prop keuze

Mooi dat opgenomen vermogen duidelijk erbij staat.
snelheids afhankelijke rendement bij een gegeven prop ook goed te zien.
Waarden kloppen wel aardig met praktijk (nooit helemaal, vanwege verschillen in props)

Dag,

Leuk programmatje om met waardes rondom de propeller te varieren en de effecten ervan te bekijken.

Voor de volledigheid hier een ander programma, motocalc. Met motocalc kun je een volledige aandrijving berekenen (accu,motor,vertraging,prop) en aanpassen aan je model:
http://www.motocalc.com/

Gerben

Bertus,

Omdat je zo aandringt maar eens verder gekeken.

Zoals je zelf al zegt hebben velen mensen de vraag "wat voor motor EN welke prop". Niet te vergeten is de accu.

Programma behandeld maar 1 aspect van deze vraag: De propellor.

Ook de rekenwijze is een beetje verkeerd om. Je moet zelf al een goeie gok doen en dan met Trail and Error een geschikte prop/toerental vinden.

Daarbij komen we bij het volgende punt, invoer van data is onwijs onhandig met die pijltjes toetsen, wat is er mis met het numerieke toetsenbord.

Wat wel een duideljik plus punt is, dat je kunt kieze tussen verschillende grootheden, eindelijk eens niet alleen dat Imperial (?) stelsel.

Voor mensen die willen weten hoe lang hun elektro-motor loopt met gebruik van X cellen van Type Z, overbrengings-verhouding Y:1 en dan ook nog een schatting krijgen van trekkracht, snelheid en toerental. Gebruik eens de zoekfunctie naar MotoCalc e.d.

Groetjes,

Rick

Programma's zijn leuk, maar je moet wel een beetje gevoel ontwikkelen voor de juiste verhoudingen. Dat kan door een hoop goede combinaties te bekijken.

Welke cellen?
hoe zwaar is die kist (hele belangrijke vraag voor elektro berekening)

Van PBtje Gerben begreep ik 1250 scr en 1.3kg

Prop KRPM 9.23
Motor KRPM 27.68
Prop Watts 248
Motor Watts 306
Motor Amps 46.5
Motor Volts 6.6

Battery Amps 46.5
MAH 1272
Minutes 1.6
% Throttle 100
% System Eff. 54
% Motor Eff. 86

Prop Diameter 10.00
Prop Pitch 6.00
Pitch km/h 84

Plane grams 1302
Wing dm2 35.0
Wing g/dm2 37.2
Drag coeff. 0.077
Watts/kg 234

Climb m/s 5.78
Climb angle 68
Max m/s 8.48
@ angle 43
Max climb m 793
Cruise Minutes 4.5
Stall km/h 21
Max. km/h 79
Speed km/h 23

Thrust grams 1392
Drag grams 186

Motor ACn 16/15/2
Type
Mfr Mega
Kv 4600
Rm 12
Io 3.00
Km 2.70
Gearing 3.00
% Gear Eff. 95
Motor Config. 1

Prop thin carbon
Type folder
K prop 1.31
K pitch 0.00
K eff 1.02

Cell Type N-1250SCR*
Cell Count 8
Pack Wgt g 352
Cell Volts 1.23
Cell mohm 6.9
ESC mohm 15

Altitude m. 0
Temperature C. 25

ElectriCalc 02-15-2004 00:59:37

De aandrijving is een mega 16/15/2. met een 3.1 op 1
8 sanyo 1250 nicd
prop auronaut 10 x 6
33 ampere 1200 gram trekkracht bij 0 kilometer per uur.
Toerental is 9500.
Hij ziet er verder net uit als de orginele.
Alleen geen turbo spinner.
Gewicht 1300 gram.

Bertus,
Zijn stroom,toerental en trekkracht gemeten of berekend met eerstgenoemde programma?
Als ze gemeten zijn, met welke apparaten?

Gerben

Met aeronaut prop kom ik inderdaad op lagere stroom uit (35A), maar wel weer >10.000 rpm

Programma's geven indicatie. Meest betrouwbaar voor vergelijkende berekening als je al weet uit de praktijk hoe iets echt werkt.
Bijv. wat doet een celletje meer, of een andere maat prop.

Trekkracht boven vliegtuiggewicht betekend niet dat je dan gelijk vertikaal kan.
Als je vertikaal vliegt, dan weer meer weersstand en minder trekkracht dan statisch. ook velries je door sturen.

Voor vertikaal stijgen moet je ruim extra hebben. voor hoveren nog meer.

Bovengenoemde programma's gebruik ik niet, wel een site : PeakEff: Test Motor
gewoon de motor gegevens en de spanning er in zetten en je krijgt een hele lijst propellors, en hoe die functioneren op jouw motor. (propsnelheid en trekkracht)

De gemeten motor stromen komen goed overeen met de berekende, en een motor die op 1050 g thrust berekend was neemt een 750 g model onbeperkt verticaal naar boven. Berekeningen kloppen behoorlijk zou ik zeggen.
Volgens mij is de berekende maximale verlies voor inrunners bedoeld, met outrunners ga ik zonder problemen een stukje het rode gebied in. deze hebben een wat betere koeling.

Groet, Sjors.

Back