Programmatje

Hallo,
Ik heb een oude hobby weer opgepakt en ben aan het programmeren geslagen in GW-BASIC. Het eerste dat ik heb gemaakt is een programmatje voor het berekenen van de behaalde hoogte van een raketvlucht.
Ik zou het leuk vinden als anderen hier over mee zouden denken en misschien aanvullingen hebben.
De source code is te vinden op: SWT Rocketry
Groetjes,
Henk Siewert

Nieuw

Beste mensen,
Er zijn weer een paar aanvullingen en een support document, met de uitleg van het programma, op de website geplaatst. Kijk op SWT Rocketry of op SWT Computer.
Groeten, Henk Siewert

Laatst bewerkt:
Hoi Henk,

Ik dacht dat het een programmatje was waar je massa, Cw waarde, frontaal opp, x Ns van de motor etc moest invullen met een leesbare code zodat je er ook nog iets van kunt leren.

Heb je zo'n programma ook?

mvg

Leo

Hoogte meting en snelheid

Hallo Leo,

Je kan ook kijken op de Navro site het programma Altical is ook heel handig te gebruiken.

NAVRO = Altical

Daar kan je de gegevens die jij wil invoeren. zoals je massa, x Ns van de motor etc
Als je kiest voor eigen motor.

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Of gewoon een demo down loaden van rocksim, of effe op de site van loki kijken daar staat ook nog al wat links naar software die je of gratis of tegen een redelijke prijs kunt kopen.

Verder is er nog het knacke tooltje van tripoli.nl (ik weet niet of dat helemaal freeware is) of dat het alleen voor leden te down loaden is.

Verder heeft Richard Nakka nog al wat software op zijn site staan en verder is er nog spacecad, Engine sim (Nasa )en voor de liefhebbers van Linux is er lawndart.

Kortom er is zat raketsoftware te downloaden ;-). die veel meer kan dan alleen de hoogte berekenen.

Maar als er ooit nog eens iemand zich verveeld en een mooi progje schrijft voor de karman vergelijking dan houd ik me wel aanbevolen. Daarmee kun je de vertraging die druk gebaseerde hoogte meters hebben compenseren met een versnellings meter.

Hooi Jan-Hein

Kun je mij die vergelijking bezorgen?
En eventueel andere doc. die je daar over hebt?
Kan ik eens kijken wat ik er mee kan.

Verder nog iemand behoefte aan een progje?

Groetjes,
Henk Siewert

Hallo Henk

Hier staat het redelijk duidelijk uitgelegt.
Google Vertaling

waarbij hier uitgegaan wordt van een vlakke plaat in water, maar hij ook te gebruiken voor een ronde buis in lucht.

een raket dus.

Laatst bewerkt:
Hallo Henk

Is het geen mogelijkheid om iets simpels te bouwen waar mee je de vertraging berekend. nu doe ik het meestal uit mijn hoofd. Maar ik kan me ook wel eens vergissen.

Als je de totale impuls van je motor weet , en het gewicht van je raket dan moet je een aardige schatting kunnen maken. Dat kan soms heel prettig zijn als je op het veld staat en je hebt niet de juiste motor voor handen.

Dan stel ik me zo voor dat je met een tabelletje even een kleine schatting kunt maken. vroeger stonden die dingen ook in de Estes catalogus.

just my two cents

Back